Friday, June 26, 2009

Hati yang gembira

Hari ini hari yang gembira.... sebabnya meeting bulanan pagi tadi berjalan lancar. Mood B baik hari ini. Apa yang B nak semua sudah disediakan. Bahan sudah banyak masuk. Senarai tajuk cadangan saya sediakan lebih kurang. Tajuk sikit saja, tapi saya besarkan fond supaya nampak penuh kertas. Jadi nampaklah macam banyak tajuk.

Yang mengejutkan, B terima semua tajuk cadangan. Bila tiada masalah, tiada hal yang berbangkit, tiadalah leteran. Bahkan diselitkan pula sesi berjenaka. Masa meeting pun dapat dipendekkan, tetapi jadi lama kerana diakhiri dengan makan-makan. Bagaimanapun dalam bergurau senda, ada juga yang terkena. Kesian dua rakan tu, mereka mereka berkecil hati/sakit hati....

Sebelah petang pergi assignment - ambil gambar rumah, projek seorang arkitek client syarikat kami. Arkitek yang menjadi contact saya tu, hem... bukan sahaja tidak jemu memberi rumah untuk diambil gambar, bahkan sangat baik hati. Siapa pun akan gembira apabila kita dilayani dengan begitu baik, kalau tidak dijamu makan selepas tugasan, dia akan memberikan sesuatu cenderahati untuk menghapuskan penat lelah kita berkunjung ke tempatnya. Biasalah manusia, kalau dapat yang berharga... senyumnya sampai ke telinga.

Di kalangan wartawan, pemberian cenderahati selepas sidang akhbar atau temubual khas sudah menjadi perkara biasa... selalunya alat tulis, baju T, diari, mug dan apa saja. Sekarang ini bukan di majlis rasmi sahaja dapat cenderahati, bahkan tuan rumah yang kami pergi ambil gambar pun ada yang bagi, siap macam goody bag!

Nak ingat balik apa yang berharga pernah saya terima, hemm.. kalau di majalah tempat saya kerja ni, menjurus kepada barangan rumah. Cermin bertingkap Bali, kabinet mini, bangku U, kusyen hiasan, perhiasan kristal, bingkai gambar, lampu. Dan yang kecil-kecil tu tak terkiralah..

2 comments:

  1. tak sempat kawan akak tu masuk meeting terakhir ari tu...memang pe yang b cakap ari tu mengejutkan.. kan kak?mesti best meeting tak kena marah..sebelum ni rase cam nak baling je pen kat mulut die suruh die gigit n tak boleh marah kite kan kak?takpelah lagi pun memang dah diagak dari awal pun kawan akak tu memang tak boleh join meeting tu..maklum lah sudah meniti hari2 terakhir sebagai team majalah tu (pinjam ayat b).. tapi soalnya, nape die terlalu ego..sampai macam tu skali...yang pasti kawan akak tu akan merindui kawan2 yang same2 dalam team tu...dan tak kan lupe keegoan seorang wanita yang bergelar b...heh...kenangan terindah:)

    ReplyDelete
  2. Eloklah kawan tu dah selamat pergi, dan seorang lagi dari tingkat atas, C Y bakal menyusul, pergi mencari darjat yang lebih tinggi di luar sana. Dapat offer tambahan gaji lebih daripada RM1,000 berbanding sekarang.

    ReplyDelete