Sunday, April 26, 2015

Kembara Ladang Gaharu




                                     

                                                          
17 April 2015

Cuti 6 hari + 4 hari.
 

Maksud tajuk di atas, hari cuti berekod enam hari campur dua kali Sabtu dan Ahad, menjadi 10 hari.  Itulah bilangan cuti yang saya dapat kali ini. Lama juga tu. Mana nak pergi? Kerana sudah lama tidak balik ke kampung suami di Negeri Cik Siti Wan Kembang, kami mencapai kata sepakat untuk balik ke sana. Si dia ada satu tujuan penting, iaitu untuk meninjau satu kawasan ladang rakyat.

Pada pagi jumaat sekitar jam 10 pagi, kami berlepas daripada Gombak, melalui jalan ke pantai timur ikut Gua Musang. Biasalah, perjalanan ikut lebuh ini agak membosankan. Tidak seperti jalan Kuantan – Terengganu – Kelantan, yang terdedah dengan panorama pantai biru syahdu. Ikut laluan Gua Musang, hanya pemandangan hutan dan apabila sampai di Gua Musang, disajikan dengan panorama bukit batu kapur di sana sini.

Setelah empat jam memandu sampailah ke kawasan ladang itu. Tidak ada pegawai berkenaan di situ, jadi kami tidak dapat masuk ke kawasan lot tanah yang hendak dilihat.

“Saya tidak tahu lot mana lot mana.. bos saya tahulah, dia boleh tunjuk,” ujar petugas yang menyambut kedatangan kami. Dia memang menunggu ketibaan kami kerana sudah dimaklumkan kepadanya melalui dua orang bosnya.

“Mana pokoknya?” Kami menyoal.

Petugas itu membawa kami ke tempatnya. Di sekitar kawasan itu terdapat beberapa jenis pokok buahan termasuk rambutan ciku, duku dan limau yang telah besar. Yang ketara adalah tapak semaian kelapa sawit dan gaharu. Anak-anak pokok itu ditanam dalam poli beg berwarna hitam, ada ke poli beg berwarna lain? Setahu saya, semuanya hitam kan kan?

“Inilah pokoknya,” ujar petugas itu sambil menunjukkan sebatang pokok besar yang kelihatan condong. Hanya ada satu pokok gaharu sekitar kawasan pejabat ini, ditanam oleh arwah Menteri Besar, Tuk Guru Nik Aziz, dalam upacara pelancaran lebih lima tahun lalu.

Si dia memotong satu dahan kecil untuk ditunjukkan kepada sesiapa sahaja yang berminat ingin tahu mengenai pokok berkenaan. Setelah berjanji dengan petugas berkenaan untuk datang lagi, kami meneruskan perjalanan ke Machang.

Bersambung.


Idarashida@blogspot.com
rashida.ibrahims@gmail.com






No comments:

Post a Comment