Wednesday, August 12, 2009

Motivasi Diri

Wah hari ini, saya sangat bersyukur, guru novel saya telah membetulkan sinopsis saya untuk dihantar kepada penerbit. Dia juga mengesyorkan saya menghantar sinopsis kepada editor terbabit.

Dia dan seorang lagi novelis memuji jalan cerita saya bagus, tetapi yang akan saya tulis belum tentu menarik sebab tidak berpengalaman mencanainya dengan lenggok bahasa yang melankolik. Dalam pada saya terkial-kial menulis, tiba-tiba terbit dah novel yang konsepnya seakan yang nak saya tulis dan buku itu pun dah meletup-letup.

Tapi setelah seorang kawan saya membaca novel itu dan manuskrip saya yang sudah 95 persen siap, kata kawan saya itu, kisahnya tak sama langsung.

Kawan-kawan yang ada bakat tu, marilah kita sama-sama mencuba. Ennie, Linda Cun, Siti, Cik Suri jomlah kita sama-sama menghasilkan karya lain daripada tugasan seharian kita pula. Nak menghasilkan satu pun makan bertahun2, itu pun belum tentu siap.

No comments:

Post a Comment