Friday, June 26, 2009

Panggilan rezeki di pagi hari.


Gambar Iliyana (di depan) bersama rakannya.



Semalam,

"Kring-kring." Bunyi telefon rumah. Ketika itu saya sedang bersiap-siap untuk ke pejabat.

"Eh siapa pula telefon guna telefon rumah." Bisik hati saya. Selalunya orang akan menghubungi saya menggunakan telefon bimbit. Saya angkat.

"Hello..."
"Hello...
"Dari mana?"
"Dari Aswara."
"Ya... ada apa?"
"Itu siapa... Iliyana ada."
"Emak dia."
"Oh ya, ini ada cek.. suruh Iliyana datang ambil cek. Bawa cop."

Erm... berita gembira untuk Iliyana. Tahulah saya, itu mesti cek bayaran untuk iklan dalam buku dia `Diari Khidmat Negara'. Dia pagi-pagi lagi sudah ke pejabat... hari ketiga latihan praktikal di Kraftangan.

Apabila diberitahu mengenai berita itu, beranganlah Iliyana nak beli kereta baru. Macamlah duit tu banyak.

"Kalau nak sangat beli kereta, tulis buku sekurangnya lima buah dalam setahun.... barulah kut-kut dapat royalti berpuluh ribu ringgit...," kata saya.

4 comments:

  1. wahh anak akak macam model ya...

    ReplyDelete
  2. Budak tu... memanglah suka berposing-posing perasan...

    ReplyDelete
  3. Kak, kalau nak royalti berpuluh ribu bukan tulis lima buah buku saja malah buku tu mesti 'bestseller' ..kalau tak taka dapat juga.. )))

    ReplyDelete
  4. ye tak yelah.... dengan khabar je, ada yang dapat begitu, agaknya penulis `bestseller' lah kut...

    ReplyDelete