Thursday, June 18, 2009

Seorang lagi akan pergi...

Hemmm.... tidak tahu mahu bersedih atau gembira. Mungkin kedua-duanya. Yang nyata, berita terbaru pada petang tadi membuatkan kami masing-masing teruja. Seorang lagi bakal pergi. Bukanlah pergi buat selamanya dari dunia yang fana ini, sebaliknya akan pergi meninggalkan kami di pejabat mengikut arah haluan lain.

Baru masuk, dah nak pergi...tetapi sudah agak pun, dia tidak akan lama di sini. Sesudah diketahui perkara hakiki, dia pun berusaha mencari haluan lain yang lebih menjamin masa depannya. Syukurlah pekerjaan barunya nanti jauh lebih bermakna. Bakal berbakti kepada anak nusa dan bangsa.

"Perlukah saya pergi?" soalnya walaupun dalam hatinya teruja bakal mendapat pekerjaan baru yang bukan menjadi cita-citanya.

"Kalau nak menyesal seumur hidup, tak payahlah pergi," kata saya.

"Saya tanya kakak saya, dia pun kata begitu," jawab rakan sepejabat itu.

Walaupun sebelum masuk, amat menyanjungi dan mengidamkan kerja ini, tetapi selepas berada di sini dan mengetahui indah khabar daripada rupa, dia terpaksa jua angkat kaki.

"Tetapi saya memang dah jatuh cinta dengan kerja ini, bagaimanapun saya tak nak menyesal seumur hidup, peluang hanya datang sekali," katanya.

`Tahu pun,' bisik hati saya.

"Satu saja yang saya bangga sangat..."

||"Apa dia?"

|"... saya dapat tak pakai kabel pun... dan saya bukan berhenti untuk kerja di tempat lain, sebaliknya akan pergi sambung belajar..." balasnya.

Saya diam. Teringat kebodohan sendiri 25 tahun lalu - pernah menolak tawaran seperti itu, juga kerana sudah jatuh cinta dengan pekerjaan yang tidak pernah menjadi cita-cita saya.

Semasa bersekolah dahulu, saya tidak terlintas pun ingin menjadi wartawan... Tetapi melekat pula sampai 25 tahun! Tapi satu yang pasti, kalau diserahkan tugas itu (guru) kepada saya di saat ini, saya tidak akan dapat melakukannya. Bagi saya tugas itu sangat berat tanggungjawabnya. Selepas membanding-bandingkan dan mencuba pekerjaan itu secara tidak rasmi, ternyatalah kerja saya sekarang jauh lebih mudah.

No comments:

Post a Comment