Tuesday, June 8, 2010

Cuba nasib.....

Daripada warna kosong..... (atas)

Jadilah begini....hasil cubaan saya menggunakan perisian hiasan dalaman Elyza's....
Rencana khusus mengenai perisian dan majlis pelancaran nanti saya masukkan....



Assalamualaikum kawan-kawan maya semua... rasa bersalah pula membiarkan laman bersawang sekejap, sibuk sungguh hingga tak berpeluang nak mengupdate blog. Terima kasih pada kawan-kawan maya yang sudi meninggalkan jejak di Duniaku Rashidah... sayangnya tak dapat nak bagi buah tangan...

Entri kali ini, mungkin ada kesinambungan dengan entri sebelum ini. Dalam tugasan minggu lepas, saya dan seorang staff marketing, berpelung menghadiri Majlis Pelancaran Perisian Hiasan Dalaman Elyza's... perisian (software) yang dapat membantu kita memilih dan menyuai padan corak serta warna fabrik Elyza's menerusi komputer. (Baca rencana di bawah untuk keterangan lanjut mengenai perisian itu).

Teruja dan tak sabar pula nak bercerita.... Selepas pelancaran, lima ahli media diberi peluang mencuba perisian itu. Yang mendapat tepukan terkuat akan dipilih sebagai pemenang.

Seperti biasalah saya `alergi' kalau fasal bertanding, tak pernah yakin pada diri sendiri.. jadi tidaklah angkat tangan untuk mencuba walaupun teringin. Lima yg mengangkat tangan dipanggil ke depan...saya ikut ke depan untuk tengok mcm mana mereka menggunana perisian itu... satu kerusi masih kosong, agaknya salah seorang yang angkat tangan tadi tu takut... saya pun tawarkan diri untuk mencuba dan diterima lalu duduk di depan salah satu komputer.

Setiap peserta diberikan gambar ruang kediaman tidak berwarna. Tugas kami ialah memilih fabrik dan menyuaipadankan warna mengikut kesukaan masing-masing. Senang saja, klik pada kod jenis fabrik dan corak, letak curser pada fabrik mengikut corak dan warna pilihan, kemudian tarik kepada bahagian yang hendak kita warnakan, misalnya pada sofa, kusyen atau langsir.

Menggelabahlah juga nak mencari corak warna yang disukai, nasib baik ada staff yang membantu. Bila saya kata nak warna sekian, corak sekian.. dia bantu saya cari daripada kod fabrik yang tertera.

Mula-mula saya terjumpa corak bunga yg ada sedikit sentuhan jingga .. itu untuk tema country...saya tak berapa suka kerana penataan begitu selalunya nampak sarat.. tapi kerana nak cepat, letak saja corak itu pd sofa utama (2 tempat duduk). Berasaskan corak sofa itu, saya pun pilih dan padankan warna untuk keseluruhan unsur kemasan yang ada.

Bagi mengelakkan suasana nampak sarat, saya gandingkan dengan warna polos jingga untuk satu lagi sofa dan kusyen. Manakala langsir berikan gandingan polos + jalur petak jingga. Terendak lampu pula diberikan corak serupa sofa pertama tadi. Selepas siap, reka corak itu disave. Kemudian `hasil penataan' peserta dipaparkan pada skrin besar untuk dipilih pemenang.

Tak sangka pula hasil ilham saya mendapat tepukan paling kuat, termasuk saya sendiri yang menepuk sampai merah tapak tangan, turut disokong dua lagi rakan sekerja yang hadir saya... Terima kasihlah kepada mereka... Zurin dan Serena! Maka daptalah hadiah, ingatkan apa.. rupanya speaker komputer mudah alih...

Berkenan pula saya tengok suai padan corak itu, bolehlah guna di rumah impian nanti. Gandingan country dan moden..


8 comments:

  1. Qaseh: Cantik di dalam komputer, kosnya kalau dikira semua jenis kain yang diguna, tidak tahu lagi berapa $$$$???

    ReplyDelete
  2. Cantik sis...rumah eynda nanti banyak yg plain la...cuma mengharapkan langsir ada corak skit & kena jugak letak hiasan dinding & pasu bunga utk serlahkan ruang...kalau tak memang nampak plain aje :-D

    Tahniah sebab menang ;-)

    ReplyDelete
  3. Enda: akak pun suka plain, dan sikit-sikit corak..

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Ida,

    Tahniah atas kemenangan. Teruskan usaha

    ReplyDelete
  5. Kak Rashidah,

    Haaa dapat pon menang! Memula speaker mudah alih, next time dapat home theatre ke.. kan? :D

    ReplyDelete
  6. swetie: yelah, semoga di lain kali akan lebih berani untuk bertanding...

    ReplyDelete
  7. Salam Aida.okay .. klu dpt home teater terlompatlah kita.

    ReplyDelete