Assalamualaikum...

Wahai indahnya alam ciptaan Tuhan Yang Maha Esa, masih terkenang-kenang sewaktu berada di celah gua di tengah lautan ini..

Selamat datang dan terima kasih kepada kawan maya yang singgah di Duniaku...



Pages

Sunday, January 6, 2013

Rumpai Laut (PMC), Panik dengan Kesan Awal


Rumpai Laut Asli@Ibu Kolagen@Pure Marine Collagen (PM). PANIK DENGAN KESAN AWAL


Selepas sebulan mengamalkan makan rumpai laut asli warna ungu yang disebut sebagai kolagen atau ibu kolagen atau dalam bahasa ringkasnya disebut PMC (Pure Marine Collagen) banyaklah kesan yang dirasai. Selain kesan-kesan positif yang saya sebutkan mengenai penegangan kulit dan wajah serta meringankan tubuh daripada sakit-sakit sendi dan urat tegang, terdapat juga kesan yang sedikit mengganggu keselesaan. Biasalah kata orang apabila mengambil makanan yang memberi kesan detox, akan adalah tindak balas ke atas diri si pemakan. Hakikatnya kesan tindak balas inilah yang digeruni oleh saya menyebabkan tidak berani untuk makan pemakanan kesihatan atau ubat-ubat tradisional sejak dulu. Namun apabila umur sudah semakin meningkat kita tidak dapat lari daripada teringin mencuba sementelah keadaan badan pun sudah kian beragam.

Berbalik kepada kisah saya makan rumpai laut asli ibu kolagen ni, mula-mula dalam seminggu okey kecuali cepat lapar dan tekak kering, apabila masuk minggu kedua terasa berdenyut dan menyucuk di bahagian dada.. itu saya sudah ceritakan sebelum ini iaitu disebabkan faktor proses penegangan. Ini saya boleh tahan lagi tetapi bila dalam perut terasa pedih dan menyucuk dan keluar angin banyak menerusi mulut-kadang berterusan beberapa ketika, mulalah terasa risau. Adakah saya ni sudah diserang gastrik? Ini kerana apabila selidik di internet, saya dapati seakan tanda gastrik atau ulser. Disebut bahawa sakit bila perut kosong itu adalah gastrik tetapi apabila sakit perut selepas makan itu adalah ulser. Anda tentu tahu kan yang ulser boleh membawa kepada kanser. Wah bukan main panik lagi saya. Lantas mengambil keputusan untuk berhenti selepas makan sebulan lebih. Saya mengumumkan ini di laman Fb  dengan harapan ada sesiapa yang sudi memberi komen/ulasan. Maklumat testimoni daripada orang lain yang pernah makan sangat perlu untuk memberi keyakinan kepada saya mengenai baik buruk benda ini.

Satu lagi sebab saya berhenti juga adalah atas nasihat seorang kawan, katanya berhentilah dulu sekejap. Kalau terlalu banyak makan berpanjangan juga jadi tidak elok. Masalah bila sepatutnya berhenti? Saya teringat satu maklumat yang dibaca bahawa rumpai laut asli ini mengandungi iodine - jika diambil dalam jumlah banyak boleh menyebabkan keracunan. Suami berkata, sewaktu dia ditahan lama dahulu, ada seorang pesakit yang dikesan mempunyai terlebih kandungan iodine di dalam badan. Akibat daripada itu badannya jadi hitam seperti hangus/kesan terbakar. Oh tidak, takutnya bisik hati. Adakah iodine sudah banyak dalam badan, adakan sakit perut itu disebabkan kesan iodine yang telah menghakis dinding perut.

Dalam pada seribu persoalan timbul di benak, mujurlah seorang kawan saya memberi komen pada posting saya itu, katanya eloklah diteruskan makan untuk kebaikan tubuh dan jangan berhenti terus. Menurutnya rumpai laut memberi tindak balas secara biologi ke atas tubuh. Saya kurang faham sebenarnya ayat ini. Lantas saya pm dia dan kami berchatting panjang. Hasilnya saya mendapat maklumat yang sangat penting. Katanya, memang ada kesan tindak balas bila kita makan. Itu adalah perkara biasa. Bila melalui rasa tidak selesa bermakna sudah ada kesan positif, kesan tindak balas itu menunjukkan rawatan ke atas bahagian-bahagian tertentu sedang aktif.

“Saya juga mengalami kesan yang sama. Cepat lapar, tekak kering dan selalu dahaga. Bila saya beritahu anak, dia berkata memanglah kalau makan kolagen akan terasa begitu. Anak saya di bidang sains, jadi dia  tahulah..,” ujar kawan saya itu. Jadi katanya, kena minum banyak air. Selepas makan kolagen, minum susu skim atau ambil makanan berserat seperti oat dan buah-buahan untuk mengurangkan rasa cepat lapar atau sakit perut.

Kata kawan itu: “Baru-baru makan dulu saya pun pelik, mengapalah cepat, lapar dan haus, mengapalah perut pedih, menyucuk-nyucuk? Hakikatnya yang sakit pedih-pedih dalam perut itu adalah tidak balas detox, maksud ia sedang bekerja untuk membersihkan segala yang telah tepu dan melekat pada dinding usus kita. Membuang pun jadi lawas. Ada ketika akan keluar ketulan-ketulan bulat kecil warna gelap bersama najis.. itu adalah bahan yang dihakis daripada dinding usus. Ia keluar menerusi najis dalam bentuk begitu. Lama kelamaan, apabila usus sudah bersih, tak rasa sakit perit atau menyucuk-menyucuk lagi,” jelas kawan saya itu.

Bagimanapun dia juga mengingatkan kalau sudah ada kesan positif ke atas tubuh dan kesihatan badan secara keseluruhan, eloklah dikurangkan kekerapan pengambilan. Kalau pada peringkat awal diambil setiap hari pagi dan malam, kurangkan menjadi sekali sehari.. kemudian selang dua atau tiga atau empat hari sekali.
“Bila sudah betul-betul berkesan ke atas kesihatan, doktor saya juga menasihat berhenti mengambil sesuatu jenis kolagen dan gantikan dengan jenis kolagen lain pula. Misalnya saya makan kolagen rumpai laut jenis pil dari Jepun, selepas habis tiga bekas kolagen rumpai laut, saya gantikan denga kolagen soya. Ini katanya untuk mengelakkan bahan tidak elok berkumpul banyak dalam badan yang boleh menyebabkan risiko lain pula,” ujarnya.

Rupa-rupanya kawan saya itu sudah lama mengambil pemakanan kesihatan yang ajaib ini.  Punca yang menyebabkan dia mengambil kolagen rumpai laut katanya, ialah pada suatu ketika dulu sewaktu mengajar budak-budak bersenam lututnya kaku, hampir dibedah oleh doktor. Namun dia mencari alternatif lain dan seorang kakak memberitahunya agar mengambil pemakanan semula jadi seperti rumpai laut yang dikatakan sangat baik untuk penyakit sendi. Alhamdulillah katanya, kerana rajin makan, lututnya kembali normal dan tidak jadi dibedah. Kerana itu juga dia terus dengan pemakanan rumpai laut jenis pil itu.

“Selain kulit tegang, tak sakit-sakit sendi, lawas membuang dan rasa sihat , rambut pun semakin lebat, macam orang muda. Cepat panjang!” Begitulah ulasan panjang lebar daripada kawan saya itu yang akhirnya meyakinkan saya untuk meneruskan pengambilannya secara yang diajar oleh kawan saya itu. (Mula-mula makan setiap hari, bila dah nampak kesan positif seperti dikehendaki, jarangkan kekerapan makan sedikit demi sedikit dan seterusnya bertukar kepada jenis kolagen lain, beberapa ketika sebelum kembali kepada jenis berkenaan).
Selain itu juga menurutnya, dia juga mengamalkan makan nasi atau sup yang dicampurkan dengan rumpai laut. Budak-budak Tadika di sekolah saya, kebanyakannya Cina.. mereka disediakan makanan nasi dan sup yang dicampurkan rumpai laut dari Jepun, yang warna hijau halus-halus seperti yang kita lihat pada makanan shushi tu.. Sebab itu kulit mereka licin, putih dan halus, tambahnya.

 Wah lama juga kami berchatting. Dia mengakhiri perbualan dengan bertanyakan mengenai jenis rumpai laut asli yang saya makan, katanya dia pun nak cuba jenis rumpai laut asli warna ungu dari Semporna pula.
“You simpan untuk saya ya, yang sudah dimasak dan yang belum dimasak, nanti saya datang ambil,” katanya.

Wah saya berterima kasih kepada rakan saya itu – dia ialah bekas rakan sekuliah saya sewaktu di UiTM, Shah Alam. No wonder, saya nampak wajahnya muda dan berseri-seri dalam gambar FBnya. Sekarang terbongkar sudah rahsia yang selama ini ingin saya ketahui… adakah itu gambar lama atau gambar terkini? Apakah yang dia makan yang menyebabkan wajahnya bersih bersinar? Rupa-rupanya kerana rajin makan rumpai laut!



212 comments:

  1. terima kasih atas post ni... saya baru 3hari ambil kolagen, pastu dah risau sebab sakit tekak..... dan banyak keluar angin. post ni meredakan kerisauan saya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa ramai yang dapat kesan yang positif .. saya nak tumpang promot ye sis , siapa2 nak beli rumpai laut dengan harga murah .. boleh ke
      SINI

      Delete
  2. Terima kasih sis..
    Saya n family dah makan lbh kurang 2 mggu, byk jg kesan positif yg cepat.. skrg mugkin sdg melalui healing crisis sbb bole kata kami semua sakit tekak, rasa cam nak demam n lebih kurang sama dgn apa yg sis kongsikan. saya jg risau tentang keracunan iodin & membuat carian di google lalu membawa saya ke blog ini seterusnya melegakan kerisauan saya. Terima ksh byk2.. & akan ikut spt yg disarankan.
    Tq sis ;)

    ReplyDelete
  3. cikpia, sama-sama, sekadar berkongsi pengalaman sendiri dan kawan-kawan...sebab mesti ramai yang musykil bila rasa tak selesa selepas makan..

    ReplyDelete
  4. Chummy... sama-sama ....berlainan orang, lain kesan tindak balasnya... tapi yg sakit tekak, dahaga, cepat lapar, itu paling biasa dialami.

    ReplyDelete
  5. kak, yg purple ini tinggi anti oksidanya, dan based dari risalah yang saya dapat daripada supplier saya dari semporna, mereka yg ada gastrik dan migrain diminta untuk mengurangkan dos pengambilan. :). untuk tindak balas yang akak mention ini memang tindakbalas biasa saya pernah balum makan agar2 pmc putih sehari saya makan dalam 3 bekas sebab rasa enaknya bila dicampur dgn kordial sunquick, hehehe terlebih sudah, tapi alhamdulillah lawas dan ramai juga customer saya cakap yang sapa2 ada sakit lenguh tulang elok makan pmc ini. setakat ini saya dapat testimonial daripada pembeli saya pmc putih. :)

    ReplyDelete
  6. okey terima kasih good wife, di atas maklumat di atas... maknanya bagi mereka yang berasa amat tidak selesa berterusan selepas makan pmc, kenalah kurangkan dosnya, atau berhenti sajalah kalau dah tahan sangat..kan..

    ReplyDelete
  7. Terima kasih atas posting ni.. saya juga mengalami masalah yg sama. dah 3 minggu makan. tumit makin teruk merekah... petur salu saki menyucuk2 mcm gastrik atau kembung angin.. tp yang saya laing takut adalah lapar memanjang. walau baru lps makan nasik pukul 1. pukul 3 saya dah lapar balik dan mencari biskut nak alas perut.. saya risau dgn keadaan ni takut jadi gemuk. tp yang baikknya membuang mmg lawas. badan bertenaga walaupun tak cukup tido. saya masih berkira2 nak teruskan atau berenti dulu. ada saranan yang lebih baik. skarang ni saya amalkan 1 sudu makan pagi dan 1 sudu makan malam.

    ReplyDelete
  8. Me amp: lapar dan tidak selesa dalam perut paling biasa dialami oleh mereka yang makan, tetapi ada juga yang tidak rasa kesan apa-apa, selepas makan, jadi dia orang ni bolehlah teruskan makan... memanglah bagi yang dapat tindak balas teruk, rasa cam nak berhenti... saya berhenti sekejap... lepas tu makan semula, dengan kadar yang kurang sedikit.

    ReplyDelete
  9. terima kasih atas posting... saya baru saja mengampil PMC.. saya mengalami keadaan yang sama dgn akak... baru2 ni adik ipar saya ada beritahu saya yang rumpai laut ni boleh membiakkan semula fibroid & cyst( saya pernah membuat pembedahn fibroid 3 tahun lalu) saya ingin tahu, ( sekiranya akak ada maklumat ini) adakah ianya benar? takut jugak kalu rumpai ni bole membiakkan fibroid... tolong ye kak... terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lieza, apa yang akak tahu, dia boleh mencucuci darah kotor, ada kawan yang senggugut tak dapat anak, dah hilang senggugut dia, dan sekarang dah mengandung, siapa yang period darah hitam, bertukar merah bila makan... maksud, yang darah tak lancar, bila makan lancar, mungkin bermaksud boleh mencuci dalaman, dan juga ada terbaca pesakit kanser, yang makan, tahap sel kanser dia semakin berkurang, selepas dicheck oleh doktor. Tapi saya tidak tahu secara pasti.. kita hanya mengetahui daripada cerita dan tulisan orang yang memakannya.. saya rasa dia boleh mengecutkan fibroid, berdasarkan bila akak makan, akan terasa denyut di bahagian payu dara kerana kesan pengecutan dan penegangan kulit. payu dara jadi tegang. Kalau Lieza, makan cubalah kaji kesan ke atas fibroid dengan membuat pemeriksaan doktor, dari situ kita dapat tahu kesan khasiat dia ke atas fibroid.atau bertanyakan pada orang lain dulu, pasal kesan ke atas fibroid.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Org yg pernah ada fibroid atau cyst dilarang mkn makanan kesihatan atau kecantikan berunsur kolagen, atau meningkatkan hormon estrogen antaranya soya, kolagen, seaweed, mirifica lobata dll. Kerana dis merangsang pembiakkan semula. Saya pernah ada fibroid dah operate tp sejak x jg pemakanan dan minum kolagen ni dah tumbuh 2cm.sila baca byk article khasnye jurnal dlm english byk di internet mengenai mknan yg bahaya fiambil olh org ada fibroid or cyst dsbgnya. X semua benda sesuai dgn kita

      Delete
    4. Ambil perhatian dengan kenyataan Nothing ni,kalau benar begitu, orang yang ada fibroid berhati-hati ya..menakutkanlah pula... jadi bila kita ambil pmc... jangan keterlaluan. masalahnya... bagi yang belum dikesan ada fibroid, mana kita nak tahu yang kita akan ada fibroid? Terima kasihlah kepada Nothing yang sudi berkongsi pengalaman dan memberi peringatan.

      Delete
  10. Terima kasih puan rashidah dengan berkongsi kisah mengenai rumpai laut ini.Mohon jasa baik Puan untuk mengizinkan saya share kisah ini didalam blog saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama, saya mengumpul kesan ke atas kawan-kawan yang memakannya. Kami sama-sama makan dan itu adalah pengalaman sebenar masing-masing.

      Delete
  11. terima kasih puan..saya pun baru mula nk makan kolegan jenis ini tp ada kwn kata boleh bawa kenser tu ar bimbangnye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adibah, apa yang akak tahu, dia boleh mencucuci darah kotor, ada kawan yang senggugut tak dapat anak, dah hilang senggugut dia, dan sekarang dah mengandung, siapa yang period darah hitam, bertukar merah bila makan... maksud, yang darah tak lancar, bila makan lancar, mungkin bermaksud boleh mencuci dalaman, dan juga ada terbaca pesakit kanser, yang makan, tahap sel kanser dia semakin berkurang, selepas dicheck oleh doktor. Tapi saya tidak tahu secara pasti.. kita hanya mengetahui daripada cerita dan tulisan orang yang memakannya.

      Delete
  12. amraz, adiba dan rieza... terima kasih kerana singgah di blog saya.

    ReplyDelete
  13. As salam puan Rashidah, boleh tak sy minta izin utk kongsikan info puan kpd pengguna2 pmc d luar sana...

    ReplyDelete
  14. Silakan Ummi Ammar, bagi kredit pada blog saya ya...terima kasih.

    ReplyDelete
  15. boleh...xde masalah...thanks pn..:)

    ReplyDelete
  16. Assalam minta izin kongsi ya di fb sy (beserta kredit) sy pun alami kesan yg sama pedih yg teramat sgt dlm perut... sampai muntah2, rasa nk stop je makan kolagen ni.. perlu ke sy ke klinik atau makan ubat gastrik? sy makan yg purple.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silakan Hanan: Kita dalam kategori tak tahan atau kerana terlalu banyak toksik dalam tubuh, Hanan kurangkan kadar pengambilan... memang mcm2 dialami, tapi yang pasti kulit muka tegang tu nampak kesannya dan yg sakit sendi dan otot tu berkurangan. Sekarang ini, akak masalah pecah dalam mulut...mungkin sebab tidak cukup minum air, memang kena minum air banyak kalau makan pmc.

      Delete
    2. Silakan Hanan: Kita dalam kategori tak tahan atau kerana terlalu banyak toksik dalam tubuh, Hanan kurangkan kadar pengambilan... memang mcm2 dialami, tapi yang pasti kulit muka tegang tu nampak kesannya dan yg sakit sendi dan otot tu berkurangan. Sekarang ini, akak masalah pecah dalam mulut...mungkin sebab tidak cukup minum air, memang kena minum air banyak kalau makan pmc.

      Delete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Ada tak siapa2 yg mengalami sama seperti kawan saya alami. Jerawat kat muka semakin bertambah. Saya juga mengambil PMC ni tp saya tak ada masalah seperti ini. Tetapi kawan dan adik saya mula tumbuh jerawat baru dibahagian muka. Minta Kak Rashidah Ibrahim share dengan sy.

    Wassalam,terima kasih.

    http://mcnachantique.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. McNAchantique, memang ada orang yang tindak balasnya tumbuh jerawat, tetapi kawan akak tumbuh jerawat di badan, beberapa hari sahaja lepas tu hilang, seorang kawan yang resdung, jadi gatal hidung dan merenyam di muka sewaktu mula-mula makan. Itu semua kerana pembebasan toksid dan kotoran di bahagian yg terpendam.

      Delete
  19. terima kasih dengan info ni... semalam baru je saya beli PMC ni... sekurang2 saya dah tau tindak balas yang akan saya alami.. tapi saya nak tanya satu benda.. saya ni pengamal memakan jamu, dah byk makan pelbagai vitamin dan supplement utk kulit... boleh ke saya makan semua tu dan saya makan lagi PMC.....??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lindary Thomas, semasa akak nak mula makan dahulu pun dinasihatkan supaya berhenti makan jamu dan vitamin supplement, ambil pmc sahaja kerana hampir semua khasiat ada pada pmc, jika dah berhenti pmc, boleh sambung semula makan vitamin/ jamu. pmc boleh makan bersama ubat doktor, tetapi sejam selepas makan pmc baru makan ubat. bila makan pmc tidak digalakkan minum teh atau kopi dalam tempoh empat jam makan pmc.

      Delete
  20. jangan kata rumpai laut yg melegakan atau mengubati anda. tu kekuasaan Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zef roy: Allah mengurniakan tumbuhan dan hidupan di muka bumi ini dengan seribu satu rahsia kemujaraban... dan kesan ke atas seseorang adalah berbeza, mengikut keadaan tubuh masing-masing, setiap kemujaraban menerusi pemakanan juga adalah dengan izin-NYA. Kerana itu apabila terasa kesan positif, kita mesti tidak lupa menyebut ALHAMDULLAH. Contoh petikan ayat di atas: "Alhamdulillah katanya, kerana rajin makan (rumpai laut), lututnya kembali normal dan tidak jadi dibedah. Kerana itu juga dia terus dengan pemakanan rumpai laut jenis pil itu." Jika sakit, kita WAJIB berusaha mencari penawarnya. Adakah dengan mudah ALLAH akan memberi kesembuhan begitu sahaja, tanpa kita berusaha mencari penawarnya?

      Delete
  21. Askum.... kak... saya baru 3 hari makam pmc ni... rasa mcm nak demam tu memang ada... tapi yg saya tak tahan tu.. lepas je 30 minit makan saya sakit kepala yg teramat sgt... berdenyut2 rasanya...adakah ianya tindakbalas yang normal bagi pemakan pmc...sy makan yang warna purple

    ReplyDelete
  22. Junaidah: Memang ada yang rasa pening, bila makan selalunya tidak lama dalam dua tiga hari saja, tetapi kalau tidak selesa dalam perut, agak berhari-hari juga.

    ReplyDelete
  23. AKAK.. MCM MANA PLAK KLU BDN NAIK GTAL2 RUAM2?? SLPAS MKN KOLOGEN?? GTAL STU BDN .. RSAU BTUL..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama yang dialami oleh saya Juga..lepas 2 hari mkn..wrna purple...

      Delete
    2. Memang ada kesan sebegitu, dulu akak pun ada terasa gatal-gatal selepas makan sebulan lebih, kalau tak selesa sangat kurangkan dose pengambilan..

      Delete
    3. saya pon sama..jadi gatal2 badan n muka lepas minum kolagen ungu..saya ada resdung..

      Delete
    4. kalau dah ada resdung, memanglah dia attack kat situ dulu...tengok dalam seminggu dua macam mana, hilang tak gatal kat muka, nanti kasi tahu kat sini ya.

      Delete
  24. Selepas kawin muka saya tumbuh jerawat yg luar biasa.Saya mmg berjerawat,tapi jerawat kali ni luar biasa tumbuh dibahagian dahi besar-besar (jerawat batu,benanah) Alhamdulillah lepas mengamal kan PMC setiap pagi,mencuci muka dgn sabun beras dan pakai bedak sejuk waktu malam,beransur pulih dan sekarang jerawat baru dah tak tumbuh,proses menghilangkan parut sahaja. walaubagaimana pun saya tetap kekalkan dgn rutin harian saya ni (PMC+sabun beras+bedak sejuk)

    Sekarang saya sendiri ada menjual PMC , sabun beras dan bedak muntah belut yg berjaya menyelesaikan masalah jerawat saya...

    Pada yg nak cuba blh hubungi saya...

    mcna.chantique@gmail.com
    http://mcnachantique.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...kerana ia berkesan... pokok pangkal kena rajin amalkan. Yang bercakap ini pun kadang-kadang makan, kadang terlupa..tetapi peringkat awal dulu, makan setiap hari.

      Delete
  25. assalam. sy telah mencuba pmc ni sejak sebulan lalu. awal pemakanan sy x rasa apa2 kesan yg positif. tp bila masuk minggu yg ke 3, seluruh badan naik spt bisul2 kecil, mmg tidak selesa. sy juga ada migrain. lately mmg kerap di serang migrain. kemudian jerawat makin bnyk yg keluar sekitar bawah dagu dan di sekeliling wajah menunjukkan gangguan hormon. bdn juga cepat letih. adakah pmc sdg mencuci darah sy? pmc sy proses jadikan air minuman. sy smbil setengah cawan pagi dan mlm. mohon bantu sy dptkan info berkenaan kesan pmc ini. terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye Nor. Sy juga mengalami simptom yg same mcm awak. Bdn rs mcm nk demam,seperti demam urat. Kahak yg banyak ketika bangun tidur, perut mcm gastrik,cpt lapar n yang paling menakutkan muka penuh dengan jerawat esp di sekitar dagu n rahang. Adakah ini simptom biasa atau sy perlu stop my consuming??

      Delete
    2. Kalau kita baca blog ni dari awal, saya rasa kita kene teruskan sbb itu menunjukkan rumpai laut ni aktif dalam badan kita. cuma kene sabar dengan perubahan yg berlaku. kalau kita makan produk kecantikan yang lain, kita x rasa apa2 kesan pun... kalau ada pun mungkin perasaan kita jer... tp bila amalkan rumpai laut ni sekejap jer dah rasa mcm2... anggaplah rumpai laut tu mencuci bahan2 yg x perlu oleh tubuh kita... jerawat yg selama ini terpendam bawah kulit di "usir" keluar oleh rumpai laut ni... nasihat saya, jgn gatal tangan pi picit2 jerawat tu kalau x tau cara, takut nanti merebak pula. apa yang saya buat, setiap malam saya sapukan masker yg sy proses dari rumpai laut juga. kulit akan jadi lembap dan lembut. kesan jerawat td akan mengecut dan mengelupas dgn sendirinya bila kita cuci muka...

      Delete
    3. BigBiGul, betul. selalunya demamnya sekejap-sekejap, sekejap dtang sekejap hilang, akak.. kahak pun berkahak juga, untuk tempoh lama juga, tak terfikir juga disebabkan pmc, ingat kerana tidur dekat dengan kipas atau sebab minum milo, bab jerawat tu memang betul, sesetengah tu taklah teruk sangat, lain orang lain ragam dia, kalau nak tahu kadang-kadang akak sendiri pun mcm nak berhenti, peringkat awal sehingga pergi jumpa doktor, panas dalam, panas pada kulit bawah dada..macam-macam..sampai pergi jumpa doktor pakar lagi..test jantung... doktor kata normal..

      Delete
    4. BigBul dan Nor.. memang betul, semua kesan tu..bergantung kepada masalah diri seseorang, awal-awal dulu akak panas dalam perut, pedih kulit bawah dada, mcm gastrik tu biasa kena pemakan, berkahak pun ada juga, ingatkan sebab tidur dekat kipas, pernah sampai pergi periksa doktor pakar, kerana risaunya.

      Delete
  26. Salam...sy dah mkn pmc purple slama 1mgu..apa y sy dpt lihat kesannya,sy kuat tido..awal tido lambat bgun..ptg pun nak tido.mcm xckup tdo pka..adakah kesan smpingan dia mmg ada mcm tu???smua org skit prut sy kuat tido pula..klu bab selera mkb jgn herannla..luar biasa. .nak kuruskan bdn..ni tnda nak naikkan berat..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. myYLife... memang ada kesan mengantuk, akak dan ada kawan yang terasa begitu, kalau akak, sebab memang suka tidur lewat, jadinya kesan itu memaksa kita supaya tidur untuk mengimbangkan yang kita suka berjaga malam. Masalahnya ketika datang mengantuk, kita sedang bekerja, jadi kita kena tahan mengantuk, seeloknya kita layan tidur untuk memulihkan keadaan diri kita. memang kuat makan, tapi selalunya tak kan gemuk, akan lebih kurus ya. suami kawan akak, jadi terlebih kurus sehingga doktor nasihat berhenti dulu makan.

      Delete
  27. syukur atas nikmatMu Ya Allah. kini sy berada di klinik dapatkan rawatan bisul yg telah merening. kene marah dgn doktor lg sbb biarkan selama seminggu. tp itu bukan khabar yg ingin sampaikan. sy telah disahkan mengandung anak yg ke enam. betapa besar nikmatMu Ya Rahman Ya Rahim.
    mYLife, sy juga alami simptom yg sama, kuat tido... hehehehe berbeza sblm ni. kalau dah kawen kene cek kalau dah lewat dtg period sbb dengan izinNya rumpai laut ni menyuburkan juga.... :)

    ReplyDelete
  28. Alhamdulillah Nor dan tahniah. Seorang kawan akak di pejabat, 2 tahun kahwin tak dapat anak, makan sebulan dah lekat...mengandung...seorang kawannya juga mengalami yang sama, Nor menambahkan lagi testimoni, menambahkan kesuburan ... hmm siapa yang dah habis berusaha dan gagal, cubalah pmc pula kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya rasa teruja pula. cuma nor inginkan kepastian. kalau pregnant boleh amalkan rumpai laut juga kan.

      Delete
    2. Jangan Nor, bagi akak, lebih baik berhenti.. sebab dia kan panas - sebab ramai yang rasa tidak selesa dalam perut spt gastrik.. akak tak tahu juga, tidak payah ambik risiko.

      Delete
    3. maaf mganggu kjap ,, hehe ,, stahu sy pmc ni brsifat sejuk , dan ibu mngandung digalakkan mkn pmc ni stelah kndungan brusia 6 bulan keats, supaya kulit baby nti jd cntik ,, :) , skadar prkongsian ,, jika trclap ,, arap maaf yer :D

      Delete
    4. Le undenied.... sudah kelirulah akak ni, bandingkan kenyataan Le dengan kenyataan amrazd90 di bawah, akak copy paste kenyataan dia: "salam kak, bagi ibu mengandung boleh stop dulu makan PMC memang ada kesan baik dan buruk....saya masih menunggu keputusan darah rakan yang makan PMC nie masa mengandung kerana selepas bersalin dapati ada masalah pada darah...mungkin minggu depan baru dapat tau keputusan darah rakan saya tu..." question mark???

      Delete
  29. ya nor syorkan mereka mencuba pmc. anak ke-5 dulu gugur sbb nor ni kalau peknen xde morning sickness. so makan mkn mcm2 produk utk kurus. lepas gugur makin menjadi2 pula mcm di pam2. aktiviti pula lasak2... dah masuk minggu ke 7 baru tau pregnant. tp baby x sihat dah keguguran sehari sebelun raya haji tahun lepas.

    pmc ni baru sebulan sy amal, cepat pula sy mengandung semula. kalau tidak jenuh juga nk berubat.

    ReplyDelete
  30. ok, baik stop makan ya Nor, terutama di peringkat awal ni.. jangan ambik risiko.

    ReplyDelete
  31. Salam kak, saya bru ambil pmc ni xsampai seminggu lagi, dan hanya mengambil skali shari. Lepas sy ambil ni, najis sy berdarah. Tapi sehari ja. Saya xda buasir. Risau lak nak amalkan pmc ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur punya kes, baru first time dengar, tapi kalau sehari je okey la, kalau dah tak ada, bolehlah teru makan, tengok ada kesan lain tak.

      Delete
  32. Salam..sya baru 5 hari ambil pmc purple. Mula2 sakit tekak n sakit kepala. Hari ketiga demam n batuk2..dah mkn ubat pun demam masih x reda..siapa yg pernah alaminya brp lama simpton ini berterusan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. keen : akmslm, yg keen rasa tu perkara biasa dialami oleh mereka yang makan, batuk demam, ramai yang terasa, akak pula sakit timbul biji atau mcm pecah sekitar pangkal lelangit, itu yg kadang kurangkan dos.. puncanya dia panas macam jamu...dan akak tak suka minum air banyak, untuk atasi itu patutlah minum air banyak, sakit kepala tu memang ada juga, itu semua kesan tindak balas untuk membaiki sistem dalaman tubuh.

      Delete
  33. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  34. Salam Kak, saya baru guna PMC ni 3 minggu. Kesan yg nmpak so far, sakit kepala sikit, angin (kentut2)..pastu period saya pulak lmabt kali ni. Ada ke kesan dari PMC ni period lambat yer??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eisya Hussin: Sakit kepala, pening dan angin kentut2, biasalah.. tetapi period lambat tak pernah pula. Inilah pertama kali dengar. Orang lain, lain kesannya.

      Delete
    2. Eisya Hussin: Sakit kepala, pening dan angin kentut2, biasalah.. tetapi period lambat tak pernah pula. Inilah pertama kali dengar. Orang lain, lain kesannya.

      Delete
    3. Ye lah kak..lain orang lain kesannye kan...terima kasih

      Delete
    4. salam. sy pn period dtg lambat lps mkn pmc ni. risau pulak. takpe ke kak?

      Delete
    5. iliGhazali... dah kawin ke.. kalau dah kawin, check kut-kut dah mengandung sebab makan ni jadi subur dan cepat lekat anak.

      Delete
  35. saya mengalami mengantuk tahap teruk...baru 3 hari ambil rumpai ni.
    pagi2 dah mengantuk. mengantuk sampai rasa nak tido terus. bulan puasa pun tak teruk mcm tu rasa mnegantok nyer ... mmg tak pernah sebelum ni. tak mungkin kebetulan. saya rasa mmg kesan dia. huhuhuhu.

    ReplyDelete
  36. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  37. salam kak, bagi ibu mengandung boleh stop dulu makan PMC memang ada kesan baik dan buruk....saya masih menunggu keputusan darah rakan yang makan PMC nie masa mengandung kerana selepas bersalin dapati ada masalah pada darah...mungkin minggu depan baru dapat tau keputusan darah rakan saya tu...

    ReplyDelete
  38. alhamdulillah ramai yang terjah blog kak shidah...

    bagi yang sedang makan PMC nie kena tanya pada diri dulu kenapa nak makan PMC nie...

    Kenapa makan yang purple kenapa tak makan yang kuning...????

    Jawapanya:

    Purple: menyembuh penyakit dlman secara drastik bagi yang mengalami masalah penyakit kronik dan masalah kesihatan yang lain..dan dalam masa yang sama untuk kecantikan juga..

    kesan pengambilan: demam,sakit tekak ( asma ),pening,sakit perut,cirit birit,sakit dada,setiap pinggang akan terasa sakit...

    Kuning: kecantikan dan dalam masa yang sama menyembuh penyakit dalaman secara perlahan..

    kesan pengambilan: mengantuk,selsema,sakit perut,lenguh seluruh badan,gastrik,tekak berkahak ( asma ),

    kesan pengambilan bergantung juga pada kesihatan pemakan PMC nie...ada yang makan purple akan dapat kesan macam makan yang kuning dan begitu juga siapa yang makan PMC kuning..

    tambahan apa yang tidak boleh dimakan oelh pengamal PMC.
    - pil tahan sakit
    - maggie mee
    - makanan yang pedas
    - jeruk buah-buahan


    kenapa tidak boleh makan?????
    - bila makan pil tahan sakit dia akan ada tindak balas dengan PMC dan bila berlaku tindak balas tersebut mungkin ada yang akan merasa seperti sakit seluruh badan ( macam seluruh badan sedang di perah2 dan urat seperti ditarik2....sakitnya sendiri mau ingat le...sebab dan kena..hehehee )
    - maggie mee & makanan pedas - kita sendiri maklum yang kandungan dalam maggie mee banyak yang tak sihat dan bila berlaku tindak balas selepas makan maggie mee tersebut silap2 ada yang akan kata mereka salah makan...tapi punca sebenar ialah PMC sedang mengeluarkan apa yang tidak baik dalam usus kita selepas makan maggie tadi..dan sama juga dengan makanan yang pedas jawapnya cirit birit le....makan hari le baru nak baik..

    - jeruk@asam - sendiri kena ingat jeruk dan asam adalah ASID!!! makan PMC adalah untuk menstabilkan ASID dalam badan jika makan jeruk dan asam tadi jawapnya menambah keja le....akhirnya perut pun memulas-mulas...silap2 akan terasa kena gastrik pula..

    Apa pun kena jaga permakanan kita selepas makan PMC ini...kerana dalaman kita sedang dipulihkan semula.

    ReplyDelete
  39. Wuahh... bagusnya penerangan amraz90, semoga diambil maklum oleh pengunjung-pengunjung lain, terima kasih kerana berkongsi pengalaman di blog akak. Jangan lupa update, keputusan darah kawan yang makan benda ni sewaktu mengandung.

    ReplyDelete
  40. askum...
    tak larat nak baca kak rashidah pnya komen2 kt atas..tp nak tumpang sekaki jugak la.. sya amalkan makan semiggu 2 kali je.. for my diet..dan ia berkesan .. sebulan turun 5 kg..
    so klu ade yg nak order kt sya pn boleh becoz sya asal dr semporna..dan sya jual murah PMC nie.. sapa yg nak boleh hubungi saya di talian 0138913535.. pn Lia.. tq kak.. semoga kita semua di beri kesihatan OlehNya... amin..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabturiah abas.. dari semporna kan, bolehlah tanya orang di sana yang mengamalkan pemakanan ni macam mana dengan kesannya, betulkah ada yang kata boleh menyebabkan kanserlah, doktor pula kata kalau makan berterusan selama enam bulan akan rosak buah pinggang?? ataukah doktor nak menakut-nakutkan saja, manalah tahukan..

      Delete
  41. salam kak shidah...nak tumpang pengalaman juga ni....saya baru makan tiga empat hari, sekali sehari sahaja sebelah malam, kesan mengantuk memang ada, terasa panas badan tetapi saya kuat minum air jadi kurang ulser dalam mulut, masker yang sapu kat muka juga hasilnya kulit tegang dan pipi berkilat cuma tadi terbaca di FB kawan, seorang doktor menyatakan pengambilan enam bulan PMC secara berterusan akan menyebabkan kegagalan buah pinggang, terus sentap dibuatnya. Dah cadangkan member media di Mingguan Malaysia "coverage" kesan kebaikan dan keburukan PMC, kalau keluar nanti kita pos kat sini ye kak shidah...tq...RMD

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerana itulah agaknya, seorang doktor menasihatkan kawan supaya semakin lama semakin kurangkan pengambilan dan akhirnya berhenti dulu dan bertukar kepada pemakanan lain...dan selepas berhenti beberapa bulan, bolehlah ambil makan semula, begitulah pesan kawan saya itu... yang ada ditulis posting di atas, akak pun ada juga rasa was-was, pasal kesan negatif pada buah pinggang atau kanser ke...eloklah kalau kita tahu kajian sebenar ke atas baik buruk PMC ni, jgn lupa pos kat sini kalau cerita tu keluar ya ana md

      Delete
  42. salam....
    saya baru dua minggu menggunakan pmc....minggu pertama ok....cuma kesan2 kasar di leher agak berkurangan...masuk minggu kedua....muka naik bintik2 kecil....sekitar dagu macam panas sikit....dan dah dua hari saya mengalami batuk2....kadang2 perut macam gastrik...dan ada angin keluar dari mulut....musykil juga...tapi bila dah baca komen2 diblog akk ni....saya rasa itu macam symtom2 PMC ni....doa saya juga agar "lekat" lah hendaknya dgn izin Allah....sbb dah 4 thn kahwin tapi masih belum preggy lagi....thanks akk....sbb byk info dapat..... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akmslm, semoga doa pelangi petang termakbul.

      Delete
  43. Assalammulaikum puan,
    saya confused dgn penjelasan puan tentang pengambilan collagen tidak harus tertumpu kepada sejenis collagen dan harus ditukar setiap 3bln. harap puan sudi menjelaskan.
    terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. renni0510: Akmslm renni, maksudnya kalau dah makan kolagen rumpai laut berterusan sampai tiga bulan atau dua bulan, boleh kurangkan sikit-sikit dan akhirnya berhenti seketika. Ambil pemakanan kesihatan jenis lain, misalnya gantikan dengan kolagen soya (kolagen ada banyak jenis, ada juga kolagen dpd kulit udang dll), tujuannya supaya berehat seketika, sebab kalau apa-apa ubat doktor yang kita makan sekalipun, jika dimakan berterusan untuk tempoh yang sangat lama, contoh lima bulan, ke setahun, dia ada kesan sampingan misalnya ke atas buah pinggang. Terbaru juga, pasal rumpai laut ni ada yang memaklumkan (doktor), kalau makan berterusan selama 5 bulan boleh menjejaskan buah pinggang. Semua ni kita tidak pasti, cuma dengan dari mulut orang, jadi kita ambil langkah selamat. Secara logiknya pmc ada banyak kandungan iodine, biarpun iodine itu perlu untuk tubuh tetapi kalau ia terkumpul terlalu banyak tidak baik pula untuk kesihatan. Kalau kita berhenti makan seketika, bermakna kita biarkan benda-benda negatif yg terkumpul itu terhapus dulu menerusi sistem tapisan di dalam tubuh. Dan kemudian kita boleh sambung kembali.

      Delete
  44. salam semua...mungkin ada tertanya2 atau cuba bertanya...APAKAH FUNGSI IODIN dalam BADAN KITA??????

    Apa itu Iodin?
    Iodin adalah zat makanan yang sangat penting kepada kehidupan manusia. Ia diperlukan untuk merangsang proses pembesaran, perkembangan saraf dan pembentukan sel-sel otak terutama kanak-kanak. Kekurangan zat iodin dalam badan akan menjejaskan kesihatan, terutama sekali kecerdasan otak.
    Berapa banyak diperlukan?
    Seseorang dewasa hanya memerlukan 150 mikrogram (μg) iodin setiap hari. Jumlah ini amat sedikit seumpama satu kepala pin peniti kecil. Memakan makanan yang kaya dengan zat iodin atau menggunakan garam beriodin di dalam masakan boleh memenuhi keperluan zat iodin harian kita.

    Nak tahu lebih lanjut Fungsi IODIN dalam Badan KITA atau ANDA jom Terjah!!!

    http://amrazd90.blogspot.com/2013/03/apakah-fungsi-iodin-dalam-badan-anda.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih amrazd90 ...... dah baca, info yang bagus..untuk kawan-kawan sila layari http://amrazd90.blogspot.com/2013/03/apakah-fungsi-iodin-dalam-badan-anda.html tetapi tak ada maklumat mengenai apa jadi jika tubuh terlebih iodine. Sesiapa yang ada info ini, bolehlah kongsikan di sini. tq.

      Delete
  45. sis nak tanya,leh ke rumpai laut ni di ambil dgn ubat kurus..saya makan jamu orang kg.

    ReplyDelete
  46. liza.... tak berani nak komen... patutnya rumpai laut ini pun boleh menguruskan si pemakan, bergantung kepada diri seseorang (memang ada bukti si pemakan yang mendapat kesan kurus dalam tempoh masa berapa minggu) Kalau makan bersekali jamu, double kurus pula nanti, tak tahulah..

    ReplyDelete
  47. Salam sis..nak share kat website sy leh tak? Seronok baca pengalaman sahabat2 sekalian..

    ReplyDelete
  48. salam, nak btanya? kalu mcm saya sedang amalkan makan jamu setiap hari, boley ke amik PMC. ade kesan x?? Harap dapat bantu sbb memang minat nak mencuba PMC...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mz embut, tak payahlah makan jamu bersekali pmc, nanti takut berlawan pula ... nanti huru hara badan... lagi pun kalau berhenti jamu dan makan pmc saja, nanti dapatlah dikesan perbezaan positif atau negatifnya.

      Delete
  49. assalamualaikum...saya dah amal PMC purple sebulan lebih..kesannya, byk jerawat skejap ada sekejap xda..Alhamdulillah migran saya x ada (saya migran tegar)..berat badan naik skit (spt yg saya inginkan, sb saya ni kurus sgt)..

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksud, pmc akan mengimbangkan kesan rawatan mengikut keperluan tubuh seseorang.

      Delete
  50. saya pernah tgok WHI tv3, PROTEIN BERLEBIHAN MEMBEBANKAN BUAH PINGGANG..saya rasa ni kot yg doktor kata amik PMC 6 bln bleh merosakkan buah pinggang..sb PMC kan protein..tolong betulkan kalau saya silap ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hmmmm jadi, kenalah kita ambil pemakanan ni dengan berpada-pada... patutlah ada tempoh rehat.

      Delete
  51. mz EMBUN_08: tak pastilah boleh ambil bersekali jamu atau tidak, elok ambil satu-satulah.. tetapi kalau ubat doktor, kena ambil berjarakan waktu. eloklah selepas dua tiga jam makan pmc baru makan ubat, supaya kesan dia tidak berlaga.

    ReplyDelete
  52. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  53. Assalam akak... best saya baca blog akak berserta komen komen dari pengguna PMC.
    Saya pun pengguna PMC ni, hanya sapu sebagai masker je. Lepas baca komen baru saya berani makan.. saya terima kesan serta merta, dalam satu jam sahaja tekak saya mula rasa kering.. memang bagus PMC ni kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan izin Allah, semoga kita bertambah sihat dengan pengambilan PMC ini, tetapi sekarang akak berhenti sekejap makan sebab sedang ambil Gingko Biloba dan madu, sementara ini nak tumpukan kepada pemulihan daya ingatan. Doktor kata Gingko Biloba bagus untuk merawat masalah itu. Rumpai laut dan Gingko adalah bahan semulajadi (tumbuhan) anugerah Allah yang mempunyai khasiatnya yang tersendiri. Begitu juga madu.

      Delete
  54. akk,pmc warna hijau tol ke lg elok dr pmc yg lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang hijau akak belum cuba..tetapi setiap satu jenis ada kelebihan dia yang tersendiri.

      Delete
  55. Salam..saya setuju ngan amradz90 berkenaan dengan pmc nie. Saya dah makan hampir sebulan. Kesan awal seperti lapar tak terasapun. Dalam seminggu nie saya rasa sakit badan termasuk sendi2 terutama bahagian pelipat, pinggang dan tulang punggung. Akibatnya susah nak berjalan dan duduk..cume berapa lama kesan ini akan hilang...saya risau adakah saya terkena gout? Saya tunggu sikit masa lagi untuk pegi ke klinik..tpi kesan pada muka agak memuaskan...please give ur comment...bukn nak takutkn sesiapa...mb saya tak ikut pantangnye kot???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cempaka322, memang ada yang dapat kesan seperti itu sehingga sakit nak berjalan, bermaksud masalah tubuh Cempaka tidak terletak pada bahagian dalaman perut spt kebanyakan orang sebaliknya pada sendi. Kalau sebelum ini kita belum terasa kesan itu dan bila makan tiba-tiba sakit di tempat yang tidak pernah sakit, bermakna ia menunjukkan tanda yang tubuh kita ada masalah itu tetapi belum menunjukkan gejala, jadi apabila makan, masalah itu hendak dirawat oleh pmc lebih awal. Macam-macam kesan detox ke atas akak hari itu, pun sampai membawa berjumpa doktor kerana tidak tahu yang rupa-rupanya ia adalah disebabkan tindak balas pmc. Testimoni seorang kawan akak setelah makan, berjaya menghilang ghout dan menghilangkan gastrik yang memang pada peringkat awal makan, dia mendapat serangan teruk ghout dan gastrik.

      Kesakitan yang timbul ada juga kemungkinan melanggar pantang. antara pantang seperti ulasan seorang kawan blogger di atas.

      Apa yang tidak boleh dimakan oleh pengamal PMC ialah;
      - pil tahan sakit
      - maggie mee
      - makanan yang pedas
      - jeruk buah-buahan


      kenapa tidak boleh makan?????
      - bila makan pil tahan sakit dia akan ada tindak balas dengan PMC dan bila berlaku tindak balas tersebut mungkin ada yang akan merasa seperti sakit seluruh badan ( macam seluruh badan sedang di perah2 dan urat seperti ditarik2....sakitnya sendiri mau ingat le...sebab dan kena..hehehee )
      - maggie mee & makanan pedas - kita sendiri maklum yang kandungan dalam maggie mee banyak yang tak sihat dan bila berlaku tindak balas selepas makan maggie mee tersebut silap2 ada yang akan kata mereka salah makan...tapi punca sebenar ialah PMC sedang mengeluarkan apa yang tidak baik dalam usus kita selepas makan maggie tadi..dan sama juga dengan makanan yang pedas jawapnya cirit birit le....makan hari le baru nak baik..

      - jeruk@asam - sendiri kena ingat jeruk dan asam adalah ASID!!! makan PMC adalah untuk menstabilkan ASID dalam badan jika makan jeruk dan asam tadi jawapnya menambah keja le....akhirnya perut pun memulas-mulas...silap2 akan terasa kena gastrik pula..

      Apa pun kena jaga permakanan kita selepas makan PMC ini...kerana dalaman kita sedang dipulihkan semula.

      Delete
    2. tq very much....mungkin betul la kot...saya nie memang ada gastrik, baru2 nie ada semacam ketulan di brueast, tapi doktor kt tu kesan susu x abis klua...sebab baby saya still breastfeed...skan dah takde le...cume gastrik kan menyerang anytime..saya dah lama x makan mee segera nie, tapi kopi meman saya tak bole nak pantan...mb tu la jadi nye...setakat nie saya stop dulu. bila ok nanti saya sambung balik...

      Delete
  56. saya nk tanya..perlu ke saya berhenti mkn pmc ni...kesan dia seperti d nyatakn..sapei sesak nafas bila angin menyerang..pastu saya terbaca org penah ader cyst tk leh mkn..perlu ke saya berhenti..tk tahan selalu pening..ngetar tangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fasal cyst, memang ada yang berkata begitu, kalau teruk sangat kesan sehingga tak tertanggung, terpulanglah... sebab memang kalau makan pmc ini seolah-olah huru-hara satu badan, ada yang bercerita begitu dan dia lawan saja, sehinggalah keadaan jadi normal semula sebab mahu penyakit sebenar dia hilang... tetapi ramai juga yang tak tahan lalu berhenti.

      Delete
    2. akak boleh bg fb akak...leh pm akak...bru sehari stop...tpi mcm nk mkn lik..selalu simptom ni lama ker..tpi dlm masa yg sama tkt plak sbb pnh ader cyst.tpi klo renti leh ilang ker skit ni..aduhai bebelah bg ati ni...

      Delete
    3. fb akak sama juga: Rashidah Ibrahim cari gambar yang pakai serba pink. simpton - ada yang makan dua tiga hari dah rasa, ada yg lepas dua tiga minggu atau sebulan baru terasa, tempoh huru hara tu tak tentu, ada dalam seminggu, ada dua minggu atau ada juga lama sikit, tiga minggu. Kalau dah sampai 4 minggu masih tak normal balik, dah jadi seksalah pulak, itu yg memaksa seseorang berhenti. selepas makan pmc ni, pantang minum kopi dan teh dalam tempoh empat jam, mungkin untk elak menghilangkan khasiatnya kut, tak tahu juga sebab akak dipesan begitu. nak bagi tahu juga suatu ketika dulug langsung dah tak boleh makan teh dan kopi, sb makan je angin atau pening, tp lepas mkn pmc berbulan... cuba makan sekali dua kopi sebab teringin sangat, rupanya dah boleh makan dah tak ada kesan spt dulu, tp teh tak berani lagi, makan je angin dan sembelit. Tetapi sembelit, boleh diubati oleh pmc sebenar. Pasal cyst tu tak tahu nak ckp, dah keliru, ada pesan, tak boleh tetapi ada pula pesakit kanser yg beri testimoni, sel kanser dia hilang dengan banyak selepas makan pmc. pd anggapan akan kanser dan cyst tu, mcm adik beradik, sama-sama ketumbuhan.

      Delete
  57. sy makan rumpai laut ungu..
    rase hanyir die mmg x hilang ke lepas masak?
    nak muntah plak bile makan..terpaksa la main telan je sambil minum air..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wan Hafizz: Memanglah hanyir, semasa nak masak rendam dan ramas banyak kali sehingga bersih, dan semasa merebus, masukkan banyak-banyak daun pandan.

      Delete
  58. thanks ats perkongsiaan..sy dh mkn pmc dh 2bln..mmg rasa lpar wlupn dh mkn nasi.haih...tapu yg buat sy x than sngt sy alami gatal2 d kedua2 ketiak sy..sedangkn sy x alergik pd mknn laut..adkh tu mmg proses pemulihannya.tp sy ttp ambil pmc tp kurangkn jumlah pngmbilanya..tp gatal2 tu ttp ada..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mahani mohd zin : Katanya, gatal-gatal itu disebabkan antara sebab/cara toksik dinyahkan daripada tubuh.

      Delete
  59. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  60. pmc ungu leh wat masker x???kalo sya maslah jerwat,ok x makn pmc ungu..n boleh ke sya mkan pmc ungu cmpur ngan ribena??sya ni maslah jerawt teruk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ain umirah: cubalah yang ungu atau kuning, boleh makan dengan ribena, tetapi dengan air suam lagi pure, takut ribena dicampur gula. Tak digalakkan makan rumpai laut bercampur gula, tetapi dengan madu asli boleh.

      Delete
  61. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  62. salam tuan rumah ;)
    saya mengugel kesan makan rumpai laut sbb baru mencuba x smpi sminggu
    dan saya pelik sbb muka naik jerawat
    sedgkan sblum ni muka saya sgt susah nak naik jerawat
    (sblum ni pun bukanlah cantik gebu tp x de jewawat)
    dan lagi..saya rasa gatak di 'tut'
    agak2 saya patut stop ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. adui banyaknya typo error.huhu
      gatal bukan 'gatak'
      jerawat bukan 'jewawat'

      Delete
    2. Irfa: Biasalah tu ..akak yang tak sangat sakit gastrik, tiba-tiba dapat kesan gastrik, mula-mula panik dan risau sangat... lama-lama baru tahu yang ia adalah kesan rummpai laut, selepas huru-hara beberapa hari (mungkin seminggu jugalah).. lama-lama kesan tu hilang begitu saja. Yakin dengan anggapan sewaktu sakit, ia sedang membaiki apa yang tidak betul dalam perut, dengan izin Allah. Ia boleh membetulkan masalah angin dalam badan, darah yang tidak bersih.. dll, jerawat termasuk dalam masalah darah kotor dan bertoksid.

      Delete
  63. salam sis...sis adk sye mkn rumpai laut bru 3 mggu,tp jerawat dia naik teruk sgt...sblm ni adk sy mmg ada mslh jerawat...tp dh ok...tp lpas mkn rumpai laut,jerawat dia lg bertambah teruk...ada org syor kn supaya dia stop...sis rse mcmane?sama ada nk truskn or stop...

    ReplyDelete
    Replies
    1. walakummussala... walaupun jerawat dia dah okey, tetapi dia masih ada di dalam.. bila makan rumpai, dikeluarkan semua kuma-kuman/kotoran dengan segera untuk penyembuhan atau penyelesaian sepenuhnya.

      Delete
  64. Assalam..akk.saya nak tnya kalau ada pnyakit buah pinggan boleh x makan pmc ni..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak beranilah nak jawab dik kerana belum ada orang yang mengemukan kesan untuk ini setakat ini.

      Delete
  65. Salam kak, kalau boleh bagi pandangan..dah sebulan saya mengamalkan makan collagen rumpai laut..saya risau tak boleh hamil sbb ada kawan suruh saya berhenti makan ni untuk cuba hamil..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wawacayunk... ada kawan yang hamil selepas makan rumpai laut, sebelumnya dia ada senggugut, selepas makan rumpai senggugut hilang, tidak lama selepas itu dia hamil.

      Delete
    2. wawacayunk... ada kawan yang hamil selepas makan rumpai laut, sebelumnya dia ada senggugut, selepas makan rumpai senggugut hilang, tidak lama selepas itu dia hamil.

      Delete
    3. Thanks kak..rasa lega sikit dpt info ni..:)

      Delete
  66. assalam sis...sy br je mkn rumpai laut ni ari isnin so br 4 ari lah...sblom ni mmg sy ade allergie gatal2 tp pastu dh ok..tp bile mkn ni sy punye gatal2 kt blkg bdn ngn kt pinggang makin melampau...itu pon slh 1 kesan jgk ke?patut ke sy mkn or stop?satu lg sy mmg ssh nk minum air ksg..bole ke saya ganti dgn cara laen?and 1 lg soklan brapa sudu yg terbaek utk nk dpt kesan plg optimum?tlg sy sis

    ReplyDelete
    Replies
    1. srie, gatal-gatal tu biasa kesan detox, kalau tak tahan kurangkan dos.Kena minum banyak air kosong, untuk mencuci bahagian dalaman kita, minum air yang tidak ada gula. boleh minum air yang manis buah. dua sudu makan pagi sewaktu perut kosong dan dua sudu malam, sebelum tidur. Jangan minum teh atau kopi dalam tempoh 4 jam selepas makan.

      Delete
  67. assalamualaikum ,, ape sye nak buat klau pengambilan kolagen membuatkan jerawat sye smakin bertambah , merah2 dan teruk .. itu kesan positif awal ke ? atau sebaliknya .. sesiape yg trlihat post ini , tlong reply .. terima kasih ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. fadsha shura, daripada komen di atas, ada juga yang mendapat kesan seperti ini, bersabarlah... akhirnya masalah itu akan dapat diatas, insya-Allah. Yakinlah minta doa pada-NYA, kerana DIAlah yang menyembuhkan, rumpai laut adalah sebagai bahan untuk menyalurkan penawar.

      Delete
  68. assalamualaikum...terima kasih kerana info blog Rashidah Ibrahim mengurangkan rasa kegelisahan saya untuk mencuba tentang rumpai laut..minggu lepas saya beli rumpai laut yg wrna hijau gred AAAA tp belum mkn lg,nk cuba tp x berani sbb saya ada masalah maigrin dan darah tinggi tp ubat x makan ubat boleh x saya guna rumpai laut ni..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba rumpai laut, katanya boleh ubati migrain ada yang beri tahu begitu, akan mengimbangkan darah tinggi dan rendah.

      Delete
    2. alhmdulilah bru seminggu mula makan rumpai laut,mmg betul mula2 kesannya cepat lapar,mengantuk dan pedih ulu hati,hari ni bertahan sakit kepala mungkin sebab migrain or kesan2 positif membuang toksin dlm bdan..muka mula tumbuh jerawat tapi yang membuat saya gembira jeragat2 mula hilang sedikit demi sedikit.. :)

      Delete
  69. As Salam,
    Petang tadi saya terima satu berita yang mengejutkan bila doktor mengesahkan saya hamil kembar. Sempat saya bergurau dengan doktor, "saya terlebih makan rumpai laut ke doktor, sebab keturunan saya dan suami mana ada kembar". Doktor ketawa mendengarnya. Dia pula menambah mungkin terlebih subur dibuatnya, kembar x semestinya dipengaruhi faktor keturunan... Syukur Ya Allah... seperti mimpi sukar utk ku percaya apatah lagi suamiku... berbunga ku lihat wajahnya... InsyaAllah... due date 21/11/2013 maka anakku yang 4 org ni akan bertambah menjadi 6 orang .... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah tahniah Nor, akak berdoa agar Nor melalui tempoh mengandung tanpa sebarang masalah. Baca surah Yusuf dikatakan akan dapat anak lelaki yang comel, ini telah terbukti akak telah mengamalkannya sewaktu mengandung anak ketiga, baca surah Mariam, untuk mudah bersalin, baca apa-apa ayat suci untuk kebaikan dan keberkatan.

      Delete
  70. salam..kak kalau PMC di campur dgn sunquick boleh x??sbb x tahan nk minum PMC kosong...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh, ramai yang mengamalkan begitu shatirah md zuki, memang enak kalau makan dengan sunquick, tetapi bubuh sikit saja, dikhuatiri sunquick bukan manis buah sebenar, dikhuatiri ia dicampur gula.. sebenarnya tidak digalak minum dengan air bergula.

      Delete
  71. Salam kak.. seronok bc blog akak..sy pun amalkan mkn pmc. Kesan yg paling ketara period datang normal mcm before kawen.. Alhamdullilah.. n susu pun byk ..tp kne minum air byk.. akak.. mohon share di fb sy (credit akak).. tq

    ReplyDelete
  72. Terima kasih kak. InsyaAllah sy akan amalkan.

    ReplyDelete
  73. Salam kak..
    terima kasih atas info ni...
    saya baru na mencuba PMC ni..tapi masih takut,bile search kat google jmpa blog akak rasa lega ckit..Saya na suruh ibu saya cuba,sebab die slalu sakit2 sendi badan tapi ibu saya ada darah tinggi..Bole akak bantu?ade side effect tak kalo saya bagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaidatul zaki: suami akak darah tinggi, dia makan rumpai okey je.. tp pastikan jarakkan waktu makan rumpai dengan waktu makan ubat darah tinggi selama beberapa jam.

      Delete
  74. Assalammualaikum. Saya telah bertanya kepada pakar sakit puan mengenai kesan rumpai laut kepada pesakit fibroid, menurut beliau kolegen yg diambil dari rumpai laut yg dimasak sendiri tiada steroid. Steroid adalh bahan akn menyebabkn hormon wanita tidk stabil dan febroid akan tumbuh. Makanan kesihatan yg mempunyai kesan mendadak menandakn ada steroid. Steroid juga menipiskn dinding uterus. Jadi klu nk mkn jamu atau produk kesihatan dan kecantikn pastikn tiada steroid. So selamat klu mkn kolegen yg kita buat sendiri. Sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. ruby, mudah-mudahan betul selamat... setakat ini ada seorang sahaja yang mengatakan selepas dia makan rumpai, dikesan fibroidnya tumbuh semula, mungkin fibroid tu memang sudah tumbuh semula sebelum dia makan rumpai lagi, tak tahulah kan..

      Delete
    2. Ish macam takut pulak nak makan rumpai laut ni lepas dah baca komen2 kat sini..

      Delete
  75. Assalam. Kakak nak kongsi pengalaman mengambil PMC selama sebulan. Mula-mula mula ambil sintom sakit kepala Dan demam, suami pula lemah seluruh badan n panas naik mendadak. Akhirnya kami cuma ambil dua hari ja. Lepas tu bebrapa hari ambil lagi PMC. Dapat sintom Sam a seperti sblmya. Kakak ingat PMC mungkin tercemar. Kami stop lagi. Lepas tu kakak cari maklumat Dr bebrapa blog. Sakit kepala dan panas badan adalah sintom biasa. So kami mula minum lagi. Tapi Kali ini kakak diserang sakit kepala Yang kronik. Panas Yang melampau. Tekak kering' gastrik tak boleh kata, pedih ulu hatI, rasa mual, angin keluar dari mulut macam mesyinggan. Kakak muntah sesekali waktu siang, tap I bila waktu malam kakak muntah tak henti-henti. Keluar semua isi Perut dari makanan Yang kakak makan sehingga cecair kuning masam pedih, diikuti cecair pink Dan akhirnya jernih. Semua Air Yang kakak minum hanya bertahan 10 minit. Tak minum Dada panas menggila tekak pula teramat kering, Kena minum juga. KakakAlami muntah hampir selang sejam sehingga pagi. Lepas solat subuh baru dapat tidur. Bila sedar dari tidur rasa takut nak minum n makan. Kerana Perut kosong kakak makan sesudu nasi putih Dan minum seteguk air. Takut muntah lagi. Alhamdulillah rasa mual hilang Dan sakit kepala hilang sedikit Demi sedikit. Keesokan hari kakak bangun dari tidur sakit tapak kaki hilang gestrik pedih ulu hatI bila Lambat makan juga hilang. Badan Rasa ringan. Syukur kehadrat Allah kerana dengan izinnya kesakitan Yang kakak AlamI sekian lama dah sembuh dengan mengambil PMC. Suami blm nampak kesan sebab take ambil PMC beberapa hari Kena out station.

    ReplyDelete
  76. Saya pun mengambil PMC kerana ada mslh jerawat.mkn pagi n mlm.seblm tdo wat masker dgn PMC.dAH Sebulan mkn PMC mcm tiada perubahan je dimuka.Jerawat makin banyak.Susah hati la pulak..siapa boleh bantu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tumbuh jerawat kesan biasa yang diceritakan pengguna, kalau rasa yakin cuba makan lagi, tengok akan beransur hilang dan seterusnya pulih atau tidak... dan jangan lupa update kesannya di sini ya Amy Yusof.

      Delete
    2. salam kak sidah..saya perkenalkan nama sya normie..saya ingin berkonsi kesan pengambilan rumpai laut ni..sudah hampir sebulan saya memakan rumpai laut warna unggu ni..mula2 tu kecergasan badan tu memeng ada..tapi akhir2 ni saya mengalami badan rasa lemas..letih dan kepala pula rasa macam kita mabuk kereta..badan pula rasa ringan.badan memang tak bermaya..tapi tak pasti ini kesan rumpai atau apa..setahu saya tak menggunakan product lain .kecuali memakan rumpai ni..satu lagi saya ni saspek telesimia trait..jadi saya ingin meminta pendapat kak shidah.

      Delete
  77. Saya mintak tumpang kongsi di FB Fan Page saya yea puan.
    Ini link Fan Page saya:
    http://www.facebook.com/pages/Pure-Marine-Collagen-PMC-Soap-Bedak-Arab-Kokuryu-Lipstick-Collagen/312597308842717

    Terima kasih :)

    ReplyDelete
  78. Nak kongsi pengalaman saya makan PMC .Lepas 3 kali minum PMC saya demam, tekak perit lepas tu haus je selera makan mak ai menjadi2 sendi sakit2 sampai berurut bagai. sekarang ni rasa kulit mcm lembap jer kalau pakai bedak senang jer lekat kat muka, mula2 tu x perasan perubahn pada kulit sampai la satu hari tu suami tengok semacam je kat muka kita pastu tanya awak pakai apa muka awak nampak lain...wah apa lagi promote le kat suami ajak sekali minum PMC.. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. sutera merah, teguran... "eh muka awak nampak lain..(makin cantik/tegang/berseri ).. itu biasa - bagi orang tidak ada masalah jerawat, akan cepat ketara cantik pada kulit muka, kalau ada masalah jerawat, mungkin jerawat tu akan keluar dulu... ambil masa sikit nak memulihkannya.

      Delete
  79. tumpang iklan ya sis... sya mnjual rumpai laut..jika berminat boleh order dr sya.. sms/wassap to 0198413035..

    ReplyDelete
  80. nak kongsikan pengalaman makan PMC...saya dah 3 pack makan PMC 1 kuning & 2 pack purple...my hubby cakap makan PMC bau badan saya kuat...betul ker? berat badan saya bila saya stop makin naik...now saya dah 2 bulan stop tak makan PMC....saya risau laks...macam-macam citer dengar dari info yang berbeza......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sukma Haron, kalau tiga pack, patut dah ada kesan positif, tidak ada apa-apa kesan positif ke setakat ini? pmc ni boleh menguruskan badan, tp orang kurus sangat mungkin akan naik badannya sebab dia mengimbangkan keadaan seseoran

      Delete
  81. Assalam sis
    saya nak share blog sis kat page saya boleh ye
    untuk rujukan semua pengguna pmc.
    saya belum pernah mkn pmc ni.ada sorng sahabat bagi
    saya pmc warna ungu tapi sy belum tergerak hati nak mkn lagi..:)
    sbb mcm2 cerita pasal pmc ni skrng.dan bnyak info sy dapat dr blog sis pasal pmc.
    tq sis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. elora fashion.. Walaikummussalam.. silakan n give kredit. tq

      Delete
  82. Banyak sgt info kat sinib ada yang baik. Ada yang buruk. Saya baru balik dr sabah. Adala beli yang warna hijau gred AAAA tu. Dgn warna purple. Sy dah buat untuj di makan. Tapi sulu sy ada cyst dan telah dibuang. Takut plak nak try pmc ini. Tapi period sy tak teratur dan drh hitam. Masih lagi belum ada rezeki untuk zuriat. Tapi hati kuat kata untuk try pmc ni. Tapi isau la.

    ReplyDelete
  83. Pening pula ada orang suruh stop makan ... katanya lepas tiga bulan makan dan berhenti .. tubuh dia ada toksid rumpai laut... dia sakit seluruh sendi dan badan dia macam kena gout.... jadi semua kawan-kawan yang nak cupa makan dapatkanlah kesahihannya daripada mereka yang sudah makan beberapa bulan.. dan berhenti .... adakah rumpai laut menyebabkan badan kita akhirnya menjadi bertambah mudarat??? Sesiapa yang ada info tolong jelaskan...

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum.
    Saya jual PMC ungu. Semlm 1 cstmer saya bg tau slps 2 mgi mkn PMC, kulit tegang n cantik.
    Tp 1 @ 2 hari lps mukanya jd jeragat. kenape yer.
    Sapa2 blh bg komen masalah ini

    ReplyDelete
  85. salam n hai akak... saya pun baru few days guna.. nak mintak kebenaran share link blog ni ngn kwn2 yang baru start guna jugak? :)

    ReplyDelete
  86. Assalam,sy baru guna semalam yg colour unggu..kesan apa yg sy alami agak cepat baru telan 2 sudu sengah jam lepas tu mula rasa tekak kering tidak mcm sebelum ni biasa je..keluar angin tak terkira rasanya banyak sungguh..malu rasanya..Kencing pun banyak kali..tak larat nak gi toilet
    Dan hari ni sebelum sarapan saya ambil 2 sudu lagi
    Hari ni badan saya rasa sedikit berdenyut denyut dikepala dan macam mood tak berapa elok sangat asyik nak tido..
    Selalunya saya akan workout dalam sengah jam 2 x sehari ..hari ni tak de mood langsung

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam macam, tindak balas pada seseorang, masing-masing berlainan, tetapi ingat pesanan dia orang, jangan minum kopi dan teh dalam tempoh empat jam selepas makan rumpai, elakkan makan maggi, jangan makan ubat tahan sakit sama dengan waktu makan rumpai...terkadang melanggar beberapa pantang, boleh membuatkan rasa yang amat tidak selesa, untuk mengetahui pantang-patang larang baca semua pengalaman di atas satu persatu-satu, ada terselit dalam satu dua ulasan di atas.

      Delete
    2. macam macam, tindak balas pada seseorang, masing-masing berlainan, tetapi ingat pesanan dia orang, jangan minum kopi dan teh dalam tempoh empat jam selepas makan rumpai, elakkan makan maggi, jangan makan ubat tahan sakit sama dengan waktu makan rumpai...terkadang melanggar beberapa pantang, boleh membuatkan rasa yang amat tidak selesa, untuk mengetahui pantang-patang larang baca semua pengalaman di atas satu persatu-satu, ada terselit dalam satu dua ulasan di atas.

      Delete
  87. Salam akak,mmg sy alami smua sintom tu..mcm gastrik tlmpau sgt..rse mcm dmam2 jer..n slalu pning kepala..tu sy stop skjp..hehe..sbb tkut..tp bila bca smua komen kat sini sy akn try mkn lg..cuma sy nk tnye..cthnye kalau sy nk mkn ubt gsrtik or ubt dmam/panadol,mse bila ssuai mkn tu? Sblm mkn pmc ungu tu ke or slps mkn pmc? Hrp akak bls ptnyaan sy ye..sy de keliru skit..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan sebelum atau selepas saya tak pasti... tetapi jarakkan waktu makan ubat panadol dengan makan pmc sekurang-kurangnya empat jam. Sebagaimana kita perlu jarakkan minum teh dan kopi selama empat jam daripada time makan pmc. ubat gastrik tu tak pasti pula.

      Delete
  88. Assalam Rashidah

    Leeya juga pengamal pmc tapi jenis putih lah. permulaan makan tak de apa2 perubahan cuma perubahan pada kulit leher yg macam dah kendur sikit tu kembali tegang pd hari ke 3 plus dg garis2 kedut semakin rata n kulit makin berseri . Selepas makan pmc 1-2bln sy stop coz admit ke hospital tapi x de kena mengena dg penyakit sy dg pmc. lepas 2-3minggu x makan n sbg balik makan pmc, beberapa hari lepas tu tanda2 gatal hidung sangat2 Leeya memang ada resdung tapi pelik jgak masa awal2 consume pmc x de lak gatal2 idung. mulanya x perasan yg gatal2 ni kesan krisis pemulihan setelah 10hari baru perasan coz dah x gatal lepas tu. PASAL KATA PMC Ni BOLEH MENYEBABKAN TUBUH BERTOKSID tuu memang ada benarnya KLAU NAK ELAKKAN SENANG JERR..... AGAK-AGAK RASA KITA DAH TERLEBIH MAKAN PMC tu... MINUM LAH "SUSU" Memang ada INFO Soh "MINUM SUSU" UTK ELAKKAN TERLEBIH IODIN DLM BADAN. SUSU tu pulak bukan SUSU MANIS dlm tin tu yer tapi SUSU TENUSU cam Susu segar ke atau Susu Tepung tu ke.. :) Setiap masalah ada penyelesaiannya. kaannn...

    ReplyDelete
  89. Waalaikummussalam Nomelqute.. betullah.... ada kesan tindak balas berlaku lambat sedikit, misalnya mula-mula kesan kepada bahagian dalam perut seperti kena gastrik, beberapa minggu atau beberapa bulan kemudian dia beri kesan gatal pula, sb saya dapat kesan gatal kulit, lama selepas makan... maknanya, kesan tindak balas secara berperingkat.. daripada satu jenis masalah kepada satu masalah lain... oh patutlan kawan saya syorkan minum susu skim selepas makan pmc.. untuk mengelak gastrik, tetapi musykil pula kalau kita makan susu selepas makan pmc tidakkan membuat khasiatnya tawar..kerana susu dikatakan boleh menawarkan racun, yang nak pastikan adakah kita perlu minum susu tenusu setiap kali selepas makan pmc atau amalkan susu selepas kita makan selama sebulan atau dua bulan?? By the way terima kasih di atas info yang berguna daripada Leeya.

    ReplyDelete
  90. Rashidah.. tak de pulak dlm info yg sy baca tu kata tiap kali minum pmc lepas tu minum susu... emmm.. tapi kan kita ni dlm 1 minggu takkan ler tak minum susu langsung kan..lagi elok minum hari-hari sebagai bekalan kalsium utk tulang. Alaa.. x semestinya lepas minum pmc minum susu kan.. macam sebelum tidur tu ke kita minum susu pun ok kann.. kiranya kita dah lower kan risk keracunan iodin kt tubuh kita. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh saya tak tulis ke, seorang kawan saya memberitahu begitu,selepas makan rumpai laut, digalakkan minum susu untuk mengurangkan kesan tidak balas perut tidak selesa (mcm ada angin mcm gastrik)

      Delete
    2. Assalamualaikum..sronok bace komen..hihi..saya anna..sye bru juga amalkan pmc..kesan sngt baik..mama saya ajar saya campurkan 2 sudu jelly pmc ke dalm susu tepung dan minum sebelum tidor..kemudian pagi sbg sarapan..saya juga campurkan jelly ke dalam air kosong..setiap kali rase haus saya minum...sampai ke lunch sye masih kenyang..saya amalkan begini..Alhamdulillah...saye tak bnyk alami kesan teruk2..cume sakit tekak..Alhamdulillah..tiada lg skit bdan..tiada lagi maslah kulit..badan rasa ringn..pmc ni anugerah dr Allah yg banyak khasiatnya untuk semua..

      Delete
  91. Bukti kerajaan serius tentang rumpai laut
    http://www.umlib.um.edu.my/umnews/kaji-rumpai_n2-080910.jpg

    ReplyDelete
  92. Salam akak. Saya makan jelly pmc colour purple, baru first time cuba. Saya ambil 2 sudu minum dengan air sunquick. Lepas sejam makan terus rasa sakit tekak dengan sakit kepala. Lepas tu rasa gatal dalm kulit dekat muka dan badan tapi kejap2 je dalam 3-4 jam (saya takde alergi terhadap makanan laut). Saya bercadang nak makan 2 sudu 2 kali sehari, pagi dengan malam. Tapi sebab sakit kepala sepanjang hari sampai rasa letih nak buat kerja, perlu ke saya kurangkan pengambilan pmc jadi sekali sehari je? Takut pulak bila terlebih consume nanti jadi makin worse sakit kepala. Saya selalu jugak dapat migrain sebelum ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bolehlah kurangkan... jgn berhenti terus, sebab dia baru saja nak bertindak balas mencari masalah dan mengeluarkan benda-benda yang tidak elok dalam badan.

      Delete
  93. salam...ayah saya dah 3hari makan pmc warna ungu.. malam nie tetiba kaki kanan dye kebas...n tempoh kebas tu dlm 2jam jgk..adakh nie ksan smpingan pngambilan pmc? prlu dtruskan atau tidak? rsau jgk, sbb ayh sy ad skit jantung..
    manakala sy dan mak sy mngalami mslah sembelit..sdngkan pmc melawaskn pmbuangn..sy dn mk sy dh mnum bnyk air msk..
    mcm mne ye?

    ReplyDelete
  94. memang kesan sampingan dia macam-macam, buat badan kita huru-hara dahulu sebelum kembali normal. Bila terjadi begini, ada yang tabah meneruskan pemakanan, ada yang terus berhenti... nak berhenti atau terus makan, tepuk dada tanya selera? larat atau tidak menanggung kesan sampingan itu? seteruk mana? berapa lama?

    ReplyDelete
  95. Salam untuk Pn.Rashidah, bloggers dan pembaca blogs.

    Saya tiada kaitan denganmana-mana pihak yang mengedar dan menjual rumpai laut PMC ini. Saya bekerja di sebuah organisasi penyelidikan utama di Malaysia. Saya tertarik dengan PMC ini apabila staf saya memperkenalkan rumpai laut dan "trend" sekarang yang mengatakan rumpai laut mempunyai kolagen dan berkesan untuk tubuh badan. Mereka bertanya saya kenapa mereka mendapat sakit perut yang teruk, panas dan mendapat jerawat. Saya terdorong utk menyemak dan mendapatkan maklumat dari sudut sains.

    Harap pembaca blog ambil maklum fakta sains dibawah ini: Dari segi saintifik kolagen adalah sejenis protein, manakala setahu saya rumpai laut mempunyai kandungan protein yang sangat sedikit. Saya telah membuat sedikit R&D untuk tahu apakah informasi dari segi sains berkaitan rumpai laut. Saya dapati hampir semua penulisan saintifik adalah berkisarkan CARRAGEENAN dan bukan Collagen. Carrageenan adalah sejenis polisakarida dan bukan protein. Kedua-dua bahan ini adalah berbeza sama sekali. Carrageenanan adalah bersifat seperti agar-agar. Contohnya, kebanyakan pengguna rumpai laut membelinya, merendam dlm air, memasak dan rumpai laut akan cair seperti agar-agar. Ianya ditapis sebelum digunakan. Sifatnya yang lembut seakan-akan kolagen tetapi ianya adalah carrageenan bukan kolagen. Harap dapat di betulkan fakta ini.

    Carraageenan banyak digunakan dalam industri makanan. Namun penyelidikan telah menunjukkan bahawa carrageenan juga mempunyai kesan sampingan ke atas penggunanya. Terdapat penulisan yg mengatakan bahawa carrageenan yang dimakan boleh mendatangkan inflamasi di dlm perut. Banyak bloggers menyatakan bahawa mereka sakit perut dan buang angin. Ini adlah kesan dari pemakanan carrageenan. Sila google untuk maklumat lanjut. Terdapat juga kajian ke atas tikus, yg menunjukan "degraded carrageenan" berpotensi menghasilkan kanser perut. Di Amerika utara, telah ada cadangan untuk menghadkan penggunaan carrageenan dalam makanan di sebabkan bukti-bukti saintifik yg membuktikan kesan negatif pemakanan carrageenan ini.

    Terdapat bukti-bukti lain tetapi cukuplah apa yg saya cuba highlightkan disini. Mohon pembaca blog ambil maklum dan berhati-hati menggunakan/mencuba sesuatu tanpa bukti saintifik. Janganlah kerana ingin cantik, badan kita merana kelak. Nasihat saya, kalau ada yang membuat "claim" itu/ini, mohon minta bukti-bukti dari aspek sains bukan testimonial. Selidik dulu kebenarannya. Teknologi internet tersedia ada, GOOGLE sangat membantu. Kalau tidak pasti, bertanyalah kepada yang tahu..atau google shj.

    Akhir sekali, saya mohon maaf kepada yang menjual rumpai laut ini kerana saya hanya menyatakan sesuatu berdasarkan fakta sains.

    Kalau ianya tidak benar, saya rasa patut diperbetulkan.

    Z.A.
    27 Apr 2013.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Petik balik kenyataan Z.A: Terdapat penulisan yg mengatakan bahawa carrageenan yang dimakan boleh mendatangkan inflamasi di dlm perut. Banyak bloggers menyatakan bahawa mereka sakit perut dan buang angin. Ini adlah kesan dari pemakanan carrageenan. Sila google untuk maklumat lanjut. Terdapat juga kajian ke atas tikus, yg menunjukan "degraded carrageenan" berpotensi menghasilkan kanser perut. Di Amerika utara, telah ada cadangan untuk menghadkan penggunaan carrageenan dalam makanan di sebabkan bukti-bukti saintifik yg membuktikan kesan negatif pemakanan carrageenan ini.

      Tidak faham - mengapa dalam catatan mengenai kesan pemakanan rumpai laut diterangkan, boleh menghindari kanser??? Ada satu testimoni menyatakan, sel kansernya semakin berkurangan selepas makan rumpai laut.

      Delete
    2. Petik balik kenyataan Z.A: Terdapat penulisan yg mengatakan bahawa carrageenan yang dimakan boleh mendatangkan inflamasi di dlm perut. Banyak bloggers menyatakan bahawa mereka sakit perut dan buang angin. Ini adlah kesan dari pemakanan carrageenan. Sila google untuk maklumat lanjut. Terdapat juga kajian ke atas tikus, yg menunjukan "degraded carrageenan" berpotensi menghasilkan kanser perut. Di Amerika utara, telah ada cadangan untuk menghadkan penggunaan carrageenan dalam makanan di sebabkan bukti-bukti saintifik yg membuktikan kesan negatif pemakanan carrageenan ini.

      Tidak faham - mengapa dalam catatan mengenai kesan pemakanan rumpai laut diterangkan, boleh menghindari kanser??? Ada satu testimoni menyatakan, sel kansernya semakin berkurangan selepas makan rumpai laut.

      Delete
    3. Ini adalah berdasarkan pemahaman saya. Jika salah, diharap ada yang boleh betulkan. Pemakanan rumpai laut, dengan izin Allah, dapat menghindarkan kanser kerana sifat antioksidanya yang tinggi. Kenyataan Z. A yang “berpotensi menghasilkan kanser perut” itu adalah kesan "degraded carrageenan". Ianya tidak sama dengan cara kita proses rumpai laut dirumah. Kita merebus rumpai laut, dengan air. Air bersifat alkali. “Degraded carrageenan” ini adalah apabila rumpai laut melalui proses kimia penguraian air (hidrolisis). Ianya menggunakan asid. “Degraded carrageenan” ini, mempunyai sifat karsinogen yang tinggi. Karsinogen inilah yang boleh menyebabkan kanser. Hasil rumpai laut yang kita rebus dirumah ialah “undegraded carregeenan”. Harap tidak terkeliru.

      Di dalam industri pemakanan, “carrageenan” digunakan sebagai agen pemekat kerana sifatnya seperti agar-agar. Kesan sampingan “carrageenan” terjadi bila ianya diambil secara berlebihan. Apa pun dalam Islam, jika diambil atau dibuat secara berlebihan, kesannya negatif. Islam mengajar kita untuk bersederhana, bukan? Pemendapan kolagen yang berlebihan juga boleh menyebabkan perubahan kulit dan organ dalaman.

      Menurut kenyataan Z. A lagi, “Saya dapati hampir semua penulisan saintifik adalah berkisarkan carrageenan dan bukan collagen. Carrageenan adalah sejenis polisakarida dan bukan protein. Carrageenan adalah sejenis polisakarida dan bukan protein.” Harus difahami disini, kolagen didapati didalam mamalia. Ia adalah protein yang dihasilkan oleh tubuh badan. Rumpai laut adalah sejenis alga. Jelas disini ianya tumbuhan. Sebab itulah “carrageenan”, hasil rumpai laut yang direbus bukan kolagen tetapi polisakarida. Polisakarida dalam bahasa yang mudah difahami adalah karbohidrat. Nampak perbezaannya?

      Kesan sampingan yang ditunjukkan oleh pengguna rumpai laut ini pula adalah kerana proses menyahtoksin . Saya sendiri mengalami pening kepala, demam. Apa yang saya buat setiap kali simptom-simptom ini berlaku, saya terus minum segelas air kosong. Alhamdulillah simptom-simptom hilang. Semasa proses menyahtoksin , tubuh badan mengeluarkan toksin yang tersimpan, ke aliran darah sebelum dibuang melalui proses perkumuhan (peluh, buang air kecil dan besar). Apabila toksin bebas di aliran darah, toksin sekali lagi menjadi ancaman kepada organ-organ, otot, otak dan saraf. Lagi banyak toksin, lagi teruk simptomnya. Sebab itu kita perlu minum banyak air kosong. Seperti kata tuan punya blog, lain orang, lain kesannya. Sebab toksin dalam badan setiap individu berbeza-beza. Ada yang merokok, ada yang bergantung pada ubat, ada yang minum kopi, makanan yang diproses, terlalu banyak gula. Semua ini dikira toksin. Kesan sampingan juga berlaku kerana badan kita hendak membiasakan dengan diet baru. Samalah juga seperti apabila kita terima suntikan. Sesetengah orang akan demam. Badan kita akan memberi tindak balas seperti demam atas sebab-sebab melindungi badan dari apa-apa benda asing yang dimasukkan dalam badan. Kalau kita makan ubat yang doktor bagi pun, akan ada kesan sampingan, bukan? Panadol pun ada kesan sampingannya. Kesan sampingan menyahtoksin antaranya adalah: sakit kepala dan pening, sakit otot, sakit perut (biasanya yang suka makan daging dan makanan yang diproses), keletihan (tenaga digunakan untuk proses pembersihan dan penyembuhan), tekanan darah rendah (terlalu banyak gula dalam badan), mengidam, cirit-birit, sembelit, perubahan mood (apabila badan tertekan, minda dan emosi juga tertekan), batuk atau selesema (toksin dibuang melalui paru-paru), demam, loya (angin), berjerawat atau kegatalan atau lain-lain masalah kulit (toksin dikeluarkan melalui kulit), tekak rasa besi (badan mengeluarkan logam berat seperti raksa, plumbum dan aluminium), badan berbau, berat badan turun (badan secara semulajadi menggunakan lemak lebihan untuk sadur toksik supaya tidak merosakkan organ-organ penting). Sumber: http://www.livingfood101.com/cleansing/symptoms-of-detoxification.html

      Delete
    4. Rumpai laut tinggi dengan serat (memberikan rasa kenyang) dan rendah lemak. Rumpai laut juga mempunyai 12.01–15.53% mineral makro (sodium, potassium, kalsium dan magnesium) dan mineral lain (zat besi, zink, tembaga, selenium dan iodin. Ia juga mengandungi protein, asid eicosapentaenoic (omega 3), asid lemak politaktepu (51.55%) serta vitamin C (∼35mg.100g−1) dan alpha-Tocopherol (suatu bentuk vitamin E) yang tinggi. (Sumber: Nutrient content of tropical edible seaweeds, Eucheuma cottonii, Caulerpa lentillifera and Sargassum polycystum oleh Patricia Matanjun, Suhaila Mohamed, Noordin M. Mustapha, dan Kharidah Muhammad

      Sodium merupakan komponen penting saraf kerana ia merangsang pengecutan otot. Sodium juga membantu untuk mengekalkan kalsium dan mineral lain larut dalam darah, serta merangsang kalenjar adrenal. Sumber: http://www.vitamins-nutrition.org/vitamins/sodium.html

      Manfaat kesihatan potassium termasuk mencegah strok, tekanan darah, jantung dan penyakit buah pinggang, kebimbangan dan tekanan, meningkatkan kekuatan otot, metabolisme, keseimbangan air, fungsi elektrolitik, dan sistem saraf. Sumber: http://www.organicfacts.net/health-benefits/minerals/health-benefits-of-potassium.html

      Antara khasiat kalsium adalah: menguatkan tulang, merendahkan tekanan darah, mengurangkan risiko barah kolon, mengurangkan simptom PMS, penting untuk penghantaran impuls saraf dan kawalan pengecutan otot, penting untuk komunikasi antara saraf, penting untuk kawalan hormon serta penghasilan dan aktiviti enzim (penghadaman, metabolisme dan tenaga), penting untuk rembesan hormon, pembekuan darah dan penyembuhan luka. Sumber: http://www.nutracalcium.com/calcium-benefits.php

      Magnesium penting untuk penghasilan molekul tenaga badan. Ia terdapat dalam lebih daripada 300 enzim yang berbeza di dalam badan. Ia penting untuk pembentukan tulang dan gigi, membantu dinding kapilari darah supaya menjadi relaks dan lentur untuk menambah ruang saluran darah, membantu pergerakan otot jantung, membantu usus berfungsi dengan betul, dan mengawal gula dalam darah. Ia juga mencegah fibromyalgia (menyebabkan sakit otot dan keletihan), fibrilasi atrium (denyut jantung laju), kencing manis jenis dua, migrain, penyakit kardiovaskular, meredakan PMS, dan anti-penuaan. Sumber: http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/12/17/magnesium-benefits.aspx

      Zat besi merupakan komponen protein yang penting untuk metabolisme. Badan memerlukan zat besi untuk menghasilkan sel-sel darah merah. Ia ada dalam tisu otot dan membekalkan oksigen yang diperlukan untuk pengecutan otot. Memandangkan otak menggunakan kira-kira 20% daripada oksigen yang dibekalkan darah, zat besi secara langsung berkaitan dengan kesihatan otak dan fungsinya. Ia juga penting dalam mengawal suhu badan, menguatkan sistem imuniti badan, mengawal metabolisme dan merawat insomnia. Zat besi penting dalam penghasilan beberapa neurotransmitter penting seperti dopamin, norepinephrin, bersama-sama dengan serotonin. Neurotransmitter ini memainkan peranan utama dalam aktiviti-aktiviti yang berbeza yang melibatkan neuron dan otak manusia. Sumber: http://www.organicfacts.net/health-benefits/minerals/health-benefits-of-iron.html

      Delete
    5. Zink ialah antioksida. Ia membantu dalam menghapuskan radikal bebas dan mengekalkan badan yang sihat (mencegah katarak, penuaan, kulit rosak akibat matahari, aterosklerosis, degenerasi makula yang berkaitan dengan usia serta barah). Ia juga membantu membina dan membaiki sel dan tisu, memastikan otot sihat dan membolehkan mereka berkembang, dan membantu mengekalkan tulang yang sihat dan kuat. Memandangkan zink diperlukan untuk menghasilkan sel, ia adalah penting untuk kulit yang sihat. Ia juga boleh merawat jerawat, psoriasis, kelemumur, bisul, dermatitis, kulit kering, keguguran rambut, kuku yang tidak sihat, dan penting untuk pemulihan dari pembedahan. Zink memastikan sel-sel lapisan permukaan dalaman (dinding usus, dinding saluran kapilari darah, lapisan bronkiol dan paru-paru) dalam keadaan yang baik, membina sel-sel pembiakan (kesuburan dalam kedua-dua lelaki dan wanita), menyahtoksin pelbagai bahan kimia jahat (membantu melindungi hati daripada masalah seperti sirosis dan kerosakan hati), membantu penghadaman makanan, membantu penghasilan protein dalam badan, membantu metabolism karbohidrat dalam badan, membantu menghasilkan DNA, mengawal gula dalam darah, membantu menghasilkan enzim yang diperlukan untuk membuat tenaga, membantu penghasilan asid lemak Omega 3 di dalam otak (merawat penyakit alzheimer, autisme, disleksia, kemurungan, skizofrenia serta merangsang perhatian, pembelajaran dan ingatan) dan menguatkan system imuniti badan (melindungi tubuh daripada ketuat dan mempercepatkan pemulihan dari herpes, dan virus yang lain, bakteria, dan kulat). Mana-mana keadaan di mana sel-sel imun yang tidak seimbang (asma, alahan, ekzema, ulser colitis) juga boleh dibantu dengan pengambilan zink, kerana zink boleh membantu membuat sel-sel imun yang kurang. Ia menghalang keradangan alahan dengan menghalang pembebasan histamin. Zink juga menghalang sejenis enzim yang telah terlibat dalam menyebabkan kebotakan dan pembesaran prostat untuk lelaki. Sumber: http://www.saywhydoi.com/why-do-i-need-zinc-benefits-of-zinc/

      Tembaga adalah sangat penting untuk pertumbuhan dan kesihatan yang normal (membantu dalam melindungi sistem rangka, saraf dan jantung). Tindakan anti-radangnya membantu dalam mengurangkan symptom-simptom arthritis. Ia adalah elemen penting dalam melanin, yang menentukan warna kulit, rambut, dan mata. Ia juga berperanan penting dalam penghasilan hemoglobin, myelin, melanin dan kolagen, berperanan membantu melindungi sarung myelin sekitar saraf dan terlibat secara aktif dalam pengeluaran elemen tisu perantara iaitu elastin. Tembaga yang dikenali sebagai perangsang otak, membantu dalam kadar penggunaan gula dalam badan, meningkatkan penghasilan tenaga, boleh memusnahkan atau menghalang pertumbuhan bakteria seperti E Coli., membantu kalenjar tiroid berfungsi dengan baik, membantu dalam pengeluaran hemoglobin sel-sel darah merah dan tulang, menguatkan system imuniti, menurunkan kolesterol dan mengandungi antioksida. Sumber: http://www.organicfacts.net/health-benefits/minerals/health-benefits-of-copper.html

      Selenium terlibat dalam proses berhubung segala-galanya dari pembiakan kepada aktiviti tiroid, fungsi mata yang betul, penghasilan DNA, fungsi otot, dan kecekapan jantung bekerja. Ia penting bagi membantu hormon tiroid berfungsi dengan baik (mengawal selia metabolism). Ia juga penting bagi menjaga kesihatan alat kelamin lelaki. Ia berfungsi untuk memudahkan penghasilan sperma dan keupayaannya untuk bergerak secara aktif. Selenium amat diperlukan untuk sistem imuniti berfungsi dengan sepatutnya. Mineral yang berfungsi sebagai antioksidan ini, mempunyai kepentingan khususnya bagi mereka yang mempunyai penyakit-penyakit berjangkit seperti HIV dan AIDS. Sumber: http://www.preventive-health-guide.com/selenium.html

      Delete
    6. Protein yang mencukupi adalah penting untuk mengekalkan badan yang sihat. Jika badan mengalami kecederaan, seperti luka, protein membantu dengan membaiki tisu. Ia juga menguatkan system imuniti. Otot di dalam badan kita sebahagiannya terdiri daripada protein. Protein juga membantu membina kulit, rambut, kuku dan tulang rawan. Sumber: http://www.wisegeek.org/what-are-the-health-benefits-of-protein.htm

      Asid eicosapentaenoic penting untuk sistem imuniti, bertindak sebagai anti-radang, penting bagi sistem kardiovaskular, penting untuk mengawal tekanan darah, lemak dan kolesterol, penting untuk mencegah artritis dan osteoarthritis, senggugut, migraine, penyakit sendi, keradangan usus, ekzema dan psoriasis serta penting untuk kesihatan mental. Sumber: http://www.nutriherb.net/omega-3-fatty-acids.html

      Asid lemak politaktepu bantu mengurangkan kolesterol dan lemak, memberi tenaga kepada badan, membantu untuk mengurangkan keradangan (arthritis), membantu untuk mengurangkan simptom asma dan membantu memastikan perkembangan bayi yang baik semasa mengandung. Sumber: http://www.3fatchicks.com/how-unsaturated-fatty-acid-benefits-our-body/

      Vitamin C penting untuk sendi dan melegakan otot, penting dalam penghasilan kolagen untuk membina semula sendi dan otot dan kulit, mengurangkan keradangan, baik untuk melegakan kesakitan, meningkatkan tenaga secara keseluruhan, dan mempercepat proses penyembuhan. Kuasa antioksida vitamin C membaiki kerosakan yang disebabkan oleh tekanan. Vitamin C menyahtoksin, membunuh bakteria dan virus. Ia juga mampu mencegah penyakit kardiovaskular, serta mengurangkan dan menghilangkan keradangan dan simptom alahan. Sumber: http://www.joint-muscle-relief.com/benefits-of-vitamin-C.html

      Alpha-Tocopherol menguatkan system imuniti dan metabolisme, bersifat antioksida, membantu tubuh membaiki DNA, memberikan perlindungan yang sangat baik untuk tisu sensitif di bahagian-bahagian tertentu badan, seperti mata, kulit, payudara, hati dan alat kelamin lelaki, serta mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular dengan melambatkan proses pengoksidaan dan menghalang pembekuan darah di dalam arteri. Ia juga boleh mencegah jerawat, keletihan, batu karang, anemia, ketidaksuburan dan penuaan pra-matang. Sumber: http://www.fitday.com/fitness-articles/nutrition/healthy-eating/health-benefits-of-tocopherol.html

      Tahap iodin yang optimum membekalkan tenaga, kawal berat badan, diperlukan secara umum untuk otak berfungsi, kawal kadar denyutan jantung, kawal gula dalam badan, cantikkan rambut, kuku dan kulit. Sumber: http://www.saywhydoi.com/function-of-iodine-why-do-i-need-iodine/

      Seperti yang dinyatakan Z. A “Janganlah kerana ingin cantik, badan kita merana kelak.” Saya mencuba rumpai laut bukan kerana ingin menjadi cantik. Saya dari kecil kurang darah dan mengalami masalah hormon sejak remaja. Boleh sahaja saya dapatkan ubat di klinik kerajaan, tetapi kesan sampingan dadah ini jauh lebih teruk. Perubatan alternatif pula biasanya mahal. Bila terjumpa rumpai laut, saya terus mencuba. Sebelum itu, sehari suntuk juga saya membuat kajian mengenai rumpai laut. Lagipun memang sejak sekolah lagi saya suka makan rumpai laut nori yang dijual dalam pek kecil harga dua puluh sen. Bayangkan kesemua kebaikan mineral-mineral dan vitamin-vitamin yang dijelaskan di atas digabungkan. MasyaAllah! Tetapi seperti yang dinyatakan awal tadi, apa pun yang diambil secara berlebihan kesannya negatif. Maka bersederhanalah. Ikut dos yang dicadangkan. Jika tidak tahan dengan kesan nyahtoksin, kurangkan dos. Baca selawat sewaktu menyediakan rumpai laut, baik waktu memasak mahupun sewaktu membancuh. Baca juga sebelum minum bancuhan rumpai laut. Kita sekadar ikhtiar. Kalau Tuhan kata tak sembuh, makan apa pun, tak sembuh juga. Sekadar perkongsian bersama. Banyak lagi tentang rumpai laut ini yang tidak kita ketahui. Wallahualam.

      Delete
    7. Diyana: Terima kasih di atas ulasan yang panjang lebar di atas semoga pengunjung blog ini mendapat pencerahan daripada tulisan dan rujukan yang diberi. Perkongsian maklumat sangat penting untuk kebaikan bersama.

      Delete
  96. maklumat diyana n Z.A di atas kajian saintifik or, research di google? oh, pening saya di wat nya. Diharap ada kenyataan yang lebih rasmi oleh pihak2 yang btol2 membuat kajian mengenai rumpai laut ni. TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kandungan rumpai laut berdasarkan kajian oleh Patricia Matanjun, Suhaila Mohamed, Noordin M. Mustapha, dan Kharidah Muhammad. Khasiat vitamin dan mineral sebenarnya dalam buku rujukan spm pun ada.

      Delete
    2. Kajian kandungan rumpai laut yang saya nyatakan diatas dibuat pada tahun 2009 oleh pelajar Universiti Malaysia Sabah jika saya tidak silap. Boleh rujuk repositori universiti tersebut: http://eprints.ums.edu.my/1529/

      Delete
  97. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  98. Merujuk kenyataan Z. A. "Terdapat penulisan yg mengatakan bahawa carrageenan yang dimakan boleh mendatangkan inflamasi di dlm perut." Harus difahami carrageenan yang dikaji Amerika Syarikat tidak sama dengan hasil rumpai laut yang dimasak dirumah. Carrageenan tersebut telah diproses. Ada empat proses yang digunakan untuk menghasilkan carrageenan: "alcohol precipitation", "drum drying", "gel pressing" dan "Danisco". Yang paling popular digunakan adalah "gel pressing" (rumpai laut ditambah potassium klorida) dan "Danisco" (rumpai laut ditambah potassium hidroksida). Jika potassium diambil secara berlebihan, kesan sampingannya yang serius termasuk degupan jantung tidak sekata, kelemahan otot atau rasa lemah, sakit perut yang teruk, dan kebas di tangan, kaki, atau mulut. Potassium hidroksida pula bukan sahaja menghakis, tetapi juga sangat toksik jadi ia boleh menyebabkan lecur, cirit-birit, muntah-muntah, sakit perut yang teruk, kematian jika ditelan. Harap maklum. Sumber:

    http://www.cybercolloids.net/library/carrageenan/introduction-carrageenan-production
    http://www.ehow.com/facts_5122638_dangers-potassium-hydroxide.html
    http://www.everydayhealth.com/drugs/potassium-chloride

    ReplyDelete
  99. Terima kasih atas catatan/komen dari Cik Diyana. Mungkin Cik Diyana seorang yg tahu ilmu pemakanan. Saya menghargai komen sebegini. Perlu dijelaskan, food tech bukan bidang pengkhususan saya.

    Perlu diperbetulkan, saya tidak ada masalah dari segi pemakanan rumpai laut untuk menghindar dari penyakit kerana sememangnya rumpai laut mempunyai kandungan polisakarida, minerals dan vitamin yang tinggi. Most probably bagus untuk kesihatan tubuh badan. Cik Dayana telah menghuraikan panjang lebar kandungan dan kebaikan rumpai laut.

    Apa yang saya TIDAK SETUJU ialah apabila mengatakan rumpai laut mempunyai kolagen kerana telah terbukti memang rumpai laut tidak ada kolagen. Contohnya ramai yang claim: Kolagen Rumpai Laut atau Rumpai Laut Kolagen Asli dan macam-macam lagi. Hampir kesemuanya akan membuat claim: baik untuk kulit, kulit menjadi licin,cerah, tegang dan cantik. Saya dapati ramai yang menjual rumpai laut telah mengkaitkannya dengan kolagen kulit. Apakah mereka ingin mengatakan bahawa apabila makan rumpai laut akan meningkatkan kolagen kulit. Saya dapati tidak ada penulisan saintifik yang mengaitkan pemakanan yg dikatakan “kolagen rumpai laut” (actually semuanya makan carrageenan dan bukan kolagen sebenar) dengan peningkatan kolagen kulit. Jadi, claim kolagen rumpai laut adalah salah dan perlu diperbetulkan. Saya tak ada masalah kalau yg menjualnya mangatakan “kami menjual karrageenan rumpai laut” tetapi semuanya menjual kolagen rumpai laut! Mohon diperbetulkan fakta ini.

    Komen Cik Diyana berkaitan Carrageenan dan “Degraded Carrageenan”
    Haa sekarang baru saya jumpa seseorang yang memperkatakan karrageenan rumpai laut seperti Cik Diyana. Perlu dijelaskan disini proses rumpai laut adalah penting. Kita tidak mahu terdapatnya “degraded carrageenan” dalam penyediaan rumpai laut tersebut (rata2 semuanya membasuh, merendam dan memasak rumpai laut, mcm buat agar2). Sekiranya tiada asid yang terlibat dlm proses, maka tiadalah degraded carrageenan dihasilkan. Tapi apakah kita pasti semua orang akan berbuat sedemikian. Mungkin ada yang ingin kelainan, ada yang menambahkan Sunquick untuk menyedapkannya.. tidakkah sunquick itu bersifat asid (masam)…ada yang buat kerabu..nak sedap masukkan cuka.. kemungkinan degraded carrageenan akan terhasil.... err satu lagi kalau dimakan dan diperut yang sangat berasid, apakah yang akan berlaku?? Perlu dijelaskan, “degraded carrageenan” diakui bersifat karsinogen (penyebab kanser) seperti yang diutarakan oleh saya dan Cik Diyana.

    Dos pemakanan.
    Tiada siapa pun yang membuat kajian tentang dos yang selamat digunakan. Semuanya berdasarkan pengalaman sendiri. Saya rasa bahaya kerana kita bukan ahli pemakanan dan tiada kajian khusus. Kita tak boleh buat “trial and error” sebab ianya melibatkan tubuh badan sendiri..

    Kandungan Rumpai Laut
    Saya bersetuju dengan penulisan Cik Diyana. The work by Dr.Patricia, Prof Suhaila etc. Saya bersetuju juga dengan kebaikan kandungan rumpat laut seperti zinc, magnesium, fatty acids, vitamins dsb kerana semuanya itu telah diketahui terbukti bagus untuk badan. Cuma saya tidak bersetuju dengan sumber rujukan. Kalau untuk pengetahuan umum, saya bersetuju tetapi sekiranya menguatkan fakta sains, saya tidak bersetuju kerana rujukan tersebut bukanlah saintifik. Harap maklum.

    Z.A. 29.04.2013

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak info daripada ramai pihak, baguslah untuk semua... apa-apa pun, tepuk dada ... tanya selera, pilihan terletak pada diri masing-masing...

      Delete
    2. Banyak info daripada ramai pihak, baguslah untuk semua... apa-apa pun, tepuk dada ... tanya selera, pilihan terletak pada diri masing-masing...

      Delete
    3. Rumpai laut dibuat kerabu
      Sedap dimakan bersama nasi
      Fakta dah tertera, semua dah tahu
      Janganlah salah pilihan dihati

      ;)
      Z.A 04.05.2013

      Delete
  100. Salam Jika berminat untuk membeli rumpai laut Ungu Gred AAA RM 10 100 gram sila call saya di talian 013-3189896
    Terima kasih admin

    ReplyDelete
  101. Salam...

    Saya ingin bertanya, kepada yang baru berkahwin dan dalam perancangan untuk pregnant ataupun dalam awal kandungan, adakah merbahaya untuk makan rumpai laut ungu nie? risau jugak jika terdapat apa2 kesan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumuussalam Sha Purple : Nak cepat pregnant, disyorkan makan.... tapi peringkat awal ngandung stoplah dulu.

      Delete
  102. Assalam... saya ni mcm takde kesann jer.. dah ambik dlm seminggu... camne yer..? x sesuai ngan saya kot... badan saya kurus dan alhamdulillah saya xde masalah kesihatan.. cuma kadang2 sakit kepala time period... :-D

    ReplyDelete
  103. Kalau tak de kesan, teruskan makan... nanti akan terasa perubahan kat mana-mana

    ReplyDelete