Thursday, December 31, 2009

Berblog untuk meredakan tekanan.

Kala malam menjelang, kala itulah saya ada masa untuk berblog. Siang hari waktu kerja, nak jenguk pun tak sempat, apa lagi nak baca tulisan orang. Tengah buat kerja lain, mana boleh fokus nak tulis. Di rumah pun, menulis hanya waktu semua kerja sudah selesai. Menulis memang mencuri masa kita, apa lagi upload gambar. Saya tidak tahulah macam mana orang boleh tulis blog sewaktu orang ramai di sekeliling. Sebabnya bagi saya, selain menulis perihal kegiatan seharian, menulis blog adalah untuk meluahkan perasaan yang terpendam, mencurahkan segala yang terkilan, tetapi bukan untuk berdendam.

Orang kata, untuk meredakan segala kekusutan dan kesedihan, legakan hati dengan mencurahkan kemarahan menerusi tulisan. Begitulah nasihat pakar motivasi. Banyak kali saya cuba, rupa-rupanya betul. Setelah mengumpul tenaga, memerah minda untuk membalas kata, dan setelah selesai apa yang hendak diucapkan serta berhenti di titik noktah... Dengan sendirinya kemarahan kita itu akan berlalu begitu sahaja. Apa yang kita tulis, bagaikan sudah sampai ke sasarannya walaupun sebenarnya tidak pun.

Kalau dulu, semua kata-kata luahan tersimpan dalam file document microsoft word dan menjadi catatan rahsia peribadi. Tetapi bila dah ada blog, maka di situlah menjadi tempat mencurahkan kata. Saya percaya, bukan saya seorang begitu. Malangnya sifat blog adalah terbuka, sesiapa sahaja boleh baca. Kalau tak suka, tak payah baca. Zaman ini semua orang pun ada blog. Nak buat macam mana, kalau tak ada... ketinggalan zamanlah pula, terasa seperti katak di bawah tempurung. Macam dungu, tak pandai IT. Ini pun kiranya, baru nak belajar. Biasalah orang baru belajar, sering terperangkap dengan kesilapan.

Dulu ingatkan orang tulis blog kena tulis nama penuh seperti berita di surat khabar... (terbawa-bawa kerjaya, sebagai seorang wartawan). Rupa-rupanya dalam blog, tidak boleh tulis terang-terang... nama pun perlu dirahsiakan. Dulu saya tersasar juga, apabila diingatkan oleh kawan-kawan, saya pun membetulkan kesilapan. Terima kasih kepada kawan-kawan yang menunjuk ajar.

Rupa-rupanya teguran demi teguran yang diberikan oleh kawan-kawan, bersebab. Sebabnya blog ini amat berbahaya. Kalau dulu orang kata mata pena itu setajam mata pedang, begitu jugalah tulisan-tulisan di blog... Biasalah dalam kita mempertahankan diri dan menjelaskan sesuatu, tidak semestinya diterima oleh orang lain... Akhir kata, mohon kemaafaan di atas segala keterlanjuran bicara...

Monday, December 28, 2009

Dari blog seorang kawan...


Assalamualaikum...

* Mogok menulis sebentar kerana terlalu sibuk dengan tugasan seharian, tidak ada masa nak memasukkan entri baru mengenai hal sendiri.

* Dengan ini saya ambil peluang menjenguk blog kawan-kawan.

* Ada entri mereka yang menyentuh perasaan, ada yang memberi peringatan dan ada yang membuatkan kita turut bergembira....


Berikut petikan catatan daripada blog seorang rakan...


December 4, 2009

kerja baru, suasana baru dan semangat baru

Tempat baru, suasana baru, bos baru dan semangat baru...
Sudah masuk hari ketiga aku bertugas di tempat baru NSTP Harian Metro meja Wanita. Ehhmm....teruja itulah perkataan pertama ketika menjejakkan kaki ke dalam bangunan NSTP yang gah di Jalan Riong ini. Terasa seperti baru sahaja menamatkan pelajaran dan memulakan kerja. Perasaan inilah yang aku rasai lapan tahun lalu ketika mula bekerja di akhbar Warta Perdana dan majalah I-remaja setahun kemudian. Bezanya aku sudah ada sedikit pengalaman dan juga kawan yang aku kenali ketika membuat tugasan. Ya aku juga mengenali Bennie yang sudah setahun lebih bekerja di Berita Minggu dengan harapan dia akan lebih banyak membantu untuk lebih pantas mempelajari sesuatu terutama cara bekerja serta sistem it di sana. Ya aku agak buta It mujur ada Rosma dan Faizah yang banyak memberi tunjuk ajar mengenai sistem tera dan penggunaan pc di sana.

Aku akui bekerja di akhbar yang gah ini sistemnya tidak sama seperti mana tempat lama, semuanya ada di hujung jari, malah tugasan luar juga dicatat di dalam sistem. Klik sahaja untuk mengetahui ke mana kita membuat tugasan. Maklumlah staf sesebuah akhbar itu ramai mana mungkin editor bertanya setiap hari ke mana kita pergi. Asalkan bahan yang diminta itu siap mengikut waktunya. Kedatangan atau berapa kali keluar minum tidak dipersoalkan. Aku harap sedikit masa lagi aku akan menguasai sistem tera di sini.

Bekerja 3 hari aku sudah mula menyukai kenyamanan dan kedamaian suasana bertugas baik rakan sekerja sehinggalah ketua. Semuanya baik-baik belaka tidak seperti yang aku bayangkan mungkin editornya garang atau boleh membaling kertas dan stepler sekiranya artikel tidak mengikut piawaiannya seperti mana aku bekerja di akhbar Warta Perdana suatu ketika dulu. Hari pertama aku bertemu dengan Pengarang Kumpulan lebih dikenali sebagai Pak Mus. Sebelum memperkenalkan diri dia terlebih dulu berkata, " Siti ...nilah dia daripada ......," Oh nampaknya nama aku sudah bermain dibibirnya, mungkin juga kerana aku staff syarikat yang dulunya turut berada di bawah NSTP sebab itu dia mengenali, malah ramai staff syarikat tempat kerja lama aku dulu berpindah kerja di NSTP sehinggakan salah satu soalan pak Mus adalah, " Orang di sana tak marah ka ko datang sini?" aku terkelu sekejap lantas hanya membalas dengan senyuman. Dia juga bertanya siapa lagi orang lama masih ada di sana, sambil menyebut beberapa nama seperti Kak On dan Kak Shidah pantas Pak Mus berkata, "oh Shidah Ibrahim..satu badge dengan aku tu..masih ada lagi dia noo," nampaknya masih ramai kenalan Pak Mus di sana.

Aku juga bertemu dengan pengarang Rencana En Johari yang serius tetapi menurut kata rakan-rakan di situ En. Johari sangat baik dan marahnya berbentuk mengajar. Ohh..aku baru 3 hari masih banyak yang belum aku pelajari juga mengenali pelbagai ragam orang di sana. Bak kata pepatah masuk kandang kambing mengembek masuk kandang lembu menguak. Juga Adam Salleh editor meja hiburan.

Kak Ayu editor meja wanita lemah lembut orangnya baik tutur kata mahupun penampilan. Terasa agak asing mempunyai ketua sebegitu. Malah sehari sebelum bekerja dia menghantar khidmat pesanan ringkas memberitahu supaya tidak datang awal, kerana meja wanita bekerja jam 10 pagi. Akibatnya akulah orang terakhir sampai di bahagian admin sedangkan yang lain sudah dibawa melawat department masing-masing. malu juga rasanya....

Hari ketiga sudah ada asgn menanti ulasan makanan di hotel dan temuramah untuk rencana. Kebanyakan rencana perlu dicari sendiri bukannya diberi. Wah nampaknya tidak banyak bezanya dengan majalah tempat aku bekerja I-Remaja dan Jelita. Pembahagian tugasan juga sudah dibuat...selepas ini aku harus berusaha keras menyimpan stok rencana -itu sudah pasti bagi memastikan jadual kerja aku berjalan lancar dan dapat bercuti dengan lenangnya. wah sudah mahu berkira untuk bercuti...walau baru tiga hari bekerja. itu sudah pasti mana tahu cuti kecemasan jadinya harus merancang kerja sebaik mungkin..WORK SMART

Daripada blog kekawan.


Assalamualaikum...

* Mogok menulis sebentar kerana terlalu sibuk dengan tugasan seharian, tidak ada masa nak memasukkan entri baru mengenai hal sendiri.

* Dengan ini saya ambil peluang menjenguk blog kawan-kawan.

* Ada entri mereka yang menyentuh perasaan, ada yang memberi peringatan dan ada yang membuatkan kita turut bergembira....


Berikut catatan daripada blog seorang rakan.... yang tulisan bold (hitam) tu ulasan saya...

Thursday, December 24, 2009

Berbagi rezeki, berkongsi gembira. Kelak, hidup tambah makmur bahagia


Dalam blognya rakan itu menulis.

Dah lama tak update entry baru. Banyak cerita sebenarnya tapi masa yang tak berapa mengizinkan. Terbaru, aku ingin berkongsi perjalanan penuh duga di Pattani, Thailand. Tapi biarlah dulu kerana lebih seronok menceritakannya di saat tenang. Fikiran lebih lapang dan susunan kisah serta bahasa lebih lancar dan cantik.

Ulasan saya; tak sabar nak mengetahui kisahnya..

Hanya saat ini, aku bersyukur kerana mendapat apa yang dihajati sekian lama. Kerana kemurahan rezeki berkerja di sini, aku berpeluang, mungkin lebih tepat, berjaya memiliki mini lap top yang dulunya harus mengikat perut dulu andai berhajatkannya. Sekarang, bukan itu saja dalam genggaman bahkan dapat pula membeli aksesori tambahan, broadband dan sebagainya. Tidaklah lagi, aku kesunyian di rumah itu. Tidaklah lagi aku mengeluh bosan kala malam2 Astro menyiarkan cerita ulangannya tu. Dapatlah lebih giat lagi bertenet ye....

Selepas ini, aku berhasrat melengkapi rumah dengan perabot. Sekarang bukan tidak ada tapi aku rasa belum cukup selesa. Ingin kusediakan sebuah kediaman yang memenuhi cita rasa dan paling penting, adik lelakiku yang tinggal bersama rasa seronok. Tidaklah dia nanti dok bersidai di kedai kopi bersama teman-temannya.

Ulasan saya: Diharap cita-cita murni itu tercapai ....

Oh, banyak sungguh yang ingin dilakukan. Banyak sungguh yang masih dalam perancangan. Baru kini hidup rasa lebih bererti dan bermakna. Selain ingin menyenangkan keluarga, ada jugalah imbuhan untuk diri sendiri. Doaku, moga Allah memberkati dan terus melimpahkan rezekiNYA kepada ku dan mereka yang patut menerimanya. Dan, ingatlah di kala senang, rezeki bukan untuk tembolok sendiri tetapi sebaiknya dinikmati, dikongsi dan dihirup manisannya bersama makhluk Allah yang lain.

Jangan terlalu berkira dalam hidup. Jangan terlalu bertuhankan duit. Jangan lupa menghargai dan mengenang kesusahan kala kesenangan membelit diri. Rezeki lebih berkat andai dibahagikan. Jangan tamak, kerana orang tamak selalu rugi. Jangan bakhil, itu sifat orang jahil. Dan, yang penting jangan menindas orang lain demi mengumpul harta peribadi. Sebelum terlanjur jauh, fikir akhirat kelak kerana semua yang dilakukan bakal dihitung dan dihisab.

Komen saya: Membaca perenggan ini, teringat kesilapan sendiri... sewaktu menjadi tuan kepada orang gaji, saya sentiasa berasa orang gaji itu tak cukup buat kerja... sudahlah dia buat kerja rumah, kena pula buat kerja-kerja jahit baju, langsir dan pasang pelamin. Bila dia langgar kontrak kerana berkahwin... saya tahan gaji dia untuk kos sambung permit (ketika itu baru saja sambung permit dia). Walaupun dia bersalah saya rasa Allah tak reda saya buat begitu... selepas itulah bisnes part time saya kian merosot, kemudian tak ada hati nak teruskan lagi.

Pengalaman dulu saya jadikan pengajaran... setelah fikir-fikir, saya sedar mungkin tidak cukup buat kebajikan, jarang berderma, nak bagi orang tua berkira ... Itulah agaknya rezeki pun susah. Kini apabila saya beralih kepada bisnes part time lain pula... saya pun cuba ikut amalan seorang rakan, menderma sebahagian kecil daripada hasil perniagaannya setiap kali wang masuk. (Patutlah job dia tak putus-putus - kawan saya itu - suami isteri tak makan gaji... buat kerja kontrak membina dan mengubahsuai rumah/bangunan, senang juga hidup dia walaupun dalam keadaan ekonomi meleset).

Kali ini, setiap kali wang masuk... saya akan pastikan tolak terus sekurang-kurangnya kadar potongan zakat... tidak kiralah bagi pada masjid, anak yatim atau ibu bapa....


Akhir sekali, saya doakan, rezeki yang diperolehi berkat dan mendapat syafaat di hari perhitungan kelak. Amin.

Ulasan: Apabila Izzat dapat wang insurans kemalangan dan Iliyana dapat wang hasil tulisan bukunya, saya mengarahkan mereka supaya memberi sedikit kepada datuk mereka, kerana ayah sayalah yang selalunya saya suruh solat hajat untuk kami - baik semasa Iliyana dan Izzat akan menduduki periksaan, masa saya zaman student pun sama juga... sewaktu Izzat kemalangan dan sewaktu Iliyana mengusahakan projek penulisan bukunya...

Alhamdulillah... setakat ini, apa yang kami usahakan dan harapkan sudah dapat hasilnya.... jangan pula disalah tafsir, cerita ini bukan untuk menunjuk, jauh sekali nak membesar diri... tapi untuk membuktikan catatan kawan saya di atas itu semuanya benar belaka....dan untuk berkongsi tips serta panduan berdasarkan pengalaman sendiri.

Saya percaya sangat bahawa rezeki boleh ditarik dalam sekelip mata... Jadi, kena sentiasa ingat bahawa saat kesusahan boleh menimpa kita bila-bila masa... kerana itu kita harus reda dengan gaya hidup serba sederhana, di samping tidak putus berusaha dan berdoa untuk kebahagiaan...

Nota: Saya pun pelik, selalu dikata orang senang sedangkan kalau dilihat daripada pandangan mata kasar (pemakaian dan cara hidup) sempoi habis... apa pun gembira harap kata-kata mereka itu sebagai doa... Nota lagi: Percayalah saya ini orang biasa-biasa saja, sama standard dgn kawan-kawan saya yang lain... (Saya berani kata begini kerana saya tahu, saya tak ada kawan orang kaya raya - tengok penampilan dan lagak saja dah tahu, tak sealiran jiwa, tak boleh masuk regu).

Nota lagi: Sejak saya mengamalkan untuk memberi sebahagian daripada hasil kepada orang... walaupun sedikit... rupa-rupanya terserlah kemurahan rezeki... he he.. masa asyik dapat cabutan bertuah, dua minggu berturut-turut itu, saya rasa, kerana itulah kut... sebab zaman `jahil` dulu haram - tak pernah `bertuah`... Hari ini, syarikat yang menawarkan cabutan bertuah menghubungi saya, hadiahnya (dish drier) sudah ada dan diminta datang collect di pejabatnya... Semasa majlis hari itu dapat surat sahaja. Ada masa saya, saya upload gambarnya... sebagai dorongan kepada kita untuk terus buat kebajikan tanpa memikirkan hadiah... hadiah itu akan datang dengan sendirinya, seperti `bulan jatuh ke riba' - eh eh setujukah apa yang saya kata ni... hmm mesti ada yang kata, poyo lah saya ni...huk huk huk!

Sambung pula dengan catatan kawan saya itu...

Aku: Sedih dengan nasib anak2 yatim di Pattani, Thailand. Sangat daif dan merentap kalbu. Nanti, bila senang akan kutulis kesulitan mereka. Moga hati semua kita terbuka untuk meringankan beban mereka. Saya doakan yang baik2 saja untuk anak2 berwajah bersih itu. Yang tidak bernasib baik namun tidak pernah meragui takdir dan sepak terajang hidup.

Thursday, December 17, 2009

Menang Berganda!

Sedang memikir apakah kebaikan yang telah kulakukan, lewat dua minggu ini asyik menang cabutan bertuah! Gambar: Sedang terima Grand Prize daripada bos teka.

Suatu hari saya teringat, sudah lama tak dapat undangan ke majlis pelancaran, menyebabkan terdetik di hati, `kenapa ya?' . Dah tak ada jemputan untuk media ke...

Apa pun, alih-alih minggu lepas dan minggu ini, dapat pula pergi. Yang hairannya, dua kali berturut-turut menang cabutah bertuah. Minggu lalu, sagu hati...dish washer dari Panasonic. Hari ini pula, di majlis pelancaran ruang pameran Teka Kuchentechnik, dapat Grand Prize. Selama ni, tak pernah naik nama, sekali nah... sampai lima lapis... Malu, tak terangkat..



Pegang ala-ala saja nak berposing, lepas tu cepat-cepat letak atas meja di sebelah tu. Berat...
Malu juga, semua lensa kamera tertumpu kepada saya. Apa pun, terima kasih Teka Kuchentechnik!


Nak ceritanya, di majlis itu saya sibuk mencatat nota dan merakam gambar, makanya kawan saya, Zurin (jabatan pemasaran) yang tolong menandakan jawapan borang cabutan bertuah itu... Ada ke kami press dikenakan menjawab beberapa soalan sebelum diberikan kertas jawapan itu bersekali kad bisnes kepada pengurus majlis.

Apabila pengacara majlis memanggil nama pemenang, saya duduk jauh di satu sudut... berbual-bual dengan Zurin tidak langsung ghairah mengharap untuk menang, sebab baru saja minggu lepas menang mesin pengering pinggan mangkuk. Tup-tup, terdengar di hujung-hujung telinga nama di sebut, apabila Zurin menjerit... saya macam tak percayalah. Tambah bila tengok hadiah yang tinggi bertingkat-tingkat.

Yang bestnya, sebelum nama saya diumum, baru saja saya bersungut kepada seorang lagi rakan press - "kenapalah dikumpulkan hadiah tu berkotak-kotak... tak fair, patut dicerai-ceraikan.... ramailah yang akan dapat... Rupa-rupanya, aikk.. saya yang dapat. Sebab Zurin yang tulis jawapan dan tumpang kereta Zurin, maka saya pun berbahagilah dengan dia juga...

Tuesday, December 1, 2009

Bersama mama

Mama, Bidah binti Isa bertudung merah jambu.

Kenangan beraya di kampung Pulau Mansuk, Jerantut, Pahang.


Pada Hari Raya Eidul Adha ini, kami sekeluarga beraya sakan kerana ibu yang koma pada Aidilfitri lalu sudah beransur sihat. Kini dia boleh berjalan, bercakap, membaca dan mengaji. Masih terbayang betapa hambarnya perasaan apabila terpaksa beraya di hospital dulu. Selesai solat sunat Aidilfitri dan makan pagi, kami semua berkejar ke hospital di Temerloh untuk berada di sisinya. Hari raya kali ini lebih meriah kerana mama ada bersama-sama Biarpun sudah boleh berjalan, biasalah orang baru pulih dari sakit, perlu sentiasa diawasi. Seronok melihat dia sentiasa tersenyum, walapun dalam kepayahan mengingati sesuatu. Ayah orang yang paling gembira kerana kami dapat berkumpul beramai-ramai.

Thursday, November 26, 2009

Hadiah daripada sebuah kerajinan!

Assalamualaikum.

Khamis: 26 November 2009.

Esok Hari Raya Aidil Adha. Saat orang sudah berada di kampung, saya masih menunggu detik 6.00 petang. Belum boleh pulang lantaran terlewat hantar borang, permohonan cuti saya ditolak untuk hari ini. Jadi kenalah saya datang bekerja. Semuanya kerana saya terlalu asyik memikirkan soal kerja-soal rencana-rencana dan lay out yang perlu disiapkan sebelum saya pulang, hingga saya alpa untuk mengisi borang cuti.

Saya sedia maklum, memohon cuti di saat akhir memang akan ditolak. Tidak mengapa. Yang penting sebahagian besar kerja saya sudah diatur dan ada yang sudah dihantar. Banyak yang perlu saya bereskan. Soal raya adalah perkara kedua... itu prinsip yang ditanam oleh pihak pengurusan. Dan sebagai pekerja, kita perlu akur. Sebagai orang lama, soal cuti tidak diluluskan itu adalah `small matter'. Saya tidak boleh memohon cuti lebih awal, kerana saya mesti tengok keadaan kerja, sama ada sudah beres atau tidak.. kalau semua beres atau hampir beres, barulah saya berani untuk memohon cuti.

Namun saya kesian kepada rakan saya itu. Dia bertungkus lumus menyiapkan kerja dan dia juga alpa untuk mengisi borang. Makanya terkejut besar dia kerana cutinya juga tidak dilulus untuk hanya sehari. Akhirnya dia memilih untuk cuti tanpa gaji. Sudah pulang dia ke Johor Baharu. Diharap dia dapat melupakan segala yang terkilan di hati dan dapat menyambut raya dengan gembira bersama ahli keluarga. Kepada dia, saya ingatkan lain kali, hantarlah borang cuti lebih awal. Kalau saya sendiri, tidak mengapa kerana sudah bersedia permohonan cuti akan ditolak. Pun begitu saya bersyukur, kerana sepanjang minggu depan, saya dapat cuti.

Satu masalah pada diri ini, biarpun cuti hati tidak pernah berasa selesa kerana asyik teringat soal kerja dan kerja yang tidak pernah habis-habis. Maka mulalah saya menggunakan waktu cuti untuk membuat kerja ofis di rumah. Melangkah ke mana sahaja, saya akan teringat apa yang belum siap, apa yang sudah siap. Begitulah diri saya, dari dulu sampai sekarang. Tapi kalau kawan saya yang seorang itu selalu mengaku begini, "saya kalau cuti, tak ingat langsung fasal hal ofis." Saya harap saya boleh bersikap begitu. Mungkin saya kena menuntut daripadanya bagaimana untuk melupakan hal-hal yang tidak sepatutnya saya ingat sewaktu bercuti.

Nota: Hapuskan rasa terkilan dan sakit hati, bersabar selagi kita boleh bersabar... kerana Allah SWT sentiasa bersama kita... Dia lebih memahami apa yang terdetik di dalam kalbu setiap makhluknya. Dia menilai dan merekod setiap kesabaran kita.


Selamat Hari Raya Aidil Adha, Maaf Zahir Batin.

Monday, November 23, 2009

Perihal Irfan Kamil...

Irfan Kamil bercita-cita nak masuk sekolah tahfiz sains.
"Kamil nak belajar quran dan nak juga belajar sains tekonologi macam abang. Kalau jadi doktor, nanti gelaran Kamil... Dr Irfan Kamil Al Hafiz, kalau jadi juruterbang... orang panggil Kamil, Kapten Irfan Kamil Al Hafiz." Saya tersenyum sendiri mendengar ayat angan-angan Kamil, sewaktu duduk mengadap komputer main game. Waktu kanak-kanak, suka-suka hati saja berangan, tak tahu bukan senang nak ke arah itu. Kalau asyik main game, macam mana? Bisik hati saya...



MINGGU lepas dan minggu ini sibuk sikit. Tension memikirkan ke mana nak hantar Irfan Kamil sambung pelajaran. Hantar permohonan ke sana sini. Baru nak naik tingkatan satu. Itu pun dah pening.

Hajat di hati nak masukkan dia ke sekolah agama tahfiz tetapi nakkan tahfiz sains. Biarlah kedua-dua ilmu ada. Masalahnya tak banyak sekolah agama tahfiz sains. Tapi saya lupa, tingkatan satu mana ada aliran sains , sastera, akaun dan sebagainya lagi. Baik sekolah sains, MRSM atau sekolah biasa, sewaktu tingkatan satu hingga tiga, belajar subjek hampir sama, melainkan sekolah agama penuh dan tahfiz.

Kenapa saya nak sangat pilih sekolah agama atau tahfiz, sebabnya dah tak percaya dengan sekolah menengah biasa dan sekolah berasrama penuh bukan agama. Terutama bagi budak lelaki. Anak yang baik di rumah, apabila masuk asrama mudah terpengaruh. Hisap rokok, panjat siling, lompat pagar, perkara lumrah. Ini berdasarkan cerita dan pengalaman si abang, Irfan Izzat (yang belajar di MRSM), sepupu dia dan beberapa lagi kisah pelajar lain yang pernah saya dengar. Sekolah agama sekali pun, silap-silap boleh juga terpengaruh dengan gejala ini.

Syukur dan seribu rahmat bagi yang berjaya mengelakkan diri daripada semua kegiatan tidak baik itu.

Atas alasan di atas, saya sebenarnya serik dah nak hantar anak ke sekolah berasrama penuh (bukan agama) dan MRSM.

Peri hal Irfan Kamil - walaupun sikit-sikit mengharap, sebenarnya tak agak pun dia boleh dapat 5A. Tak membaca, asyik main game. Sebelum exam (pada musim H1H1) , dia demam. Melepek tak makan hingga kurus kering, tinggal tulang. Hampir dua minggu tak pergi sekolah. Seminggu sebelum exam baru sembuh, dan dapat sambung tuisyen.

Paling senak perut, apabila di asyik beri tumpuan pada pelajaran sekolah agama. Waktu exam UPSR dan PSRA pula selang seminggu sahaja. Gila bisik hati saya.. macam mana nak bahagikan masa. Guru sekolah agama pula, lebih kuat mempengaruhi mindanya. Sewaktu tuisyen UPSR giat diadakan, tuisyen untuk PSRA juga sama kuatnya. Bila bertindih waktu, Kamil pilih tuisyen sekolah agama. Risau betul saya. Sedangkan UPSR pun penting. Saya bingung dan tawakkal saja bagi pihak Kamil.

Apabila keputusan keluar, Alhamdulillah kedua-duanya seimbang dan membolehkan dia memohon ke sekolah agama, aliran agama atau tahfiz kategori atas.

"Keputusan Kamil (4A 1B) ni tak ada masalah. PSRA nya baik. Ada budak dapat cemerlang PSRA tapi UPSR 2A saja. Susahlah sikit. Kamil seimbang, lagi pun dia lelaki.. peratus syarat untuk masuk lebih rendah daripada perempuan," ujar guru besar sekolah agamanya.

Mendengarkan kata-kata guru besar itu, lega sikit hati saya. Apa-apa pun saya tadah tangan, syukur dan memohon yang terbaik daripada yang Maha Esa.

Friday, November 13, 2009

Lunch bersama kawan lama...

Hari ini berjumpa dengan rakan lama, jurureka dalaman June Yap. Dia belanja makan team Anjung Seri. Enaknya, makanan di Mum's Place. Hampir tujuh lapan tahun lalu, saya pernah dibelanja makan olen June di situ. Ketika itu June baru saja membuka pejabat hiasan dalaman dan kedainya terletak berhampiran restoran berkenaan.

Sangat kagum dengan semangat berniaga Jun - selepas keluar daripada Biggie Best lebih 10 tahun lalu, dia memulakan perniagaan sendiri, mengubah suai hiasan dalaman rumah persendirian. Dia mendapat pelanggan `dari mulut ke mulut.' Dan pelanggannya daripada kalangan datin-datin dan orang vip.

Kemuncak kejayaannya apabila June dapat bekerjasama dengan wanita nombor satu negara, Allahyarham Datin Hendon dan adik kembarnya. Selepas kedua-duanya meninggal, kini perniagaan itu diusahakan June bersama Tun Jean Abdullah.

Saya terharu apabila June masih ingat dan beriya-iya mengajak bertemu. Melalui rakan sepejabat, kami menerima undangannya. Dia menunjukkan hasil kerjanya yang terkini. Kalau dulu pejabatnya setingkat sahaja dan tidak ada pekerja, kini sudah dua tingkat dan ramai pula pekerja. Kagum sungguh dengan si June ini. Dia tanya saya, masih buat bisnes wedding package: Saya jawab, dah berhenti.

June beri semangat kepada saya supaya teruskan bisnes itu dan dia mengingatkan, "kalau nak buat bisnes sekarang ni, jangan buat yang kecil-kecil, go for up market!" Terkebil-kebil saya mendengarnya. "Saya sekarang, kalau ambil pakej, kosnya seratus dua ratus ribu ringgit. Dapat dua job setahun cukuplah... Kalau buat berpuluh job tapi hasil sama dengan dua job, mestilah kita nak ambil job yang mahal saja," katanya. Bukan angkuh, tetapi dia berterus terang.

Hemm dia bolehlah kata begitu sebab contactnya siapa.... kawan-kawan dam saudara mara mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi. Dia juga terbabit mengubah suai dan menghias rumah Tun, Datuk Mukhriz Mahathir dan ramai lagi orang ternama serta ahli politik. Malangnya mereka tidak gemar mendedahkan suasanan dalaman rumah kepada umum. Apa lagi dipaparkan dalam majalah. Sejak mendapat client daripada kalangan orang begitu, hubungan kami terputus. Hasil pertemuan dengannya hari ini, dapatlah mengutip sedikit semangat daripadanya.

Wednesday, November 11, 2009

Celaru sekeping hati...

Seorang kawan berkata, tidak ada perkataan pencen dalam kamus hidup. Mungkin dimaksudkan kepada bukan kaki tangan kerajaan. Pesara kakitangan kerajaan sekalipun, katanya kena bekerja sehingga ke akhir hayat. Kalau tidak ditambah, simpanan yang ada akan habis jika dimakan sedikit demi sedikit. "Macam sebuah gunung, kalau ditarah sikit-sikit, akan habis juga kan? Macam mana kalau umur kita panjang sampai 70 - 80 tahun. Kalau nak makan duit pencen, berapa banyaklah sangat." Saya termenung, mungkin ada betul juga kata dia - siapa lagi, kalau tidak `uztaz' Nasir Roli tu. Kalau pergi assingment naik kereta dia, tidak sah kalau tidak dengar ceramahnya. Saya suka buka topik... kemudian dengar dia berceramah panjang. Fikir-fikir lagi kenyataannya itu, mungkin betul dan mungkin tidak. Kalau orang bergaji besar, tentu duit pencen cukup untuk dimakan sehingga akhir hayat.

Pendapat saya, andai kita tidak mahu lagi bekerja menjelang usia 50 tahun, kenalah bersiap sedia dari muda, mengumpul wang untuk hari tua. Harta beku penting. Harta yang boleh meningkat harga kalau disimpan seperti rumah dan saham amanah. Saya tidak tahu, mungkin saya terlewat untuk hidup selesa. Cukupkah apa yang ada untuk menampung kehidupan di hari tua? Saya ini `teruk' sedikit. Sepatutnya fikirkan mengenai, cukupkah amal ibadat saya untuk bekalan hari mati? Atau fikirkan mengenai keadaan semasa. Tidak usahlah fikir menjangkau masa yang tidak tentu, kita masih hidup atau tidak lagi ketika itu.

Itu maknanya saya diserang penyakit. Ada saja bisikan-bisikan yang tidak diingini, sentiasa menghasut supaya sentiasa memikirkan mengenai wang ringgit. Benci betul saya. Dari dulu lagi begitu. Sedangkan hal-hal ini, patutnya difikirkan oleh orang lelaki - suami. Tapi dia diam-diam saja, mungkin dia tidak beritahu rancangannya. Dia dengan rancangan dia dan saya dengan rancangan saya.

Saya terbaca kisah selebirit Linda Onn di Kosmo Online. Wah dia mampu memiliki sebuah lagi banglo berharga juta-juta. Belum kahwin lagi minah tu. Mungkinkah bisnes jual nasi ayam My Mom's Chiecken Ricenya meletup-letup? Betullah agaknya. Kalau tidak, masakan dia merancang membuka dua lagi cawangan di tempat lain. Bertuahlah dia mendapat keluarga yang menyokong menguruskan perniagaan berkenaan. Katanya, resipi nasi ayam itu resipi ibunya. Rasanya ibu dan adik-beradiknya yang bertungkus lumus menguruskan periniagaan itu. Bekerja di radio, adakah dia masa untuk itu?

Bercakap fasal berniaga, dengan umur ini dah tak sesuai lagi berhempas pulas di kedai, melayani kerenah pekerja, pelanggan dan sebagainya. Alangkah bagusnya kalau dapat duduk di rumah melakukan apa sahaja kerjaya yang saya suka. Orang kata, bukalah perniagaan melalui internet. Malangnya tak berapa arif dan belum lagi mula.

Mengapa saya mengarut fasal hal ini pagi-pagi hari ini? Sebabnya, saya sudah kerugian, terlepas peluang untuk membuat permohonan refinance rumah sewaktu interest/blr rendah 3.9 peratus. Semalam saya terdengar blr sudah dinaikkan. hu hu... saya sedih. mengutuk diri sendiri, lambat bertindak. Ini gara-gara bank lambat keluarkan permohonan untuk dapatkan penyata akaun gaji dari enam bulan lepas. Maknanya saya sudah kerugian besar. Kalau saya uruskan awal-awal, tentu dapat rebet banyak.

Apa pun, tidak kiralah, hari ini saya kenalah pergi juga ke bank. Sebelum blr naik lebih tinggi, saya mesti pergi berbincang dengan bank, rumah mana yang patut saya buat refinance. Rumah mana yang boleh dilangsaikan bayarannya. Semalam, anak saudara yang bercadang membeli salah satu rumah saya pula memberitahu dia tidak jadi beli. Alasannya permohonan beli rumah berharga sekitar RM300,000 itu sudahpun diluluskan. Baguslah untuk diri dia dan keluarganya. Dapatlah rumah yang besar sedikit dan dekat pula dengan tempat tinggal asalnya. Rumah saya kecil-kecil saja. Macam mana kalau anak nak kahwin nanti? Sempat ke nak renovate, sempat ke nak beli rumah lain yang lebih luas? Banyak yang bercelaru dalam fikiran saya ini... malaslah dah nak cerita... Mengucaplah Rashidah....

Friday, November 6, 2009

Nostalgia di kampung halaman.


Nota: Dipaparkan lebihan gambar yang terbit dalam rencana Tamanku Kebunku, Anjung Seri November, 2009 bertemakan taman.


Gambar-gambar ini mengimbau nostalgia saya sewaktu zaman kecil di Kampung Pulau Mansuk, Jerantut, Pahang. Ini adalah rumah ayah saya tetapi kini didiami bapa saudara sebelah emak. Ayah sudah kira-kira 30 tahun tinggalkan rumah ini kerana berpindah ke Bandar Jengka untuk hidup berniaga.




Bangunan di sebelah kanan adalah rumah asal daripada kayu dan papan. Sebelah kiri ialah rumah batu yang dibina oleh Pok Su, kerana keadaan rumah kayu sudah reput dan tidak lagi sesuai dihuni. Atapnya daripada zink dan tentunya sudah bocor. Di rumah inilah Pok Su dan isterinya menjaga Che' (atuk lelaki sebelah mak) sehingga meninggal di usia lewat 90 (anggaran).


Persinggahan sewaktu dalam perjalanan pulang ke Bandar Jengka dari Kelantan di musim raya Aidilfitri lalu, mengimbau nostalgia sewaktu dibesarkan di kampung ini. Sewaktu belum bersekolah, di kebun inilah saya bersama Che dan Mok (Atuk dan Nenek) bercucuk tanam dan memetik buah-buahan. Selepas mereka tua dan uzur, kawasan tanah di belakang rumah ini dibiarkan begitu saja. Pok Su sibuk bekerja menjadi posmen. Isterinya yang kami panggil Mak Itam pula sibuk berniaga di kantin sekolah. Tinggallah kawasan ini bersemak samun. Namun apabila pulang baru-baru, ia sudah bertukar menjadi kebun. Kawasan tanah itu dikerjakan oleh Pok Su dan Mak Itam yang sama-sama sudah pencen kerja.

Iliyana dan Kamil memetik bunga jagung.


Melihat kawasan tanah yang sudah kembali menjadi kebun ini, membuatkan hati teruja. "Semasa kecil, di sinilah mama menghabiskan masa meneman arwah Che dan Mok berkebun," saya memberitahu anak-anak. Mereka dibesarkan di Kuala Lumpur tidak pernah mengalami pengalaman hidup di kampung. "Hah pergilah beraksi, konon-konon sedang bekerja kampung. Beginilah keadaan berkebun," kata saya sambil menghalakan lensa kamera kepada mereka.

Iliyana dan adiknya, Irfan Kamil belajar menyiram pokok sayur. Pokok-pokok bendi tumbuh subur, mendapat cukup baja dan siraman air.

Iliyana cuba menggunakan kereta tolak, manakala Kamil mencangkul tanah sambil tersengeh-sengeh lucu. "Orang zaman dulu kena menanam sendiri untuk makan sayur, bukan macam kita di zaman sekarang main beli sahaja," kata saya.

Paling terharu apabila melihat buah tembikai ini. Ingat lagi sewaktu seluruh kawasan ini ditanami pokok tembikai, yang diusahakan oleh Che dan Mok. Sewaktu saya masih budak. Terhegeh-hegeh menggendong buah tembikai besar yang sudah masak. Gemar menolong mereka memetik dan memunggah buah-buah berkenaan.

Sewaktu kamil menguis-nguis tanah dengan parang, tiba-tiba terkena putik tembikai in. Lalu terpotong dan terbelah dua. "Sayangnya, dah terpotong. Muda lagi ni, kenapa Kamil buat macam tu," saya menegur Kamil.
"Kamil tak sengaja."
"Tak apalah ambil, bawa balik buat sayur," kata saya.
Il
"Tengok apa dah jadi dengan buah ni," marah Iliyana kepada adiknya. Beginilah keadaan isi tembikai yang masih muda. Che dan Mok dahulu menggelar buah ini `timun cina.'

Iliyana teruja melihat kebun Pok Su, seronok benar dia beraksi mengambil gambar di dalam kawasan kebun itu. Sanggup pergi tukar baju dan pakai topi Cina sayur.

Pokok kelapa, betik dan dan durian di belakang rumah ditanam oleh arwah Che. Sewaktu segar, arwah tidak boleh duduk diam, setiap hari memegang cangkul dan bercucuk tanam. Ayah membeli tanah ini daripada salah seorang penduduk kampung yang baik hati menjual sebahagiannya daripada kawasan tanah yang didiaminya.

Thursday, November 5, 2009

Bertamu di Rumah Presiden Kelab Kucing

Pelakon veteren, Datuk Maria Menado dan Datuk Sarimah Ahmad tetamu kenamaan di majlis rumah terbuka Presiden Kelab Kucing.

Pada suatu hari itu Pak Khalid, Presiden Persatuan Kucing yang juga client syarikat kami, mengajak ke jamuan hari terbuka di rumahnya. Terkejut melihat suasana dalaman rumahnya. Patung kucing menghiasi segenap sudut. Sambil makan, mata kami melilau melihat patung-patung kucing yang comel mungil itu.



Patung kucing daripada seramik warna putih dan perang menghiasi meja sudut di dalam bilik di aras bawah. Apabila tetamu semakin ramai, kami menyelinap masuk ke bilik yang penuh dengan replika kucing. Di bilik berhawa dingin itu, kami beristirahat sambil menjamah makanan.

Masuk ke bilik replika kucing, Zurin dan Ain pun berlagak manja nak jadi seperti kucing juga. Maklumlah perut sudah kenyang tetapi tuan rumah belum membenarkan kami pulang. Sambil beristirahat, mengantuk pula. Tengoklah lagak Zurin dan Ain yang berposing dalam bilik kucing ni.


Seekor kucing comel dalam sarang menyambut kunjungan tetamu di anjung rumah. Kucing ni tak menjalankan tugasnya, asyik tidur dan menyembunyikan mukanya.



Nampak macam betuk tetapi ini hanyalah patung kucing. Ibu dan anak-anak kucing sedang tidur dalam bakul siap beralas lagi. Comelnya... Ini adalah antara koleksi replika kucing Pak Khalid.

Monday, November 2, 2009

Majlis Perpisahan Suzie

Suzie dan Cik Senah.


Agar-agar tembikai, menurut Suzie dibuat oleh kakaknya.


Majlis perpisahan Suzie...( baju merah)

Majlis kali ini ringkas sahaja. Cuma beli atau bawa apa yang patut. Pagi-pagi lagi hidang buat makan breakfast. Spagetti tajaan saya dan Zurin, Onlia bawa nasi lemak dan Ain beli Cocacola manakala Suzie bawa agar-agar tembikai. Terima kasih Suzie kerana memberi cenderahati mug seorang satu kepada kami yang tinggal.

Friday, October 16, 2009

Trio Hias Semula AS di rumah Diddy Hirdy

Ungu pekat, warna kegemaran baru Diddy Hirdy (dulu dikenali Diddy AF). Trio Hias Semula AS bergambar bersama Diddy dan wakil klien (belakang/berdiri di kiri).
Ain memeluk kusyen gebu - Tugasnya menyuaipadankan warna mengikut tema pilihan.

Uin mencuba bean bag - Tugasnya mendapatkan klien untuk menaja barangan.

Syida (Saya) Mencungkil rahsia hati Diddy Hirdy mengenai gaya penataan yang diidamkan untuk bilik tidurnya. Temu bual berlangsung di ruang tamu - Tugas saya, mencari artis/selebriti untuk diberikan barangan tajaan dan menulis mengikut kehendak klien.

Cerita lanjut dalam buku sisipan Anjung Seri Disember.

Friday, October 9, 2009

Shocking Pink!,

Trio Hias Semula AS di rumah Shila One In A Million. Shocking pink pilihan adiknya untuk bilik mereka. Terpaksalah dipadankan dengan putih untuk meredakan penguasaan pink.


Letih, interview sampai terduduk. Bukanlah, sebenarnya nak merasa kelembutan karpet berbulu panjang yang pink itu. Sama pula dengan bajuku! Satu kebetulan.


Trio Hias Semula AS bergambar kenangan selepas menghias bilik Shila One In A Million. Memulakan kerjaya sebagai penyanyi sejak di bangku sekolah, anak gadis bekas penyanyi ND Lala ini bagaimapun menyukai warna hitam. Merah jambu warna pilihan adiknya.


Membetulkan karpet. Saya cukup suka dengan karpet berbulu panjang warna pink ini. Uin pula nampaknya berminat dengan set cadar warna krim di atas tilam itu.
Cerita lanjut dalam buku sisipan Anjung Seri Disember.

Banglo Sejuta Lebih

Subang Bestari, pemaju World Wide

Kunjungan ke banglo ini adalah untuk menyempurnakan tugasan penulisan rencana mengenai syarikat pemaju berkenaan. Tugasan ini amat bermakna kerana pengambilan iklan adalah di atas inisiatif saya membuka mulut, "kalau mahu ditulis panjang lebar dan mahu dipaparkan alamat penuh dan contact number, kenalah ambil iklan." Begitulah kata-kata saya sewaktu menghubungi pegawai bertugas ketika memohon untuk merakamkan gambar untuk majalah tahunan, Anjung Seri Bonus 2010.

Apabila dimaklumkan kepada bosnya, mereka berminat mengambil iklan. Tugas seterusnya mengajak Zurin berjumpa berbincang dan dipendekkan cerita mereka bersetuju mengambil iklan. Rezeki saya sebagai penulis yang pastinya tidak akan mendapat apa-apa pun selain daripada gaji, tetapi Zurin sebagai staff iklan dan pemasaran akan mendapat insentifnya. Ini bukan kali pertama saya berjaya memujuk pelanggan mengambil iklan. Anjung Seri Bonus dua tahun lepas, SEMUA rencana rumah yang saya tulis adalah rumah client yang mengambil iklan. Bangga juga saya dapat menyumbang sesuatu kepada syarikat.


Halaman sisi yang luas dan lapang.

hem.....

Makan-makan `open house' di unit sendiri

Dah kenyang dan berhenti makan...

Sikit tetapi macam meriah saja.


Cik Senah dengan posing senyum simpulnya.

Kak Ani pun ada (bertudung kuning). Kak Ani asyik nak mengelak apabila nampak lensa kamera ke arahnya. "Kak Ani jangan ingat terlepas daripada rakaman kamera ini," kata Cik Senah sewaktu merakamkan aksi kawan-kawannya makan. Shila menunjukkan anggur yang manis.


Saya sediakan agar-agar susu, nampak macam keju. Terlupa nak buat malam, nasib baik pagi-pagi sempat masak dan sekejap sahaja beku.


Inilah antara hidangannya, makanan habis dalam sekelip mata... menu beriani segera dibeli oleh kawan sepejabat melalui kawan lama, Haslinda, spageti Zurin, Mi Mamak Faridah, biskut raya Senah, buah-buahan, saya sediakan agar-agar susu dan keropok dal. Bila makanan nak habis datang pula pizza khabarnya daripada bos, bila pizza nak habis datang pula Kentucky Min.

Wednesday, October 7, 2009

Ibu Sakit, Ujian Untuk Anak-anak

7 September 2009

Lagi mengenai ma sakit. Apabila ma seorang sahaja asyik ke surau mendengar ceramah agama, apabila ma asyik mendoakan supaya anak-anak dan cucu berakhlak mulia serta tidak tinggal solat, apabila ma sering menasihatkan anak-anaknya agar tidak terlalu taksub bekerja sehingga lupa tanggungjawab terhadap agama, anak-anak sekadar mengangguk namun tetap ghairah bekerja, bekerja dan bekerja.

Kini apabila ma jatuh sakit, apabila lidah dan suaranya tidak lagi dapat menyebut perkataan dengan jelas, apabila fikirannya kurang daya ingatan, dia bukan sahaja tidak dapat menasihat dan berdoa untuk anak-anak. Apabila ma sakit, tibalah masanya kami semua tujuh beradik berkorban masa. Kini ma sudah dibawa pulang ke rumah dari hospital. Terpaksalah kami bergilir-gilir meninggalkan tugas masing-masing untuk menjaga ma. Mujur ada tujuh beradik. Kalau diikutkan bolehlah dibahagikan tugas menjaga seorang sehari, sebab dalam seminggu ada tujuh hari. Namun buat masa ini, ma tidak cukup dijaga seorang, kena sekurang-kurangnya dua orang pada satu masa. Kadang-kadang tiga orang. Itulah ujian Allah kepada kami. Nasib baik lima beradik tinggal berdekatan ma dan ayah, cuma saya dan seorang lagi bekerja di Kuala Lumpur. Makanya giliran kami menjaga pada hujung minggu.

Apabila ma dibawa pulang ke rumah, ramai pula yang datang menawarkan untuk cuba mengubat secara tradisional. Daripada stroke tidak boleh bercakap, kini sudah boleh bercakap. Dulu cuma minum susu ikut tiub yang dipasang di hidung, kini sudah boleh menelan nasi bubur. Semoga ma cepat sembuh. Sewaktu masih sedar, ma pernah berkata, "Allah memberikan kepada kita sakit dan kita mesti reda... kerana ujian itu untuk menggugurkan dosa-dosa kita." Pun begitu, kita yang sihat ini pula berasa gundah gulana. Dalam berdoa, berperasaan tidak menentu lantaran bimbang dan cemas. memikirkan apa yang akan berlaku seterusnya.

Selain itu terfikir juga, kalaulah saya tua nanti dan jatuh sakit, dapatkah anak-anak yang hanya tiga orang itu bersabar menjaga?


Friday, October 2, 2009

Semalam di hospital

2 Oktober 2009

Agak lama juga tak update entri. Maaflah. Ada beberapa sebab membuatkan tiada mood untuk menulis. Sebenarnya dalam seminggu dua ni, banyak juga peristiwa yang tidak dapat dilupakan. Pertamanya, kenangan bermalam di hospital pada hari raya pertama.

Selepas bebeberapa hari mama keluar dari Hospital Temerluh, dia masuk semula ke Hospital Jengka dan kemudian masuk lagi ke Hospital Temerloh. Giliran saya menjaganya pada hari raya pertama di sebelah malam. Dapatlah pengalaman menjadi misi, memberi makanan susu menerusi tiub yang dipasang masuk menerusi hidung. Mula-mula tak berani juga tetapi kerana semangat untuk memberi ibu yang mengandungkan kita makan (hanya susu), berjayalah juga melakukannya mengikut waktu. Saya puas dapat melakukannya. Ketika itu mama sudah sedar tetapi tidak boleh bercakap. Ramai kawan-kawannya datang melawat, mencium, sebak dan menitiskan air mata. Mama hanya menghulurkan tangan, tidak tahu sama ada dia kenal atau pun tidak.

Pada malam itu sekitar jam 1 pagi, ada seorang pesakit wanita diiringi dua anaknya. Seorang lelaki dan seorang perempuan. Saya terdengar si anak (perempuan) menelefon seseorang, memberitahu keadaan ibunya 50-50. Mungkin suaminya. Ketika itu mama sudah melelapkan mata, maka saya mengambil kesempatan untuk tidur di atas dua kerusi yang saya sambungkan. Wanita yang menunggu emaknya sedang sakit tenat itu duduk berhampiran katil seorang pesakit bersetentang katil ibu saya. Sementara menunggu doktor memeriksa ibunya, si anak perempuan itu duduk berbual-bual dengan kakak pesakit setentang katil ibu. Seketika kemudian dia beredar, mungkin pergi ke katil ibunya. Sebentar kemudian kedengaran suara orang meratap. Saya yang sedang tidur-tidur ayam tersedar. Sejurus kemudian saya nampak satu katil yang diselimuti kain batik ditolak keluar. Tentu ada yang meninggal, saya menelah.

Menjelang subuh, saya terdengarlah pula pesakit setentang mengerang. Saya mengejutkan kakaknya yang sedang tidur. Pesakit itu dan kakaknya masih muda. Difahamkan pesakit itu adalah pelajar jururawat tahun tiga. Pagi itu saya berkesempatan berbual dengan kakak yang menemannya pada malam itu.

"Adik saya mengidap ketumbuhan di otak. Sudah dibedah. Lebih 50 hari duduk di Hospital Besar KL. Dia sudah pun dibawa balik. Kerana penyakit itu, matanya tidak dapat melihat. Dia masuk ke sini kerana masalah di dalam mulut," ceritanya.

"Kenapa dengan mulut dia," saya bertanya.

"Silap ubat. Panas dalam mulut hingga hangus... Rupanya pada sampul ubat itu ada ditulis, jika ada kesan sampingan mesti berhenti daripada diambil. Ketika itu emak yang jaga, mana dia tahu baca. Jadi dia terus beri ubat itu kepada adik ikut aturan. Bila saya balik, mulut adik hitam. Lidah dan lelangit dah melekat dan mulutnya tak boleh dibuka. Kerana itu dia sukar bernafas, maka itu dia dimasukkan ke wad ini," cerita kakaknya sambil kemudian bertanya, "kak yang masuk semalam dah balik ke?"

"Dah kut, emak dia dah meninggal agaknya. Nampak katil berselimt kain batik ditolak keluar," saya menjawab.

"Yelah lah tu agaknya. Semalam dia nak pinjam surat Yaasin saya. Saya pun bagilah kepada dia.
Tapi dia bagi tahu - `saya tak tahu nak baca' dan saya pun berkata, `akak bacalah apa-apa, baca Fatihah pun boleh. Lepas tu dia jawab, Fatihah tu macam mana ye?"

Budak yang bercerita itu memandang ke arah saya dan saya memandang ke arahnya. Sama-sama menyimpan satu perasaan - kehairanan -

Kemudian dia menyambung, "kakak itu berkata, ` boleh tak saya letak surat Yaasin di bawah bantal dia?' dan saya kata `ambillah' . Kemudian dia pergi. Tidak lama kemudian kakak itu datang memulangkan kepada saya surat Yaasin itu sambil berterima kasih dan memberitahu yang ibunya sudah meninggal.

"Dia sakit apa?" Saya menyoal.
"Tak tahulah... saya nampak perut dia buncit."
"Mungkin bengkak hati..." saya menjawab.

Friday, September 11, 2009

Mama Yang Uzur

7 September 2009


Mama berusia 73 tahun semakin uzur. Hari ini saya pulang ke kampung, melawatnya di Hospital Bandar Jengka. Tidak sedar diri. Saya diberitahu, waktu mula-mula terkena, mama pandang ke arah dinding seperti nampak sesuatu dan dia senyum panjang. Sebentar kemudian dia seperti tersentak takut. Mengepal kuat jarinya. Kemudian tangannya kejang, lalu dibawa ke hospital.

Semasa saya sampai, mama seperti tidur lena, langsung tidak buka mata. Dia tidak sedar sebenarnya. Itulah pertama kali saya melihat mama dalam keadaan seperti itu. Adakah itu dinamakan koma? Doktor memberitahu mama perlu dibawa ke hospital lebih besar untuk mendapatkan rawatan bantuan pernafasan. Tiga hospital dihubungi oleh doktor terbabit, Hospital Temerloh, Hospital Kuantan dan Hospital Selayang, tetapi malangnya doktor dimaklumkan semuanya alat di ketiga-tiga hospital itu sedang digunakan, tidak ada yang kosong. Makanya mama dibawa ke Hospital Temerloh untuk mendapatkan rawatan lanjut, dan bukan mengharap kepada alat bantuan pernafasan tetapi untuk dirawat secara biasa.

Apabila mama dibawa ke Hospital Temerloh dengan ambuluan, saya dan suami mengikut sampai ke sana. Selepas dimasukkan ke wad, kami pulang ke KL. Menurut doktortubuh mama kurang garam. Darah tinggi dan kencing manis juga tinggi sedikit. Doktor cuba mengkaji kenapa garam kehilangan begitu banyak dari dalam tubuhnya. Mungkin kerana ubat darah tinggi yang dimakan tidak sesuai dengan dirinya.

Mama di temani, adik bongsu saya (Mok Su) dan kakak kedua (Mok Nik). Menurut mereka, selepas dimasukkan air garam dan ubat, dia mula sedar tidur, sedar tidur. Seperti ada benda yang menggangunya. Mama seperti nampak sesuatu di bahagian atas tingkap bilik hospital itu.

"Bawa benda tu ke sini, bawak letak sini," katanya.
"Tak ada pun," kata Mok Nik.
"Bawa sini, " arah mama lagi seperti ada gangguan.
"Yalah nanti kita bawahlah ke sini," jawab Mok Nik.
Kemudian mama diam.

Selepas dirawat secara tradisional, barulah mama mula tenang. Dan dia sudah boleh respon kepada soalan doktor dan soalan sesiapa sahaja.

"Kenapa mama di sini?" Soal mama.
"Mama tak sedar, dua tiga hari mama tak sedar," kata Mok Nik.
"Kenapa ya mama tak sedar," mama menyoal Mok Nik.

Tiga empat hari kemudian mama dibenarkan keluar hospital. Tidak sangka mama boleh sedar semula. Saya menang tidak putus berdoa agar mama sedar.

11 September 2009

Saya pulang ke Bandar Jengka untuk melihat mama.
Wajahnya sayu. Pandangannya kosong. Tidak lagi seperti sebelumnya menyambut kepulangan anaknya dengan dakapan mesra dan penuh kegembiraan setiap kali kami pulang. Tidak lagi dapat memeluk Irfan Kamil sambil meniupkan ayat-ayat suci penerang hati dan baik pekerti.
Mama, orang yang paling kuat solat, mengaji dan pergi ke kelas agama pun diuji sebegitu... satu yang ketara, mama sentiasa tersenyum, sabar dan tidak merengek, memarahi atau memaki hamun sesiapa... wajahnya tenang setenangnya tetapi sangat tidak bermaya.

Ayah adalah orang paling sedih apabila melihat mama dalam keadaan begitu. Hari mama tersentak di pangkuannya, ayah seperti hendak demam kerana terkejut.

Semoga Allah meringankan mama daripada segala penderitaan dan pulih segera...

Monday, September 7, 2009

Kisah Sedi/Abang Teh Yang Patah Kaki

8 September 2009

Seminggu lalu.

Ini kisah anak saudara, Rosdi atau kami panggil Sedi, juga digelar Abang Teh, berusia 18. Sewaktu membonceng motor sendiri (dia beri kawan bawa motornya), mereka mendapat kemalangan sewaktu ke pusat latihan pengajiannya. Kaki Abang Teh patah. Bahagian luar betis disokong dengan rangka besi dari betis sampai ke peha. Doktor bercadang memasukkan besi ke dalam kaki untuk menyokong tulang di bahagian bawah lututnya yang remuk.

Mendengar berita itu, saya segera memberitahu emaknya (kakak sulung saya), kalau boleh tak usahlah dimasukkan besi. Carilah rawatan alternatif. Kebetulan masih ada masa, kerana doktor bercadang membuat pembedahan itu minggu depannya. Saya menggesa kakak berjumpa dengan pakar perubatan tradisional yang mengkhusus dalam rawatan berkenaan yang pernah merawat anak saya dulu.

Esoknya, kakak berjumpa dengan pakar berkenaan, Pok Weil. Disebabkan Abang Teh sedang dalam rawatan hospital, Pok Weil tidak dapat pergi merawat. Dia menggelengkan kepala sambil meluahkan rasa terkilan kerana pesakit sudah dibawa ke hospital. Sebelum kakak pulang, Pok Weil memberikan air penawar dan berjanji akan berusaha memberikan rawatan jarak jauh. Air itu disapukan ke betis Abang Teh.

Pada malam itu atau satu malam kemudian, Abang Teh yang sedang berbaring lesu di katilnya terasa seperti ada orang mengusik betisnya. Dia terasa seperti ada tangan sedang menarik dan mengurut betisnya. Sesekali dia terasa hujung kakinya ditolak ke kiri dan ke kanan. Abang Teh berasa hairan dan menggerak ibunya dari tidur. Saat dia merasakan hujung kakinya terkulai ke tepi, dia menarik kain selimut untuk melihat tetapi hujung kakinya berada dalam keadaan menegak seperti biasa.

"Mi, Abang Teh rasa ada orang usik kaki, tapi bila tengok tak bergerak pun," adu Abang Teh kepada Uminya. Mendengarkan kata-kata itu, Uminya menjawab: "Tak apalah tu, insya-Allah nanti baiklah..."

Pagi esoknya, kakak menelefon Pok Weil, untuk mengetahui perkembangan rawatan. Pok Weil memberitahu "saya rasa dah bertangkup dah, tak teruklah, insya-Allah akan sembuh. Yang saya risau lukanya," kata Pok Weil sambil memberitahu biarlah doktor uruskan fasal luka itu (menurut doktor kakinya Abang Teh juga akan dibedah untuk menutup luka besar di betisnya.)

Dipendekkan cerita, memang benar doktor mendapati keadaan tulang yang remuk/patah sudah dalam keadaan betul. Kaki Abang Teh tak perlu dimasukkan besi lagi. Mereka hanya membuat pembedahan menutup luka pada otot betisnya. Dua hari kemudian Abang Teh dibenarkan pulang.

Nota: Ada pakar rawatan patah tradisional, boleh mengatasi kepakaran doktor. Dia mampu merawat pesakit sehingga sembuh tanpa sebarang pembedahan, dengan izin Allah SWT. Nasib baik saya sempat menyuruh kakak berjumpa dengan pakar itu.

Nota: Mengubat seseorang pesakit patah bagi Pok Weil adalah satu bebanan besar yang harus digalas. Sepanjang malam dia terpaksa berjaga dan membaca ayat2 doa tertentu untuk mengubati pesakit. Justeru Pok Weil bukanlah pakar rawatan pesakit patah komersil, sebalik dia lebih suka kalau orang tidak tahu mengenai kepakarannya mengubati pesakit patah.

Friday, September 4, 2009

Berita Baik Lagi Untuk Iliyana


5 September 2009 - 12.00 tengah hari.

Sedang menulis sms kepada seorang datuk mahu meminta tolongnya supaya mendapatkan dana daripada PM untuk pembelian buku Diari Khidmat Negara (DKN) Iliyana, tiba-tiba telefon berbunyi. Tidak sempat memicit butang untuk menghantar sms, alamak... telefon berbunyi. Saya menjawabnya... terdengar suara seorang perempuan.

"Hello, itu Iliyana atau ibunya?"
"Ya... ini ibu dia."
"Nak beri tahu, buku Iliyana tu dah diterima (oleh Perpustakaan Negara)."
"Ya? Alhamdulillah."
"Inilah nak bagi tahu, tolong datang segera... kalau boleh Iliyana datanglah... bawa dokumen bukti nombor akaun atas nama Iliyana sebagai penulis buku itu. Kalau boleh datang Isnin ini. Cepat datang, cepatlah dapat diuruskan," kata suara itu.
Dalam kegembiraan, saya menjawab, "Baiklah. Baiklah. Hari Isnin insya-Allah dia datang. "

Sejak semalamnya saya hampir kecewa. PTS sudahpun mendapat senarai buku yang diterima oleh perpustakaan. Iliyana mahupun saya tidak mendapat sebarang berita. Namun seharian itu saya masih menaruh harapan, terus berdoa di dalam hati agar buku DKN diterima. Saya menunggu-nunggu panggilan dpd perpustakaan. Saya menyesal, tidak bersungguh-sungguh berdoa selepas solat. Kadang-kadang saja apabila teringat. Saya mempertaruhkan solat hajat oleh ayah sewaktu buku itu hendak dicetak.

"Ayah tolonglah solat hajat untuk kejayaan buku itu, doalah supaya semua berjalan lancar dan Iliyana tidak ditipu orang atau kerugian," pinta saya.

Beberapa hari selepas itu, ayah memberitahu dia sudahpun melaksanakan solat hajat. Begitulah saya. Sejak waktu bersekolah lagi, setiap kali ingin menduduki peperiksaan besar, akan meminta ayah solat hajat untuk kejayaan saya. Ingat lagi, sewaktu SPM - selesai kertas akhir, saya menangis sepuas hati kerana tidak yakin akan lulus subjek-subjek sains. Saya memang tidak suka aliran sains. Ayah tidak membenarkan saya tukar ke jurusan sastera. Rupa-rupanya berkat doa ayah saya lulus juga SPM, tetapi sekadar dapat ke tingkatan enam jurusan sastera.
Tidak yakin lulus STPM, tetapi berkat doa ayah juga saya lulus dan berjaya memasuki ITM.

Kembali kepada bab buku Iliyana, ibu juga berpesan supaya sentiasa berdoa dan membaca ayat seribu dinar setiap kali selepas solat untuk mendapatkan apa yang kita hajati. Tapi biasalah, sibuk, setiap kali selepas solat tidak sempat nak berdoa panjang... paling-paling berdoa dalam Bahasa Melayu secara direct, meminta apa yang dihajati atau memohon doa setiap kali teringat.

Selepas mengetahui berita baik itu, saya terus sujud syukur. Kebetulan ketika itu berada di dalam surau. Menitis air mata kegembiraan kerana apa yang saya usahakan untuk anak saya berjaya juga akhirnya - walaupun Iliyana hanya mendapat separuh daripada jumlah maksimum bayaran yang diperuntukkan kepada penulis, saya tetap bersyukur.

Dengan berita itu, lantas saya tidak jadi mengirim sms kepada datuk berkenaan. Tunggulah di lain hari...

Saturday, August 29, 2009

Terkenang-kenang 90-an

Gambar ini dirakam di belakang rumah sewa student di East Ham. Suami saya turut menyewa di situ. Poyo sikitlah bergambar dalam kesejukan suasana kabus di pagi hari. Hanya pagar kayu usang memisahkan dengan halaman belakang rumah sebelah.
Bersantai di backyard garden - belakang rumah penginapan, Bed & Breakfast (B&B) di BATH. Jatuh cinta kepada suasana country di situ. Suasana kedesaan Inggeris diserlahkan oleh benteng pagar daripada susunan batu batan yang kelihatan seperti batu semula jadi.
Lokasi yang paling saya suka. Sebuah rumah penginapan Bed & Breakfast (B&B) di BATH, tempat kami bermalam sewaktu mengembara ke kawasan pinggir kota. Hairannya tuan rumah ini (seorang wanita), percayakan pelanggan. Dia meninggalkan kami berdua, sewaktu keluar bekerja pagi-pagi hari itu. "Just press (door knob) to lock the door when you want to leave," katanya. Ini memberi peluang kepada kami untuk bergambar sakan di setiap penjuru di dalam rumahnya.
Tiga minggu bercuti di London, masa balik, muka dan kulit jadi macam orang putih - putih kemerah-merahan. Gambar kenangan sewaktu di lapangan terbang Heathrow.

30 Ogos 2009


SEMALAM- Album yang sudah lusuh itu sudah lama tidak disentuh. Sudah terkoyak kulitnya akibat diusung ke sana ke mari, manakala keadaan setiap halaman ketara dimakan usia seperti juga tuannya. Kedatangan Cik Yam, wartawan majalah Midi semalam mengingatkan saya kepada album itu.

Bagi memenuhi kehendak ruangan Romantika yang bakal ditulis Cik Yam, saya perlu memberinya gambar-gambar yang menunjukkan aksi intim. Sempat membuka majalah Midi untuk melihat persembahan rencana-rencana lepas. Wah poyonya kena bergambar duduk rapat-rapat. Mana saya ada gambar-gambar terbaru seperti itu. Yang ada pun gambar dari album lama itulah. Album itu merakamkan kenangan saya sewaktu bercuti di London, tinggal bersama suami yang ketika itu menuntut di University of the Arts London. Dia menyewa rumah orang Pakistan di East Ham, di pinggir bandar.

"Yang ini sesuai tak?" Saya bertanyakan jurugambarnya. Tujuan menunjukkan gambar lama itu sebab saya tidak mahu diambil gambar dalam keadaan sebegitu romantik.

"Boleh, boleh," kata jurugambar Midi. Malangnya dia menghendaki juga kami berposing untuk gambar baru, selain gambar bersama anak-anak. Nasib baiklah kesemua ada di rumah pada hari itu.

Tidak lama kemudian Cik Yam pun sampai dan dia tersenyum menyaksikan gelagat kami memberikan posing. Rumah teres di lereng bukit yang bertingkat-tingkat (5 aras) ini tidak begitu luas bagi setiap aras, menyebabkan kami terpaksa mengalih barangan ke sana kemari untuk menyesuaikan dengan angle yang dikehendaki. "Macam shooting Anjung Seri pula," kata saya.

Selesai bergambar, Cik Yam menemuramah kami mengenai bagaimana mengekalkan perkahwinan sehingga usia 25 tahun. Dan terkeluar cerita lama bagaimana kami berkenalan sewaktu di kampus dahulu. Nasib baik Cik Yam tak tanya, adakah saya bahagia? Soalan itu sangat subjektif. Dari mana hendak dinilai kebahagian itu? Wang ringgit/harta benda atau kasih sayang? Kalau harta/wang ringgit. Tidaklah.

Mungkin bagi sesetengah orang menganggap seorang isteri yang tidak bekerja, hanya duduk di rumah memerintah pembantu membuat itu dan ini, dibaluti kemewahan dan dapat membeli apa sahaja, kerap melancong ke luar negara, saban minggu mengunjungi salun kecantikan untuk membelai dan mencantikkan diri, dinamakan bahagia. Yang ini bukanlah saya.

Tapi kalau dari segi perhubungan kasih sayang, mungkin yelah. Maksud saya, mendapat suami yang tidak memeningkan kepala dengan perangai di luar dan setia menghantar mengambil saya ke pejabat selama 25 tahun ( tolak dua tahun sewaktu di di luar negara dan out station). Menulis surat setiap minggu tika dia berada di rantauan (dulu-dulu mana ada sms dan e-mel, telefon sesekali saja sebab mahal).

Pun begitu sebut fasal bertengkar - biasa jugalah, sebab masing-masing pun ada keegoan, pendapat dan prinsip. Maklumlah suami isteri, lagikan gigi dengan lidah tergigit...
kumpul dosa setahun, bila hari raya barulah bermaafan! He He he.. Jangan ikut perangai ini.

Wednesday, August 26, 2009

rancangan ANJUNG SERI di TV1

Sempat bergambar sebelum menuju ke bilik rakaman di RTM

Set seperti di ruang anjung
Sedang menunggu kemunculan hos, Erra Fazira kami ambil peluang bergambar di studio.

ANJUNG SERI majalah tempat saya berkhidmat sejak 15 tahun lalu, bakal bertambah glamour apabila tersiarnya rancangan `talk show` ANJUNG SERI di TV1. Dijangka memulakan siarannya Oktober ini. Tidak tahulah bagaimana penerimaan penonton. Adakah seronok atau membosankan? Sewaktu menghadiri satu sesi rakaman, belum dapat dikesan lagi flownya. Dengan menggunakan hos Erra Fazira, diharap dapat membantu menarik perhatian penonton.

Rancangan sebanyak 11 episod itu bakal mengetengahkan beberapa panel jemputan dalam bidang seni hiasan dalaman dan lanskap serta temubual dengan pemenang Anugerah Kreatif Anjung Seri.

Peluang Anjung Seri untuk muncul di TV menerusi satu rancangan tersendiri yang dikendalikan oleh kakitangan RTM, tidak akan menjadi semudah itu kalau tidak kerana ingatan salah seorang bekas kaki tangan Berita Publishing (BP) Sdn Bhd yang kini menjadi orang besar di RTM. Segala dugaan yang diterima sewaktu menjadi salah seorang staff di sini, tidak meninggalkan sebarang titik hitam kepada dirinya.

Saya masih ingat kata-kata beliau sewaktu berucap di majlis perpisahan beberapa tahun lalu - "Kita mesti sentiasa ingat, dalam bidang media ini, pusing-pusing pergi ke mana pun, kita akan saling berjumpa. Kita tidak perlu berlagak sombong atau meninggi diri kerana hidup ini seperti roda, hari ini mungkin kita duduk di bawah, tetapi esok lusa mungkin di atas! Kenyataan yang penuh bermakna, terbit daripada lubuk hatinya. Pasti ada sesuatu yang menyebabkan beliau melahirkan kata-kata peringatan itu.

Dan ternyata, masin mulutnya. Beberapa tahun melangkah keluar, kini dia menjadi orang paling penting dalam bidang penyiaran dan bergelar datuk. Justeru beliau kini jauh lebih berkuasa daripada mereka yang mungkin pernah memandang rendah kepadanya.

Nota: Tidak lupa perbuatan datuk memaksa saya menjadi penjaga masa pertandingan debate, dengan melaungkan bunyi tarzan pada hari terakhir majlis induksi pelajar baru Mass Comm di ITM. Peristiwa itu menyebabkan saya berdendam dalam diam sekian lama, tetapi ianya sudah saya maafkan tidak lama sebelum datuk keluar daripada BP. Kemarahan itu lenyap sebaik saya mendengar satu `statement' datuk terhadap diri saya yang pada ketika itu juga menghadapi satu dugaan yang maha hebat!

Sunday, August 23, 2009

Tips Menulis Novel Sedap Dibaca dari PTS

Assalamualakum semua.

Bismillahirrahmanirrahim. Pada bulan Ramadhan yang mulia ini, saya nak berkongsi ilmu pula.


Terasa rugi betul, baru beberapa minit sampai, kelas sudah pun berakhir. Terpaksalah bertanyakan peserta di sebelah. Tidak sangka pula sifu PTS, Puan Ainon Muhd sendiri mengendalikan Kelas Menulis Novel Sedap Dibaca pada pagi itu.

Berikut antara tips berdasarkan catatan peserta di sebelah, yang saya tulis semula.

Nota: Cerita fiksyen PTS, mengutamakan ciri Islami. Dan tips di bawah hanya merujuk kepada kehendak PTS, tidak semestinya sama dengan kehendak penerbit lain.

1. Hero mestilah lelaki.
2. Tempoh atau masa kejadian hendaklah panjang misalnya dari watak kecil membawa ke dewasa atau tua.
3. Pada akhir cerita mesti ada kejayaan kepada watak.
4. Watak baik atau jahat tidak boleh dihukum - kata Puan Ainon.
5. Biarpun watak jahat, tetapi tidak perlu diberikan hukuman di akhir cerita, memadai dengan penyesalan.
6. Bermakna tidak boleh memberi kemenangan kepada kejahatan.
7. Watak hero yang ideal iaitu hero yang semua orang suka, mestilah handsome kan?
8. Mesti ada banyak watak, contohnya dalam cerita Surah Yusuf ada kira-kira 25 watak.
9. Daripada watak-watak itu, banyakkan watak jahat. Ini untuk menimbulkan semangat cekal di hati pembaca untuk terus membaca.
10. Guna banyak lokasi.
11. Walaupun cerita fiksyen, kena ada ciri cerita benar - imbangkan antara realiti dan rekaan.


Perkara tidak sepatut ada dalam cerita indah.

1. Orang kahwin. Hero dan heroin bukan suami isteri.
2. Jangan ada kisah bercerai - sebab sudah terlalu banyak kisah novel jenis ini.
3. Susun ikut turutan waktu, tiada bab imbas kembali.
4. Guna bahasa tinggi - jangan guna bahasa pasar.
5. Jangan guna bahasa `kontot' - eg tu, ni, pi, gitu, gini, dah... tulis penuh ini, itu, begitu, begini dan sudah.
6. Jangan ada perkataan tiada makna seperti erm.... err... ha.....arr kerana moto PTS ialah memandaikan bahasa.
7. Subjek dalam ayat tidak perlu ada dalam dialog misalnya "Cikgu, saya ingin berehat selama lima minit." Terus saja...."Saya ingin berehat selama lima minit," kata Aminah kepada gurunya.
8. Jika ingin sebut juga, guna dalam ayat permintaan atau permohonan dan sembah seperti "Oh Tuhan.... "
9. Pekata mengikut teknik Surah Yusuf - kena sebut watak pekata di depan dialog, misal begini:
Mak Som bertanya, "apa khabar?" atau watak dan perbuatan diletak dalam dialog eg. Sambil memerhati jarinya, Aminah berkata di dalam hatinya`cantik betul cincin ini.'


Maklumat untuk bakal penerbit:
1. Kajian di peringkat antarabangsa menunjukkan 80 peratus buku yang laku ialah buku fiksyen.
2. Daripada jumlah buku-buku fiksyen yang laku itu, 80 peratus pembelinya adalah wanita.
3. Sama ada buku untuk perempuan atau buku untuk lelaki, Covernya mesti cantik pada pandangan wanita.
* Berdasarkan maklumat di atas, bermakna novel pertama yang saya tulis macam tidak kena untuk kehendak PTS. Kalau malas nak ubah, terpaksalah beri ke tempat lain.
* Nasihat untuk kawan-kawan, kenali dahulu kehendak penerbit sebelum anda menghasilkan novel bagi dikemukakan kepada penerbit terbabit.
* Bagi kemudahan pengarang/penulis, kemukakan sinopsis cerita dahulu untuk PTS - bila sinopsis diluluskan barulah boleh mula menulis, atau mengubah novel yang sudah dirangka mengikut kehendak sinopsis yang diluluskan.


Catatan untuk rujukan kawan-kawan semua yang bercadang menulis novel untuk PTS.

Wassalam.

Thursday, August 20, 2009

Satu Projek Separa Amal, Dalam Pelaksanaan.

20 Ogos 1990

Lunch time di sebuah restoran mamak dekat Subang Medical Centre. Berlangsung satu mesyuarat tidak rasmi bersama seorang penerbit rancangan televisyen dan seorang doktor wanita yang sangat peramah, Dr Tunku Nor Tajaiyah. Pertemuan diatur oleh penerbit berkenaan (Su) yang meminta saya membantunya menghasilkan sebuah buku berdasarkan siri rancangan televisyen mengenai Orang Kurang Upaya (OKU) terbitannya.

Enam bulan lalu, Su menyerahkan kepada saya tiga cd mengandungi siri rancangan itu untuk diolah kepada penulisan buku. Tugas itu sudah lama saya selesaikan, itu pun dengan bantuan Si Irfan Izzat, anak sulung saya yang majoring dalam Naval Architecture (Marine Engineering Mimet UniKL). Saya pernah cuba untuk menyalin salah satu siri and not that easy. Tension jugalah asyik kena pasang berulang-ulang untuk menyalin setiap patah perkataan mereka yang ditemu bual. Akhirnya saya menawarkan tugas itu kepada Izzat dengan bayaran upah - wang. Dengar saja akan diberi $$$, Izzat tidak menolak rezeki, lalu menyatakan kesanggupannya untuk melakukan tugas itu. Ketika itu dia sedang cuti semester dan memerlukan wang untuk berjoli.

Sekembali dari kerja, senang hati saya apabila dia memberitahu kerja itu sudah selesai. Tidak ingat berapa hari dia menyelesaikan tiga siri rancangan itu. Ringan sikit kepala saya.Tugas saya hanya tinggal mengedit dan merancang persembahan dalam bentuk buku bergambar. Selesai tugas, Izzat tak tunggu lama, terus menuntut wang bayarannya. Selagi tidak diberi, selagi itu dituntutnya. Kenalah saya bayar dan Izzat tidak peduli sama ada saya sendiri akan mendapat bayaran daripada projek itu atau tidak. Dia juga tidak ambil tahu sama ada projek itu siap dibukukan atau pun tidak.

Nak dijadikan cerita, Su yang bertungkus lumus menghasilkan penerbitan rancangan dokumentari (sehingga selesai), ditakdirkan mendapat pengalaman menjadi OKU. Kakinya patah akibat terjatuh, memaksanya menggunakan kerusi roda selama tiga bulan! Dan tentulah projek buku itu terbengkalai sekejap. Senyap begitu saja dan apabila pulih, dia bertungkus lumus pula dengan kerja penerbitan rancangan lain untuk mencari pendapatan yang sudah banyak dihabiskan kerana membiayai rawatan kakinya.

Baru minggu ini, Su menghubungi saya semula untuk berjumpa dengan Dr Tunku Nor Tajaiyah. Beliaulah doktor yang memberi ulasan mengenai penyakit2 yang dihidapi oleh OKU OKU terbabit. Pada tengah hari itu, saya serahkan manuskrip terawal kepada beliau untuk disemak/komen.

Dan lewat petang dia mengirimkan sms: "Salam, read the text done by shida. good work n ada banyak points bla bla bla ........ Kini turn i pula pening kepala nak buat medical text!" Dr Tunku Nor Tajaiyah meminta diberikan masa tiga bulan untuk menyiapkannya.

Nota: Kata Su, projek ini bukan sangat untuk mendapatkan wang ringgit. Penerbitan buku ini adalah untuk memberi kesedaran dan penerangan kepada warga OKU, ahli keluarga mereka dan masyarakat amnya mengenai program rehabilitasi (pemulihan) yang dikendalikan Dr Tunku Nor Tajaiyah. Ia adalah program untuk melatih OKU supaya dapat hidup berdikari - tidak hidup dengan menagih simpati daripada orang lain. Jika projek itu berjaya, sebahagian wang daripada hasil jualan buku akan diberikan kepada OKU terbabit.

(Dokumentari itu memaparkan kegigihan insan-insan OKU melawan penyakitnya sehingga dapat hidup berdikari. Dr Tunku Nor Tajayiah tidak suka masyarakat memandang OKU dengan perasaan belas kasihan dan asyik memberi bantuan sehingga mereka tidak reti hidup berdikari).

Tuesday, August 18, 2009

Sejukkan Kepala dengan Kaedah Tradisional

18 August 2009


Hari ini serba tidak kena. Pening dan sakit kepala. Adakah kerana bahana penyakit yang sedang menular sekarang ini? Di pejabat boleh dikatakan semua kurang sihat, lemah-lemah badan. Kalau boleh saya mahu elakkan makan ubat panadol/paracetemol atau pain killer. Apa nak buat untuk hilangkan kepala berdenyut. Jarang terkena. Mungkinkah kerana asyik mengadap komputer.

Tidak kira apa pun puncanya, mesti cari cara untuk melegakannya. Orang tua-tua kata, basuh kepala dengan air ramasan daun bunga raya tetapi tidak ada pula di sekitar rumah. Teringat pokok lidah buaya (alovera). Lendirnya pun sejuk juga. Apa lagi, cubalah. Saya ambil sekeping daunnya, buang duri dan patah-patahkan untuk keluarkan lendir. Picit dengan tangan pun lendir boleh keluar dengan banyak, lalu dilumurkan ke atas kepala seperti memakai shampoo rambut. Mula-mula geli untuk menyentuhnya, tetapi apabila ditambahkan air, kepala menjadi bertambah sejuk.

Dalam keadaan rambut basah, saya beristirahat seketika sambil memejam mata untuk menikmati kesejukan krim jelly semula jadi itu. Tak ada bau apa pun. Saja saya tidak membasuhnya supaya alovera terperap lama sedikit. Rupa-rupanya apabila kering ia tidak meninggalkan sebarang kesan lekit atau rambut terlekat di antara satu sama lain dan tidak juga mengeluarkan bau yang kurang enak. Bila disentuh, rambut terasa lembut! Hem kalau macam tu, bolehlah buat selalu.

Saturday, August 15, 2009

Teater Muzikal Tun Abdul Razak

Jemputan ke majlis preview Persembahan Muzikal Tun Abdul Razak (MTAR) memberi peluang kepada saya menonton persembahan di Istana Budaya buat pertama kali. Barulah saya dapat melihat kehebatan pentas bergerak - yang boleh diturun dan dinaikkan mengikut kehendak set seperti yang diwar-warkan di media massa sewaktu bangunan itu dirasmikan dulu.

Dalam rasa terpegun melihat kehebatan pentas dengan susun atur prop yang kemas dan terancang, saya merenung tajam ke atas pentas setiap kali prop digerakkan. Sambil melihat aksi pelakon, mata melilau mencari sesuatu... mana dia? Apa yang saya intai sebenarnya ialah Iliyana (anak perempuan saya tulah) yang katanya nak ambil pengalaman jadi krew di pentas IB. Banyak kali kelihatan kelibat budak-budak krew yang bergerak dengan langkah bersahaja. Kehadiran krew pentas, tidak kelihatan menganggu persembahaan sebaiknya mereka menjadi seperti sebahagian daripada tenaga persembahan. Apa tidaknya sudah berminggu-minggu berlatih.

Sudah setengah daripada masa persembahan berlalu, barulah saya ternampak Iliyana. Tak kenal pula apabila berada di atas pentas. Setiap prop seperti bangunan kedai, rumah dan sebagaiknya mempunyai roda dengan itu mereka dengan mudah dapat menolak prop berkenaan ke tengah atau ke tepi pentas. Ada bangunan hingga setinggi 9 kaki. Saya memikir-mikir berapa pula kos menyediakan prop berkenaan yang saling bertukar ganti.

Antara prop, Padang/Dataran Merdeka dengan berlatar bangunan Sultan Abdul Samad, pejabat kerajaan di London dan di Tanah Melayu, Rumah Perdana Menteri, rumah Felda, suasana kampung suasana lawatan Tun Razak Ke China dan lain-lain.

MTAR menampilkan Rashidi Ishak sebagai Tun Abdul Razak dan Fauziah Latif sebagai Tun Rahah serta membabitkan kira-kira 200 artis yang kebanyakannya adalah pelajar ASWARA daripada semua jurusan pengajian Teater, Tari, Muzikal, Penulisan Kreatif dan Videografi. Skripnya adalah hasil nukilan pelajar Penulisan Kreatif, manakala Datuk Rahim Razali sebagai pengarah. Teater ini pernah dipentaskan tahun lalu di Aswara. Kerana kecemerlangannya, persembahan itu diangkat martabatnya ke Istana Budaya.

Sempena preview untuk press, saya menonton sambil menghayati perjalanan cerita teater selama dua jam itu. Bercadang pergi lagi untuk merakamkan gambar ilham set pentas. Ulasan keseluruhan persembahan bagi saya yang jarang menonton teater ini, hem seronok jugalah. Tak rasa jemu. Dengan set bertukar ganti, gelagat penari yang ceria dan dialog-dialog lakonan yang jelas, ternyata hebat.

Menontonlah untuk berhibur sambil mengingati semula kisah perjuangan politik Tun Abdul Razak, anak Pahang yang juga bapa kepada Perdana Menteri kita sekarang. (Pertunjukan 16 - 20 Ogos ini).

Wednesday, August 12, 2009

Lagi mengenai H1N1 - Menangani dan Cegahan

WABAK & PENYAKIT BERJANGKIT MENURUT PANDANGAN ISLAM

Posted by: Abu Nuha on: 5 Ogos 2009 - ( saya terjumpa maklumat ini dpd blog seseorang)

http://akhisalman.blogspot.com/

Disini ada 9 perkara berkenaan dengan pandangan Islam terhadap penyakit berjangkit dan wabak ini seperti berikut :

1. Berlakunya jangkitan (infection) penyakit adalah diakui oleh Nabi SAW. Nabi SAW bersabda :

فر من المجزوم كما تفر من الأسد

“Larilah dari orang yang berpenyakit kusta seperti kamu lari dari singa.” (Hr Bukhari)

Ini adalah suruhan Nabi SAW kepada umatnya berhati-hati ketika bermuamalat dengan pesakit yang membawa penyakit yang boleh berjangkit.

2. Penularan dan merebaknya penyakit memerlukan kepada syarat-syarat yang ketat. Oleh itu Nabi SAW menafikan penularan ini :

لاَ عَدْوَى

“Tidak ada jangkitan penyakit tanpa sebab.” (Hr Bukhari)

Setiap penyakit yang berjangkit ada cara-cara tertentu, ada yang berjangkit melalui makan dan minum, ada yang melalui darah dengan suntikan, ada yang melalui hubungan jenis dan sebagainya.

Hadis menafikan jangkitan penyakit tanpa sebab dan dengan cara jangkitan yang sebenarnya.

3. Dalam keadaan yang diperlukan orang yang sihat boleh bersama pesakit dengan berserah pada Allah SWT. Jabir bin Abdullah RA telah meriwayatkan :

أن رسول الله صلى الله عليه وسلم أخذ بيد مجذوم فأدخلها معه في القصعة ثم قال : كل بسم الله ثقة بالله وتوكلا عليه

” Sesungguhnya Rasulullah SAW mengambil tangan pesakit kusta (leprosy), lalu mengajaknya makan bersama dalam satu bekas. Nabi SAW bersabda : “Makanlah dengan nama Allah, berpegang teguh kepada Allah dan berserah padaNya.” (HR Tirmizi)

Oleh itu sesiapa yang bertanggung jawab untuk bersama pesakit yang berjangkit ini seperti pegawai dan petugas perubatan hendaklah yakin dengan Allah dan meminta perlindungan kepadaNya.

4. Pengasingan pesakit berjangkit dari orang-orang yang sihat (isolation).

Nabi saw bersabda :

لا يوردن ممرض على مصح

“Pesakit yang berjangkit tidak boleh mendatangi orang yang sihat.” (HR Bukhari)

Nabi saw bersabda:

كلم المجزوم وبينك وبينه قيد رمح أو رمحين

“Bergaullah bersama pesakit kusta dengan jarak selembing atau dua lembing.” (HR Abu Nu’aim)

Hadith-hadith ini menunjukkan bahawa perlunya pengasingan diantara orang yang sihat dengan pesakit yang berjangkit ini. Ini untuk mengelakkan jangkitan penyakit dan penularannya ke dalam masyarakat.

Mazhab Maliki, Syafie dan Hambali menegah pesakit kusta dari bersama orang yang sihat.

5. Kuarantin (quarantine) dalam Islam.

Kuarantin adalah menghadkan pergerakan orang-orang yang sihat yang pernah bersama dengan pesakit yang berjangkit pada satu tempat dalam masa penyakit itu boleh berjangkit.

Tujuan utamanya adalah supaya dapat mengelakkan dari penyakit berjangkit itu menular ke dalam masyarakat yang sihat.

Walaupun mereka ini dilihat sihat tetapi ada kemungkinan penyakit sudah berjangkit kepada mereka dan gejala penyakit itu belum timbul kerana masih lagi diperingkat permulaan.

Nabi saw bersabda :

الطاعون أية الرجز ابتلى الله عز وجل به أناسا من عباده فإذا سمعتم به فلا تدخلوا عليه وإذا وقع بأرض وأنتم بها فلا تفروا منه

“Taun (plague) adalah tanda kemurkaan Allah yang mana Allah menguji hamba-hambaNya. Apabila kamu mengetahui adanya penyakit itu di sebuah tempat janganlah kamu masuk ke tempat itu. Apabila kamu berada di tempat yang ada penyakit taun (atau penyakit berjangkit lain) janganlah kamu lari keluar darinya.” (HR Muslim)

6. Syahid kepada orang yang mati kerana penyakit wabak (epidemics).

Aisyah ra bertanya berkata :

سألت رسول الله صلى الله عليه وسلم عن الطاعون فأخبرني أنه عذاب يبعثه الله على من يشاء وأن الله جعله رحمة للمؤمنين ليس من أحد يقع الطاعون فيمكث في بلده صابرا محتسبا يعلم أنه لا يصيبه إلا ما كتب الله له إلا كان له مثل أجر الشهيد

“Aku bertanya Rasulullah saw tentang wabak taun. Baginda menjawab itu adalah azab yang Allah turunkan kepada sesiapa yang Allah kehendaki. Allah akan jadikan penyakit itu sebagai rahmat kepada orang-orang beriman. Tidak ada sesiapa yang terkena taun dan duduk tetap di negerinya dalam keadaan sabar, mengharapkan ganjaran Allah dan yakin ia adalah hanya ketetapan ilahi melainkan Allah akan memberinya pahala syahid.” (HR Bukhari)

7. Islam menggalakkan umatnya berusaha mengelakkan dari penyakit. Antara usahanya adalah tidak masuk ke tempat yang ada penyakit berjangkit atau wabak.

Ini jelas apa yang berlaku kepada Saidina Umar ketika beliau hendak masuk ke dalam Syam. Apabila beliau mengetahui di syam berlakunya wabak taun, dia berpatah balik dan tidak jadi masuk ke syam. Lalu Abu Ubaidah al-Jarrah berkata :

أفرارا من قدر الله؟

“Adakah engkau cuba lari dari ketentuan Allah?”

Umar menjawab :

لو غيرك قالها يا أبا عبيدة نعم نفر من قدر الله إلى قدر الله

“Alangkah baik sekiranya kata-kata ini diucapkan oleh orang lain. Ya, kami lari dari ketentuan Allah kepada ketentuan Allah.” (HR Bukhari)

8. Doa Qunut Nazilah kerana wabak.

Mazhab Syafie dan Hanafi berpendapat sunat qunut nazilah dalam solat untuk menghindarkan taun dan penyakit wabak yang lain. Mazhab Maliki mengatakan sunat solat bukannya doa qunut.

Mazhab Hambali menyatakan bahawa tidak disyariatkan qunut untuk menghindarkan wabak kerana berlaku wabak taun pada zaman Saidina Umar dan beliau tidak qunut dan tidak menyuruh orang lain qunut.

9. Sengaja memindahkan penyakit berjangkit kepada orang lain.

Menyebabkan kemudaratan kepada orang lain adalah perkara yang dilarang. Nabi saw bersabda:

لا ضَرَرَ وَلا ضِرَارَ

“Janganlah menyebabkan kemudaratan kepada diri sendiri dan orang lain.” (Hr Ibnu Majah)

Persidangan Islam yang diadakan di Dubai pada tahun 1415 hijrah telah menyatakan bahwa sengaja memindahkan penyakit yang berjangkit seperti AIDS kepada orang lain adalah dosa besar dan berhak untuk mendapat hukuman yang berat.

Perbuatan ini dianggap pembunuhan dengan senghaja yang mewajibkan qisas jika membawa kematian mangsa.

Rujukan: Mausuah Feqhiah Tibbiah oleh Dr Ahmad Kan’an, Fathul Bari oleh Imam Ibnu Hajar dan Jawahir Lukluiyyah oleh ad-Dimyati.