Thursday, August 18, 2011

Pemandu Teksi Kantoi!!


Disebabkan hubby outstation maka saya terpaksa menaiki pengangkutan awam untuk ke tempat kerja. Saat beginilah yang paling saya tidak suka, kerana perjalanan terpaksa bertukar pengangkutan. Tambah lagi pagi-pagi bulan puasa ni. Nak tak nak saya terpaksa juga pergi. Saya mempunyai dua pilihan, menaiki bas untuk ke stesen LRT Gombak dan kemudian berhenti di KL Sentral atau Bangsar untuk menaiki bas atau teksi ke pejabat saya di Jalan Klang Lama.

Sewaktu menunggu di tepi jalan, yang pertama lalu ialah bas ke KL, maka saya tahan dan terus ke KL. Sedang memikir untuk turun di mana bagi menyambung perjalanan ke Jalan Klang Lama, bas yang dinaki langsung melewati Chow Kit. Saya ternampak stesen monorel, lantas terfikir lebih baik turun sebelum terperangkap dalam jam. Jalan memang sudah semakin sesak, lalu saya bertindak segera turun dan bergegas ke stesen monorel untuk ke KL Sentral.

Setengah jam dalam monorel akhir sampai ke stesen terakhir, KL Sentral di Brickfield. Oh jalan sudah berubah sehala. Di stesen akhir monorel kelihatan banyak teksi sedang menunggu. Sebenarnya bab di sinilah yang hendak saya ceritakan ini. Sesampai di tempat teksi, saya terus memberitahu pemandu-pemandu di situ, mahu ke Taman Desa, Jalan Klang Lama. Dan amat terkejut apabila seorang pemandu memberitahu harga tambangnya.

"RM15!"

"Apa? Kenapa pula RM15, saya hari-hari naik teksi di sini tau.. saya tahu harganya," saya menyampuk dalam nada angin satu badan, tapi masih dapat mengawal perasaan.

Pemandu teksi itu kelihatan memberitahu kawan-kawannya dan mereka semua bersepakt tidak mahu pergi, sambil bertegas RM15! kalau nak pergi juga.

"Kenapa RM15? Saya tahu harganya dalam RM7 saja.... , saya selalu naik teksi di sini..Kenapa RM15?" Saya terus menyoal.

"Nanti balik tak ada penumpang," pemandu yang sama memberi alasan.

"Mana boleh tak ada penumpang?" Saya membidas.

Dia ingat saya tidak tahu, kawasan pejabat saya di Jalan Klang Lama itu bukannya jauh tersorok.. bangunannya pun di tepi jalan besar. Nampak sangat dia sengaja memberikan alasan itu.

"Awak ingat saya orang luar, saya orang sini tau? Awak ingat saya orang Indon, orang luar?" Saya terus merungut.


Ada di antara mereka sudah menunjukkan rasa serba salah. Nampaknya pemandu-pemandu teksi itu sudah kantoi, nak mengenakan saya tetapi sudah silap orang... kelihatan mereka berbincang sesama sendiri dalam bahasa Tamil.

Saya sudah mulai cuak dan tidak mahu pedulikan mereka lagi. Dengan wajah masam mencuka saya angkat kaki, ingin pergi ke seberang sana jalan... tak mahu tengok muka-muka mereka lagi.
Sedang saya memulakan langkah dengan perasaan geram, kedengaran seorang memanggil.

"Okey, naik-naik! "

Saya memberikan syarat, "Ikut meter tau?" Pemandu yang bersedia menghantar saya itu mengangguk.

Saya membuka pintu, lantas duduk. Apabila pemandu berkenaan masuk, saya sekali mengingatkan, "ikut meter tau?"

"Ya, ya!" Pemandu itu menjawab sambil cuba menerangkan, "mereka ikut giliran, sebab itu saya tak boleh ambik tadi.."

"Itulah, kenapa nak kenakan saya RM15... you tahu tak, saya ni reporter!" Saya memberanikan diri bersuara sambil menunjukkan raut muka yang serius.

Mendengarkan pengakuan saya, pemandu itu terus tersentak.

"Apa? Reporter? Ayyoooo....," pemandu itu kelihatan gugup lantas menyambung kata-katanya;"Awak tengok muka saya ya, saya tak ambil mahal..."

Dalam hati saya berkata-kata, oo.. tahu takut...

"Saya ni bukan reporter jahat, saya cuma mahu naik teksi dan saya orang sini... Kalau nak kenakan penumpang pun, tengok dulu siapa orangnya," saya memberi ingatan.

"Yalah, tak baik mereka kenakan harga tinggi kepada orang kita," pemandu itu bercakap dengan sopan. "Ofis mana?" Soalnya lagi.

Saya menjawab, sambil sengaja menegaskan perkataan, "BERITA Publishing!" Ini untuk membuktikan bahawasanya saya memang reporter.

Mendengarkan kata-kata itu, saya dapat rasakan yang pemandu berkenaan semakin serba salah dengan kesilapan kawan-kawannya, lantas dia diam... Dan saya turut diam sambil mengetap bibir menahan geram dengan sikap pemandu-pemandu teksi yang cuba mengenakan saya dengan caj tinggi tadi.

2 comments:

  1. sesekali diarang ni patut kena sentap. baru dia tau..

    ReplyDelete
  2. yalah, tp kalau tahu harga, senang sikitlah nak bertegas, kalau tidak senanglah kena tipu.

    ReplyDelete