Friday, July 10, 2009

Dua Beradik Umpama Tahi Cicak


Seorang hitam, seorang putih


Kebanyakan daripada kita tentulah menginginkan anak berkulit cerah, setidak-tidaknya setara dengan kulit ibu atau bapanya. Orang kata, kalau nak anak berkulit cerah, minumlah air soya. Saya pun minumlah sewaktu mengandungkan mereka. Malangnya Irfan Izzat si abang dilahirkan berkulit kelabu asap, bila besar bertambah gelap, tak tahulah kenapa. Adik dia Iliyana pun dilahirkan tidak cukup putih, walaupun ketika mengandungkannya saya amalkan juga minum air soya.

Seboleh-bolehnya saya mahulah seorang anak yang kalau tidak putih sangat, setakat sama dengan emaknya pun okeylah. Saya pun berikhtiar untuk itu. Sewaktu mengandungkan Irfan Kamil, saya mengikut petua Islam - amalkan membaca surah Yusof. Hasilnya positif, bukan sahaja dia dilahir berkulit putih...malah ada lesung pipit!

Gambar: Tengoklah kedua beradik ni - kerana warna kulit mereka jauh berbeza saya tidak perasan yang wajah kedua-duanya ada iras, sehinggalah disedarkan oleh seorang rakan.

Tuesday, July 7, 2009

Hari yang Malang!

7 Julai 2009 - Hari ini, hari yang paling sedih...

Leka berada di `majlis kahwin' dalam assingment Pameran Kerja Kahwin di kompleks kraf, Jalan Conlay - sedar-sedar dah hampir jam 5 petang - Sebab terperangkap dalam hujan lebat.

Keluar ke jalan raya, kereta dah berasak-asak orang nak pulang dari pejabat, tahan teksi tak dapat-dapat, hantu betullah teksi kosong tak nak berhenti. Kenalah berjalah jauh ke jalan besar dengan membimbit beg dan kamera berat... barulah teringat, kalau bawa kereta, taklah susah macam ni. Sakit kaki, macam nak patah pula pinggang. Ada kereta dua-dua anak pakai.

Kedua-dua anak saya, Iliyana (peringkat diploma) dan Irfan Izzat (peringkat degree) masing-masing tengah kerja praktikal. Si anak perempuan bergaya dengan kereta Hyundai yang kononnya saya baru beli untuk diri saya sendiri. Kereta Kancil yang kononnya untuk saya juga - dari baru sampai buruk, tak juga berani bawa di jalan besar - Iliyana juga yang pakai. Dapat kereta baru, ditinggalkannya Kancil dalam garaj. Si anak lelaki pergi praktikal, bergaya pula dengan Honda Citi... si emaknya ni asyik berjalan kaki, naik public transport. Suami di outstation ke Bangladesh! Kalau ada dia, taklah jadi macam ni. Sedih huk.. huk.. huk!

Monday, July 6, 2009

Kisah Praktikal Irfan Izzat & dan bidang maritimnya.

Bersama Irfan Izzat di majlis Anugerah Kreatif Anjung Seri 2008


6 Julai 2009 - Alhamdullillah,

Anak sulung, Irfan Izzat yang tercari-cari tempat latihan industri/praktikal dan disebut-sebut akan pergi ke pelabuhan di Sarawak atau Sabah, akhirnya mendapat tempat di HQ Alam Maritim Resource Berhad di Desa Petaling, Kuala Lumpur. Dekat sangat dengan ofis ayah dia. Tidak jauh dari ofis sendiri, cuma 15 minit memandu dari Jalan Klang Lama.

Seronok jugalah dengar mengenai bidang kerja dia (marine technology engineering). Masa praktikal peringkat diploma dia belajar membina rangka bot dan kapal laut di sebuah syarikat pembinaan kapal di Terangganu tetapi praktikal peringkat ijazah kali ini belajar di bidang pengurusan dan penyeliaan dan entah apa lagilah, nak sebut pun tak reti.

"Tadi, first day bos suruh Izzat tengok internet, kena hafal nama-nama dan jenis-jenis kapal milik Alam Maritim yang ada di mana-mana pelabuhan antarabangsa... supaya kalau bos sebut nama kapal tertentu, senanglah untuk dikenal pasti yang mana satu untuk di selia atau dicari failnya," kata Izzat.

Dari website, www.alam-maritim.com

Alam Maritim Resources Berhad (“AMRB”) is an investment holding company with subsidiaries mainly involved in the provision of marine transportation support services and offshore facilities construction and installation, underwater services to the upstream activities in the oil and gas industry.

AMRB was listed on the Main Board of Bursa Malaysia Securities Berhad on 20 July 2006. To-date, AMRB and it subsidiaries (“Alam Maritim Group”) is an established owner and operator of offshore support vessels (OSVs), making it among the largest owner of Malaysian-flagged OSVs in term of tonnage in Malaysia.

The business of the Group is being undertaken by its wholly owned and associated companies throughout the region.

Pendek kata, besar jugalah bisnes company itu. Dalam website, tertera aktiviti lengkapnya. Yang saya teruja, ada juga aktiviti oil and gas. Orang kata, kalau terbabit dalam kerjaya ini, besar gajinya. Walaupun dia bukan kursus di bidang Oil & Gas, dapat kerja sipi-sip pun jadilah. Memanglah kerja-kerja di bidang Oil & Gas akan ada kaitan dengan kapal-kapal.. sebenarnya bukanlan bidang dia (marine) sahaja yang boleh bekerja di syarikat itu. Budak-budak yang ambil kursus logistik dan kursus transportation juga diperlukan di situ.

Bahkan kata Izzat, batch kali ini, ada kira-kira enam student yang diambil buat praktikal serentak di situ. Semuanya daripada universiti berlainan. Semasa ayah dia bawa ke syarikat itu untuk memohon, staff terbabit berkata..."saya tahu, susah budak-budak kita (Melayu) nak dapat tempat praktikal, kalau syarikat bangsa asing (Cinalah kut maksudnya) dia orang tak akan ambil. Kami di sini, seboleh-bolehnya akan terima seberapa ramai pun student kita...)" Nasib baiklah dipertemukan dengan syarikat itu. Staff tu tanya lagi, `nak kerja atas kapal ke nak kerja di pejabat?"

Kata Izzat lagi, ada seorang junior dia - peringkat diploma - baru sahaja dapat kerja di syarikat itu. Belum masuk elaun, gajinnya RM2,000. Wah hebat juga, kalau kerja bidang biasa, RM1,800 baru basic untuk degree. Junior tu mungkin, kena kerja atas kapal, kata Izzat yang bakal mengikuti latihan empat bulan di situ.

"Izzat rasa dia orang macam tak cukup staff. Ada seorang yang baru kerja dan power dalam bidang itu, patut dihantar kerja atas kapal, tetapi HQ pegang dia untuk kerja dalam pejabat."

"Hemm... Izzat, masa praktikal ni kerjalah betul-betul, supaya senang dapat kerja di situ nanti," pesan kami.

Saturday, July 4, 2009

Leka berface book, habis masa...

4 Julai 2009.

Sebenarnya saya mengambil sedikit sahaja daripada hari ini untuk menulis novel. Sebelah petang baru ada mood nak menulis. Dari pagi sampai ke tengah hari, asyik melayan entri facebook Puan Ainon sifu PTS. Dia memanglah banyak idea, sampai kita leka membacanya dengan komen-komen daripada pihak lain yang berjela. Sedar-sedar hari dah lewat petang, barulah terasa rugi....

Gila nak beralih bidang penulisan

4 Julai 2009

Hari ini menghabiskan masa memulakan pengkaryaan novel baru. Berasaskan cerita seorang kawan mengenai kisah cintanya yang syahdu syahdan. Hampir menitis air mata mendengar ceritanya - kisah cinta yang tidak kesampaian, terhalang disebabkan berlainan agama. Sehingga sekarang masih single mingle.

Novel pertama pun belum selesai diberi treatment. Mulakan yang baru kerana yang pertama dah buntu dan penat nak dibetulkan. Makanya saya mengalihkan perhatian kepada novel yang kedua. Daripada penulisan bidang non kreatif nak beralih kepada bidang kreatif, hai susahnya...

Buku bukan kreatif/bukan fiksyen yang sedang diusahakan juga berjalan tidak lancar disebabkan pihak lain. Susah nak minta tolong orang, walaupun dibayar tetapi lambat sangat kerana maklumlah dia sibuk - tak menang tangan dapat job.

Latest. Baru sahaja kawan saya mendedahkan siapa lelaki mat salleh yang dia pernah cintai itu. Tetapi atas kehendaknya terpaksa dirahsiakan,` kerana kalau saya beritahu, ramai yang akan kenal siapa dia...' kata kawan itu.

Saturday, June 27, 2009

Kunjungan ke Jati Mas & tersesat jalan









27 Julai 2009

Nak cerita juga. Tadi ikut rombongan Anjung Seri ke ruang pameran baru Jatimas berhampiran Tesco Selayang. Pergi dari Gombak, Iliyana pandu, saya duduk di sebelah. Selepas ucapan pembukaan, balik sekejap nak ambil Irfan Kamil di sekolah (SRK Tmn Sri Gombak). Sampai di rumah di Sri Gombak, saya turun, Iliyana terus ke Aswara. Saya ambil kereta lain, pergi ambil Kamil.

Saya dah janji dengan Zurin nak datang semula ke Jati Mas. Dekat saja dari Sri Gombak. Bertekad nak bawa sendiri kereta. First timelah bawa sendiri, konon dah tahu jalan mana nak ikut dan di mana U turn. Selepas Kamil makan, saya start kereta, menghala ke Jalan Ipoh ikut jalan Batu Caves. Nampak Jati Mas di sebelah kanan, tetapi kena terus - cari U turn. Silap himpit ke kanan, tak jumpalah U turn (dekat Sg Mas), kenalah jalan terus, dah bingung...tak tahu jalan mana dah saya ikut. Jalan terus lagi, sejak ke kiri sekejap ke kanan macam orang mabuk - marah orang di belakang. Ternampak ke Bangsar. Terus menghala ke sana. Sampailah ke Bangsar, dekat ofis lama - dari situ agak-agak tahulah nak patah balik. Ikut jalan di sisi Bangsar Utama, terus lagi cari jalan parlimen, jalan kucing, dan cari jalan Ipoh, nasib baiklah jumpa.

Dipendekkan cerita, sampailah ke tempat yang dituju. Malangnya acara dan sesi bergambar bersama peserta rombongan dah pun selesai. Suriani yang menguruskan acara itu dah naik bas rombongan. Zurin pun dah balik, sempat ternampak kelibat kereta dia bergerak pulang. Sempatlah bertemu semula dengan staff Jati Mas dan menerangkan sebab kehilangan saya. Dipaksa makan oleh mereka, makan jugalah walaupun tak lalu kerana semua kawan-kawan dah balik.

Paling penting, dapat juga replika kerusi jati yang diberi kepada setiap peserta rombongan. Dalam acara itu, hampir 30 peserta diajar teknik membarnis kerusi kayu menggunakan kerusi replika. Saya terlepas sesi itu, bagaimana Ida, pegawai pemasaran di situ memberikan saya bahan pewarna dan barnis untuk dibawa pulang bersama replika kerusi untuk dicuba di rumah.
Selepas menunjuk ajar, saya pun pulang dan terperangkap pula dalam kesesakan lalu lintas di bulatan Selayang/Batu Caves. Lepas bulatan, Alhamdullillah - dah dekat dah...jalan terus, eh tersilap lagi. Ddah jadi kena masuk kawasan industri Batu Caves, berpusing-pusing pula cari jalna keluar. Sampai rumah, berpinar jugalah!

Friday, June 26, 2009

Berkat niat bersedekah...

Tidak tahulah sama ada satu kebetulan atau memang ditakdirkan.... Ikut Islam, kalau kita mendapat sesuatu rezeki, kita mesti sedekahkan sedikit kepada orang lain. Barulah berkat. Memang dah tahu lama perkara itu.

Pernah seorang kawan mak andam, memberitahu saya - setiap kali suaminya mendapat bayaran daripada projek binaan, dia akan sedekahkan sedikit kepada rumah kebajikan/anak yatim. Dan suaminya tidak putus dapat projek, walapun dalam keadaan ekonomi merudum. Dulu saya pun berniaga, tapi tak sangat mengambil berat mengenai perkara itu. Patutlah susah sangat nak maju.

Berbalik kepada persoalan yang nak dicerita dalam intro entry ni tadi, apabila Iliyana mendapat cek daripada Aswara, saya cuba pastikan yang amalan bersedekah itu dilaksanakan `dengan niat'. Kerana sangat seronok, belum lagi ambil cek, dah belanja kawan-kawan makan pada sebelah pagi. Hanya keluarkan beberapa puluh ringgit saja, tup-tup pada tengah hari itu juga, tuhan menurunkan rezeki lain bernilai RM1,000.