Wednesday, June 24, 2009

Nak promote, tapi malu-malu...







Kelakarlah si Iliyana ni. Nak promosi buku tetapi malu-malu. Orang dah bagi kebenaran untuk buka meja untuk jual bukunya bertajuk Diari Khidmat Negara, tetapi tidak ambil kesempatan mempromote all out pada hari pelatih mendaftar untuk bertolak ke kem. Pelatih datang, daftar dan terus naik bas.

Tengah boring-boring, dia nak angkat meja untuk balik tetapi ditahan pegawai yang bertugas. "Ada berbelas lagi bas belum berlepas. Grup kedua akan mula mendaftar jam 11.00 pagi nanti," katanya. Pegawai itu berjanji akan buat pengumuman untuk tarik perhatian ramai terhadap kegiatan Iliyana di situ.

Sewaktu pendaftaran pelatih PLKN kumpulan kedua, barulah ada yang menyedari mengenai kehadirannya di situ. Tapi masih-masih malu-malu, sehinggalah announcer yang juga junior PLKN Iliyana tolong mewar-warkan mengenai penjualan bukunya. Bahkan announcer to turut membawa buku itu ke hulu ke hilir, untuk menarik perhatian ibu bapa.

Alhamdulillah katanya, barulah ada yang datang membeli. Tetapi junior itu yang berjaya menarik lebih ramai pembeli. Saat hampir bas bertolak, datang satu keluarga yang sangat berminat dengan buku itu. Salah seorang anak (lelaki) akan bertolak ke kem dan dua adik perempuannya turut mengiringi.

Ibu dan bapa calon pelatih itu membeli sebuah buku dan meminta tanda tangan Iliyana. Terharulah kerana bapa calon pelatih itu kelihatan begitu teruja dan kagum dengan usaha Iliyana membukukan pengalamannya. Dia bertanya, berapa lama ambil masa untuk menyiapkan bukukan itu.

"Dua tahun," jawab Iliyana tanpa coverline. Kut ya pun jangan dedahkan itu, nampak sangat tak bersungguh-sungguh.

Yang bertanya menunjukkan lagi rasa kagum dan terharu sambil berkata... "itulah nak tulis dan menghasilkan sebuah buku ambil masa begitu lama... bukan senang, tetapi usaha penulis tidak sangat dihargai oleh masyarakat kita..."

Iliyana mengangguk.

Saat berkemas untuk pulang, junior announcer tu datang membawa pesanan pegawai bertugas hari itu, bahawa bosnya iaitu Komandan salah sebuah kem PLKN, meminta sebuah buku dengan tanda tangan penulis.

Lagi sekali Iilyana menurunkan tanda tangannya. Ternyata dia masih kekok untuk menjadi `penulis selebriti' (huk, huk, huk).

Seorang lagi pelanggan, dipercayai seorang pegawai kerajaan datang, dan berkata... "eh ada buku... ditatapnya kulit buku, lalu terus diambil satu dan bayar. Kemudian dia terpadang pada satu poster yang Iliyana buat untuk promosi buku itu, "ini tak jual...?" dia bukanlah orang pertama yang berminat kepada poster itu.

Dah ada orang berminat, Iliyana mengambil keputusan untuk menjual... Lagi pun poster itu terdapat nombor contactnya untuk kemudahan sesiapa menghubungi jika berminat membeli.

"RM10," jawab Iliyana. Pegawai itu langsung tak terkejut, lalu dicapainya poster itu dan terus membayar RM10.

2 comments:

  1. Wah..kak shidah dah tuko gambo hehehe...baru le anggun...neway, tahniah Liyana...malu tapi mahu dia tu hehehe...

    ReplyDelete
  2. ben. dah lama dah nak tuko gambor sombong spek hitam ari tu, tapi tak ade yang oke. gambo di sebelah ni pun minta tolong orang masukkan...

    ReplyDelete