Friday, March 6, 2009

Kalau Staff Berbakat, Tidak Dimanfaatkan...

Kalau kita tak diberi peluang, tak dapatlah kita sebagai staff nak tunjukkan kebolehan. Sebabnya, kita bukan jenis nak menunjuk-nunjukkan. Hanya buat apa disuruh, tak buat kalau dihalang.

Kalau staff yang berbakat dan kaya idea tidak diberi dorongan, tidak dicungkil dan tidak dipandang, akan matilah bakat dan kebolehannya itu. Siapa yang rugi? Staff tak rugi apa-apa. Yang rugi adalah majikan. BETUL TAK?? Justeru, majikan kenalah tahu staff mana benar-benar berbakat dan layak melakukan sesuatu tanggungjawab.

Sayangnya, kebanyakan majikan melihat kepada staff yang `manis di mulut' dan tidak berani kata `no' kepada idea dan arahan ketuanya. Bayangkan, kalau staff itu tahu yang idea bossnya langsung tak sesuai, tapi dipuji juga: "Yes, yes, very good idea boss!!!" Tunggu ajelah apa yang akan jadi kemudiannya.

Kalau staff berbakat dan berkemahiran tinggi, tak dimanfaatkan majikannya, silap-silap dia akan curahkan ke tempat lain. Kalaulah ideanya diterima dan berjaya pula dilaksanakan oleh pihak lain dan ditakdirkan membuahkan hasil bagus, siapa rugi dan siapa yang untung? Seandainya pihak lain itu adalah rival, macam mana? Kalau soalan ini diajukan kepada Nabil, dia mesti jawab: `Lu fikirlah sendiri!'

No comments:

Post a Comment