Sunday, December 30, 2012

Wajah Kembali Bersih dan Tegang!


Perihal Rumpai Laut @ ibu kolagen semula jadi yang Miracle!




Pertama kali teringin mencuba rumpai laut, bila kesihatan semakin merosot. Pabila doktor biasa merujuk kepada doktor pakar untuk pemeriksaan jantung, paniklah sekejap …nasib baik hasil pemeriksaan doktor pakar okey, cuma disuruh bersenam.. denyutan nadi slow sikit kerana faktor usia, doktor siap melawak, “barangan lama, biasalah!” - untuk menguatkan semula, "mesti rajin bersenam!" Pesan doktor.
Pada masa sama, terfikir juga macam mana nak pulihkan keadaan wajah yang selama ini tidak pernah berjaga, sebab takut nak guna krim.. Dah lanjut usia baru terfikir nak guna itu dan ini, terdetik di hati..  dah terlewat! Pergi ke mana-mana, pandang kiri kanan, rata-rata putih bersih saja wajah mereka. Timbul rasa menyesal, mengapalah tak rajin nak jaga muka sendiri. Mulalah terfikir-fikir, macam mana nak hilangkan kesan jeragat yang semakin ketara? Macam mana nak tegangkan wajah yang sudah semakin kendur, bila ketawa, pipi menggelebeh, ketara sangat dalam gambar. Mesti buat sesuatu ni. Ada kawan mencadangkan untuk suntik vitamin A dan kolagen.  “Suntik!!!???”  Bisik hati, eishh takut, takut, takut… tak berani, tak beranilah. Memang tak berani nak buat.
Tiba-tiba teringat posting seorang kawan yang asyik menulis pasal rumpai laut yang dia makan. Buka fb dia dan baca. Cari juga info di sana sini termasuk tengok rancangan TV mengenai rumpai laut di You Tube, baca keratan akhbar dan lain-lain, barulah percaya sikit dan teringin mencuba. Dah sebulan makan, bab mencantikkan kulit muka, bab menegangkan tu memang betul, lawas buang air, ringan badan tu semua betul (testimony sendiri).
Yang paling kagum adalah kesan penegangan payu dara. Umur melebihi 50 tahun, anak dan besar panjang, semakin lanjut usia - apa keadaannya kita terima sajalah..tak pernah terfikir boleh buat apa-apa lagi, takkanlah nak operate atau suntik bagai-bagai macam orang lain yang sangat taksub pada kecantikan tu. Jadi beranikan diri makan rumpai laut. Bila rasa ringan buat kerja tunggang terbalik, tanpa pakai bra.. eh barulah perasan, perubahannya. Miracle!
Berubah jauh lebih baik daripada sebelumnya, itu pun sudah cukup bersyukur! Setiap pagi bangun tidur, belek muka depan cermin, tengok perbezaan daripada sebelumnya, terutama tengok kesan jeragat yang beransur kurang dan bahagian kendur semakin tegang. Hu hu seronoknya! Alhamdullah.. tidak lupa bersyukur, semua kerana izin-NYA!

Ada lagi ulasan kesan positif dan kesan detox yang nak diulas, tetapi kemudianlah. Nak dahulukan dengan info lanjut mengenai rumpai laut@ibu kolagen.



INFO MENGENAI RUMPAI LAUT

Rumpai laut GRED AAA WARNA UNGU adalah ANTARA PILIHAN UTAMA MASYARAKAT CINA, TAIWAN, KOREA SEJAK DULU DALAM PENYEDIAAN JUADAH SEPERTI SUP.
MEMILIKI KANDUNGAN KHASIAT AMAT TINGGI BERBANDING RUMPAI LAUT GRED AA DAN A. TERLEBIH DAHULU DITERNAK DI NEGARA JEPUN SEBAGAI MAKANAN RUJI KAUM PENDUDUK DI SANA.
KHASIAT RUMPAI UNGU SETARAF ALGA SPIRULINA DAN CENDAWAN GANODERMA  serta MENGANDUNGI KHASIAT PERSIS PROTIN DAN KOLAGEN IKAN MARIN, BURUNG WALIT DAN SOYA. JUSTERU SETIAP KEPERLUAN TUBUH KITA BOLEH DIPENUHI OLEH TUMBUHAN AJAIB ANUGERAH ALLAH SWT INI.
KEPENTINGAN WARNA PADA TUMBUHAN.
* WARNA CERAH BERMAKSUD KUALITI DAN JUMLAH GIZI BERADA PADA TAHAP SEDERHANA SERTA TINGGI KANDUNGAN AIR
* WARNA GELAP SEPERTI UNGU MEMILIKI POTENSI TINGGI DALAM DUNIA PERUBATAN DAN KOSMETIK. MELANIN WARNANYA DISELAPUTI SEJUMLAH BESAR PROTIN, VITAMIN, ZAT GALIAN DAN KANDUNGAI AIR YANG TINGGI.
*   GRED AAA WARNA UNGU MEMILIKI KUASA ANTI PENUAAAN DAN ANTIOKSIDA TERTINGGI daripada smeua jenis sayuran berwarna ungu lain.
Beza jenis kolagen rumpai laut ini adalah pada grednya dan cara dia di proses,
* Gred A warna purple coklat kehijauan
*  Gred AA berwarna coklat muda
 * Gred AAA berwarna puple kerana di keringkan terus oleh pancaran matahari.. yang gred AA tu dikeringkan secara stim.. 
Kesemua rumpai laut ini boleh dimakan dan berkhasiat,  dari Semporna, Sabah.
Perbezaan di antara RUMPAI LAUT UNGU DAN RUMPAI LAUT WARNA LAIN adalah ANTIOKSIDA
Rumpai laut ungu didapati memiliki antoksida, terhasil daripada warna pigment ungu

APAKAH ANTIOKSIDA?

Bahan antioksida adalah bahan kimia yang diperlukan tubuh untuk meneutralkan radikal bebas dan mencegah kerosakan yang ditimbulkan oleh radikal bebas terhadap sel normal, protein, dan lemak. 
Antikoksida  menstabilkan radikal bebas dengan melengkapkan kekurangan elektron yang dimiliki oleh radikal bebas itu, dan menghambat terjadinya reaksi berantai daripada pembentukan radikal bebas yang dapat menimbulkan tekanan oksidatif. Ada beberapa bentuk bahan antioksida antaranya vitamin, mineral dan fitokimia. Pelbagai jenis bahan antioksida ini berkerja sama dalam melindungi sel normal dan meneutralkan radikal bebas.

APA PENTINGNYA ANTIOKSIDA PADA TUBUH?
·   Kandungan agen anti virus, antibakteria, antifungus dan antiprotozoa yang dimiliki membuat TUBUH LEBIH TAHAN DARIPADA SERANGAN PENYAKIT 
·  MENDAPAT KEMBALI KEANJALAN, KELEMBUTAN KULIT kerana bahan antioksida mempercepat penggantian sel-sel kulit yang mati dengan sel yang baru, selain melindungi dari sinaran ultra violet.
·    PERTUMBUHAN RAMBUT LEBIH BAIK DAN KELEMUMUR AKAN HILANG kerana sel rambut mendapat tenaga dan zat yang mencukupi untuk pertumbuhan maksimum .
·  MENGATASI MASALAH PENYAKIT DEGENERATIF DAN MASALAH USIA UMUR LANJUT kerana antioksida semulajadi dalam rumpai laut menjadi agen penghambat pada pembentukan radikal bebas dan mempertingkat ketahanan sel badan.

PENGAMBILAN RUMPAI LAUT ADALAH KONSEP KEMBALI KE ALAM SEMULA JADI. Amalan pemakanan ini semakin popular bagi yang ingin memelihara kecantikan dan kesihatan secara semula jadi, tidak perlu cucuk, tidak perlu perhabis wang ringgit kerana harganya murah dan tidak rasa sakit.
Penggunaan bahan semula jadi dalam bentuk tumbuhan yang mengandungi antioksida untuk rawatan kecantikan semakin popular, bahkan ia banyak diguna dalam produk kecantikan hari ini.
Menyedari kepentingan antioksida, kebanyakan pengeluar produk berkaitan kecantikan sama ada pemakanan mahupun penjagaan kulit mendakwa produk dihasilkan mengandungi bahan anti oksida khususnya yang menggunakan tumbuh-tumbuhan semula jadi.
Antioksida sebenarnya bukanlah sejenis ‘bahan’, tetapi fungsi bahan tertentu yang bertindak secara khusus ke atas kulit.
Namun cara paling berkesan untuk menghalang kerosakan akibat radikal bebas adalah dengan memakan makanan mengandungi antioksida, salah satu daripadanya ialah rumpai laut, iaitu tumbuhan semula jadi, yang asli, tidak diproses, tidak bercampur dengan bahan kimia lain.

Setelah dihebahkan kepada kawan-kawan, ramai pula yang nak beli.. nak cuba sama.. diharap mereka juga mendapat kesan positif, sampaikan abang Jaafar Onn, artis popular zaman 80-90-an tu pun minta nak beli. Sehari beli, esok dia call ... nak beberapa bekas lagi, sebab katanya "ramai pula yang minat dengan product you ni!"  Silap tu abang Jaafar bukan produk I, I tak berniaga pun, cuma berkongsi info dengan kawan-kawan, tetapi entahlah, tiba-tiba je terjebak dengan aktiviti menjual benda baik ini...dia orang yang nak, sebab ada lebih kerana beli banyak, jadi juallah.

Sekian dulu..

1 comment: