Friday, February 12, 2010

Buah Melaka dan Sayur Lemak Kuning


Ini pula gambar kuih buah melaka ada panggil onde-onde. Siapa yang tak kenal dengan kuih ini? Dibuat daripada pulut dan tepung gandum atau tepung gandung dengan ubi keledek. Di dalamnya ada gula melaka dan diluar digaulkan dengan kelapa parut muda. Kuih ini saya pernahlah buat. Masa kelas sains rumah tangga sewaktu tingkatan tiga dulu pun diajar buat kuih ini.. Kalau nak makan kena berhati-hati. Masukkan semua ke dalam mulut dan kunyah. Kalau digigit sekerat, takut terpancut keluar air gula melaka di dalamnya, kalau terkena baju, cepat-cepat basuh dan lap.



Ini pula gulai paku lemak kuning. Senang saja nak buatnya, campur santan, bawang, ikan bilis dan cili tumbuk. Makan dengan nasi panas-panas. Hemmm..... Orang Melayu semua tahu, gulai masak kuning macam ini. Apa-apa sayur pun boleh guna, cara masak sama saja.

Monday, February 1, 2010

Gelagat IK dengan Hasil Kreativitinya...

Saya pun tak tahu apa motif gambar yang dihasilkannya ini...

Selepas penat melipat kain yang bertambun setinggi gunung dalam bilik, berehat sebentar di depan komputer. Semasa belek-belek gambar, terjumpa fail pix Irfan Kamil (IK), anak bongsu yang kini dah masuk asrama tu. Kamil ni dari dulu memanglah kreatif. Sejak di tadika lagi dia tahu melukis dan mewarna menggunakan komputer. Entah dalam fail mana dia simpan gambar-gambar lakaran berwarna menggunakan program paint tu. Ini terjumpa gambar dia konon-konon jadi model iklan. Pandai pula tu ambil latar di luar negara. Terpampang gambar muka dia yang perasan ensem.... tengoklah gelagatnya... saya pun tak tahu macam mana dia boleh reka semua tu...

Yang ini konon-konon dia jadi model iklan di bangunan tinggi........ ini gambar baru Irfan Kamil sebelum masuk tingkatan satu.

Ini pula konon-konon ada orang sedang melukis gambar dia...

Ini pula terpampang di skrin tv, konon-konon di ruang pameran/ kedai tv lah kut...

Gambar ni buat saya tersentap. Dalam fail simpanan Kamil, imej api `hidup' - sedang menyala melintuk-liuk membakar kertas gambar itu... tetapi bila saya copy kat blog ni, tak nampak bergerak pula api tu...
Sekeping gambar yang dirakam di Taman Orkid. di paste pada tangan orang, kemudian diletak imej api sedang membakar....

Yang ini pula konon-konon. seorang mat salleh sedang memasang kain rentang iklan gambar Kamil pada tembok batu bata.... rasanya gambar ni semasa darjah lima...


Tengok gambar yang ini pula, saya jadi sedih ... gambar ni dirakam sewaktu kami sibuk menyediakan keperluan barangan untuk dia masuk asrama. Inilah jumlah kasut yang perlu dibeli mengikut arahan barangan yang perlu dibawa. Dua kasut sekolah warna putih, satu kasut kulit warna hitam, satu kasut kanvas untuk kegiatan sukan dan satu sandal bertali. Saya membayangkan, kopaklah wang kalau dua orang masuk asrama serentak...itu tak masuk keperluan-keperluan lain...

Tuesday, January 26, 2010

Ceria di hari perpisahan



Tak perlu nak ungkapkan banyak-banyak, gelagat budak-budak tua dalam gambar ini sudah cukup untuk mendedahkan perasaan masing-masing....

Perasaan macam mana ya??? Perasaan gumbirala.....


Apa pula nak berpisah, gembira....???

Lah, kawan dapat tempat baru, apa nak dikatakan..... kita pun tumpang gembira... tak kan nak sedih-sedih pula.... di mana-mana pun kita berada, hidup mesti diteruskan.... dengan penuh keceriaan!



Rakaman minggu lepas...

Gambar terbaru sekitar perpisahan dengan salah seorang staff. Gembiranya dia sehingga tersenyum lebar sampai ke pipi. Seorang rakan menegur, "Nampak gembira betul dia... sejak beberapa tahun, tak pernah lihat wajah dia seceria ini..." dialah "thorn among roses..." . Sekarang dah dah tak ada lagi, semua tinggal roses.

Thursday, January 21, 2010

On air di TV1


Assalamualaikum.....

Untuk kawan-kawan yang tak berpeluang menonton siaran Apa Kata Wanita (AKW) di TV1 Sabtu dan Jumaat lalu, di sini saya uploadkan gambar-gambarnya. Rancangan pada hari itu berkisar mengenai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Tetamu yang ditemu bual ialah DUA JURULATIH WANITA, seorang bekas pelatih, ILIYANA HAMDAN yang juga penulis buku Diari Khidmat Negara dan wakil IBU dan BAPA bekas pelatih, iaitu saya dan ayah Iliyana.



Pelatih PLKN dan Persatuan Wanita Kesedar dari Kelantan menjadi tetamu AKW





Jurulatih Wanita PLKN yang paling veteren berusia 56 tahun. Beliau menegaskan bahawa tiada istilah cinta di dalam kem... setiap pelatih lelaki mahupun perempuan dikawal rapi pergerakan mereka.


Zamzarina menemu bual seorang pelatih lelaki.

"Anda mesti gembira apabila ditawarkan untuk mengikuti PLKN?"
Pelatih itu pantas menjawab, "tidak," sambil disambut deraian katawa penonton.
"Kenapa?" Soal Zamzarina.
"Sebab mula-mula tu saya berasa takut...tetapi setelah menyertai, barulah saya tahu program ini amat menyeronokkan..."

Zamzarina membaca petikan bab Cinta Kontrak - Cinta Tiga Bulan, dalam buku Diari Khidmat Negara, tulisan ILIYANA. Beliau cuba mencungkil lebih lanjut mengenai kisah berkenaan dalam temu bual bersama penulis di studio.

ILIYANA, penulis Diari Khidmat Negara tenang menjawab setiap soalan yang diajukan Zamzarina. Kisah`Cinta Kontrak' dalam bab ASAM GARAM sengaja diwujudkan untuk menyedapkan pembacaan. Cinta kontrak hanyalah istilah sensasi yang diberi oleh pengarang untuk menggambarkan kebanyakan daripada mereka sempat bercinta tiga bulan saja, setelah tamat latihan mereka kemudian berpisah mengikut haluan masing-masing. Pun begitu mungkin juga ada masih menghubungi di antara satu sama lain selepas itu.

ILIYANA bersama ibu dan bapanya....menunggu untuk disoal......
Jawablah apa yang patut..... menggelabahlah tu.... hu hu... Iliyana tenang saja...

Friday, January 15, 2010

Kisah Kamil - 3


Termenung memikirkan masa depan, atau tak sabar nak balik nak main game?


Jumaat 14 . 1. 10


Setelah dua minggu menjadi warga asrama, hari ini Kamil dibenarkan pulang bercuti. Jumaat, semua pelajar asrama wajib ke masjid menaiki bas untuk solat Jumaat. Namun Kamil diambil papanya lebih awal dengan alasan mahu balik ke kampung.

Pengawal keselamatan membenarkan papa Kamil masuk sampai ke asrama. Ketika itu Kamil sedang makan di dewan. Hari Jumaat, pelajar kelas agama memakai baju Melayu putih dan bersampin corak belang hijau-putih. Mama suka lihat Kamil berpakaian begitu. Dalam perjalanan pulang Kamil duduk termenung di tempat duduk belakang.


Dalam kereta, diam saja.... kalau tak tanya, tak nak cerita apa-apa..


"Kenapa diam, takkan tak ada cerita," tegur mamanya.

"Cerita apa?" Jawab Kamil.

"Ceritalah, apa kegiatan di sekolah dan di asrama. Dah dapat keputusan temuduga Kelas Kemahiran Quran (KKQ)?" Soal mama Kamil. Dia amat berharap agar Kamil terpilih. Tak masuk sekolah tahfiz dan agama, mama mahu Kamil timba ilmu agama dan belajar Quran menerusi KKQ.

Kamil memasuki Kelas Aliran Agama (KAA) rancangan khas di sekolahnya. Selain mempunyai subjek bahasa Arab, KAA menawarkan pengajian KKQ menerusi program kokurikulum. Itu sahaja kelebihan yang bagi mama, amat penting disertai setiap pelajar KAA.

"Kamil terpilih tak?" Soal mamanya lagi sambil berpaling memandang Kamil yang duduk di kerusi belakang.

Kamil sengaja lambat-lambat jawab soalan mamanya. Dia mula menjawab dengan bercerita. Sukar ditelah dari raut muka Kamil. Gembira tidak, kecewa pun tidak. Selamba sahaja mukanya.

"Dah temuduga dah," jawab Kamil ringkas.

"Macam mana, terpilih tak?" Mama Kamil tidak sabar ingin tahu.

"Semasa uztaz TV9 tu umumkan nama yang terpilih, mula-mula nama Kamil tak disebut.... tapi kali kedua semasa dibuat pertukaran kelas, ada pula nama Kamil. Uztaz terlepas pandang nama Kamil," ceritanya.

'Alhamdulillah' bisik hati mama Kamil. Gembira benar mendengar berita itu. Mama memang berdoa agar Kamil terpilih. Mulanya dia tidak tahu apa itu KKQ. Setelah diselidik, didapati ia singkatan kepada perkataan Kelas Kemahiran Agama. KKQ bukan subjek pengajian tetapi salah satu kegiatan ko kurikulum khusus untuk pelajar KAA. Dalam KKQ, antara lain mereka diajar ilmu tajwid dan bertaranum atau membaca sambil berlagu.





Nama Kamil Uztaz terlupa sebut..... nasib baik dapat masuk KKQ (Kelas Kemahiran Quran)


"Apa yang uztaz suruh Kamil buat semasa temuduga tu?" Soal mama Kamil lagi.

"Uztaz Nik, suruh Kamil baca dua surah Quran... dan azan. Kamil baca dua tiga ayat saja pada satu-satu surah, uztaz kata okey.... okey... . Giliran Kamil sekejap saja," jawab Kamil.

"Mungkin, dia puas hati dengan kemampuan Kamil... baguslah begitu," ulas mamanya. Hakikanya dia tidak berapa yakin Kamil akan terpilih. Kalau bercakap, terputus-putus. Berfikir dahulu sebelum hendak bercerita. Ikut sifat akulah tu. Bisik hati mamanya. Inilah yang menyebabkan dia tidak yakin dengan kebolehan Kamil. Kerana itu dia gembira sangat apabila Kamil dapat masuk KKQ.

"Dah dapat tu, jangan main-main.... belajar betul-betul dengan uztaz. Kalau uztaz tanya soalan, cepat-cepat angkat tangan, jawab. Biar uztaz nampak Kamil aktif," pesan mamanya. Kamil diam sahaja.

Papa Kamil memandu menghala ke surau. Mereka perlu singgah di situ untuk solat Jumaat. Selepas solat, mereka tergesa-gesa pulang untuk melihat siaran ulangan rancangan Apa Kata Wanita di TV1. Kamil terlepas menonton rancangan temu bual bersama kakak, mama dan papanya Sabtu lepas. Kamil terkilan tidak dapat melihat rancangan itu.

"Mama, esok Kamil boleh balik, ambil Kamil awal sikit sebab nak tengok kakak di TV. Mama kata, ada siaran ulangan hari esok," pesan Irfan Kamil kepada mamanya menerusi telefon sehari sebelum itu. Rupa-rupanya Kami masil ingat perkara itu.

Selesai solat Jumat, Kamil dan papanya segera pulang. Kamil tidak sabar tunggu kakaknya muncul di TV. Sambil itu, sempat juga bermain game di komputer.

"Haa.... itu dia, Kamil cepat datang tengok dekat TV ni," laung papanya. Kakaknya duduk berlunjur di sofa, berdebar-debar juga menunggu. Tidak tahu macam mana rupa dia di kaca TV. Begitu juga papanya.

Bila kakak dan papanya muncul sambil berbicara, Kamil menonton dengan perasaan teruja. Secara spontan, dia berkata: "Kenapa tak ajak Kamil pergi studio. Kenapa tak bawa Kamil? Kamil boleh masuk kan?"

"Boleh, ada seorang budak masuk... tulah Kamil lambat bangun hari tu," ujar papanya.

"Kita semua nak cepat hari itu, kalau tunggu Kamil nanti tak sempat," ujar kakaknya.

bersambung...

Wednesday, January 13, 2010

Selamat berjaya untuk Sedan dan Deha.

Terkilan sungguh tak dapat masukkan Kamil ke sekolah Tahfiz. Kamil mahukan sekolah Tahfiz Sains, tetapi susah sikit nak dapat, tempat terhad. Namun dua sepupunya memilih untuk masuk Tahfiz al-Quran di Kuantan. Mereka berdua sudah selamat mendaftar. Dulu datuk mereka gagal sambung pengajian agama ke Mesir kerana masalah kewangan. Semoga Sedan (Rasydan) dan Deha (Adha) berjaya memenuhi cita-cita datuknya (ayah saya).

Berikut petikan daripada blog kakak Sedan, Biah (Sabariah).

Tuesday, January 5, 2010

aL-HaFiZ~ (

arini temankan mommyku pegi register utk adikku yg bongsu itu..dia nak masuk sekolah tahfiz utk menjadi seorg al-hafiz yg disegani dan berjaya m'hafaz al-quran..insyaallah..entry kali ni versi sopan sket..sbb insap br pulang dr madrasah asyraful madaris..huhu~

sedan (rasydan nama adik aku tu) register sama2 ngn adha (cousin aku anak p.uda) ermm..memula cam nak tak nak jgk kan bg adik aku sekolah sini..ye laa..sbb xde pmr & spm..tp setelah ustaz dia convinced ckp kalo nak amik spm bole..diorg tlg arrangekan..ada bdk2 skolah tu yg amik spm.. diorg lebih cemerlang keputusannya dari skolah bese ni..ye laa..tuhankan maha adil..so..biarlah dia skolah sini..at least he get something yg x sume org bole dpt kan..

then masa nak balik tu..bese laa adegan airmata..maklum laa..sorg anak bongsu..sorg anak sulung..dua2 manja x penah berenggang ngn mak kan..igt bdk2 tu je yg mengalir..last2 mak aku..mak uda ngn pak uda aku pon sama..aku?? aku bese laa...pandai cover..huhu..k laa..ni laa gamba2 bakal tahfiz kebanggaan family kami =)

:: tingkat atas tu hostel diorg ::


:: yg ni dpn surau ::

:: muka lps kesat airmata ::

:: 3 org al-hafiz ::

:: rilek ye bro ::

Gambar bawah:
Kamil pula mendaftar di Kelas Aliran Agama Sek Men Keb Sg Pusu, Gombak. Kamil pun masuk asrama. Nampaknya dia langsung tidak sedih, malah teruja nak masuk asrama. Tapi balik hujung minggu lepas, bila ditanya seronok tak duduk asrama, jawabnya: "Boring!"

Kamil Menangis Terkilan...


Sabtu - 9 Januari 2010

Padi pagi itu hati mama Kamil berdebar-debar. Mana tidaknya dia dan kakak Kamil, Iliyana akan ditemu bual dalam salah satu racangan siaran langsung di TV. Iliyana yang menulis buku Diari Khidmat Negara (DKN) dijemput sebagai tetamu dalam rancangan Apa Kata Wanita di TV1. Pada pagi itu pengacaranya, Zamzarina akan mengupas mengenai Program Latihan Khidmat Negara. Atas cadangan Bahagian Komunikasi Korporat Jabatan Latihan Khidmat Negara, Iliyana dipanggil untuk ditemu bual selaku bekas pelatih. Mamanya turut dijemput untuk ditemu bual selaku ibu bapa bekas pelatih.

"Jangan lupa bawa buku berkenaan, kami nak promote buku itu," kata Penolong Penerbit menerusi telefon.

"Boleh, insya-Allah," kata mama, tidak tahu macam mana nak beritahu bapa Iliyana kerana pada hari dia ada rancangan lain. Nampaknya kena pergi dengan Iliyana sahajala bisik hati mama. Namun kemudian Penolong Penerbit berkata, "Oh ya, nanti saya tanya ketua saya, sama ada bapa Iliyana perlu datang atau tidak," ujar Penolong Penerbit sebelum memutuskan perbualan telefon. Sebentar kemudian dia menelefon semula dan memberitahu bapa Iliyana perlu ada bersama-sama. "Mereka nak temu bual kedua-dua ibu dan bapa," ujarnya. Mama gembira sedikit, adalah teman. Kuranglah sikit kebimbangannya.

Kakak Kamil, Iliyana sedang disolek

Pada hari berkenaan, mereka bersiap pagi-pagi kerana perlu sampai jam 9.30. Bapa Iliyana merungut-rungut, tidak mahu ditemu bual. "Saya tak payahlah..." katanya sambil menunjukkan wajah yang kelat. Anak, mak dan bapa sama saja perangai... tidak suka publisiti.
Papa Kamil, serius selepas di touch up mukanya.

"Eh orang dah jemput, dah janji nak datang, kenalah datang," ujar mama. Kalau tidak kerana nak bantu promote buku Iliyana, mama tidak kuasa nak muncul di TV. Sebenarnya ramai yang mencadangkan buku itu diusahakan untuk dipromote di TV. "Kini peluang datang menggolek, takkan nak tolak begitu sahaja," kata mama.

Sewaktu bertolak ke RTM awal pagi, Irfan Kamil masih tidur. Begitu juga abangnya. Mama sempat berpesan kepada abang yang sedang di atas katil, jangan lupa tengok TV jam 11.00. Manakala Kamil masih lena tidur.
Muka kakak dan Mama sudah jadi tepung gomak. Mama cukup tak suka disolek tebal, sudah jadi muka orang lain.

Sampai di tempat letak kereta papa Kamil masih tidak ikhlas untuk menyertai program siaran langsung itu, apatah lagi program itu adalah progam untuk wanita. Namun apabila dibawa ke bilik mekap, papa mula berasa pelik dan teruja. Bilik mekap itu agak besar dengan cermin penuh ruang. Beberapa orang tukang mekap bersedia untuk menjalankan tugas. Papa turut dimekapkan. Dia mula berasa diraikan. Apatah lagi apabila dibawa ke bilik VIP. selepas itu.

Sebaik masuk, kelihatan suasana agak eksklusif dengan set sofa kulit mewah. Kuih-muih dan pelbagai jenis makanan pagi dihidangkan di satu sudut. Papa semakin teruja. "Wah hebatnya layanan..." ucap papa sebaik pelayan menjemput mereka makan.

"Mahu teh atau kopi?" Tanya pelayan itu.

Selepas menjamah sedikit makanan, pengacara Zamzarina pula datang. Dia juga baru selesai dimekap. Mama mengambil kesempatan bertanyakan apa soalan yang bakal diajukan nanti.

"Soalan ringkas sahaja. Misalnya, apa perubahan Iliyana selepas mengiktu program PLKN," kata Zamzarina.
Iliyana selepas disolek, tebal sungguh. Mengalahkan artis.

Sebentar kemudian kakak, mama dan papa dibawa ke studio. Rupa-rupanya tetamu sudah sedia memenuhi tempat duduk. Kelihatan sekumpula pelatih - wira dan wirawati PLKN. Mereka diundang khas untuk menyertai rancangan itu bersama dua jurulatih. Tetamu pada hari itu ialah kumpulan wanita daripada Kesedar, Kelantan.
Sebahagian wira (pelatih PLKN) yang dijemput menyertai program Apa Kata Wanita. Mama di belakang sedang menunggu giliran untuk dipanggil ke depan.


Kakak paling seronok apabila bukunya diulas sepanjang program itu. Buku DKN asyik berada di tangan Zamzarina. Setiap kali beralih tempat duduk, buku itu dibimbitnya dan disuakan ke layar televisyen setiap kali dia mengulas kandungannya. Kakak lebih banyak ditemu bual dalam rancangan itu. Manakala mama dan papa, hanya diajukan satu soalan yang sangat mudah.

Balik ke rumah, mama terus bertanyakan Kamil. Mama lihat Kamil dan abangnya biasa sahaja tidak sedikit pun menunjukkan perasaan teruja.

"Tengok tak kakak, mama dan papa di TV tadi?" tanya mama.

"Mama tak cakap pun TV berapa pukul berapa!" kata Kamil mencuka.

"Kan mama cakap pada abang tadi, tengok TV pukul 11."

"Abang dengar, mama kata tengok Kamil ... ingat kan tengok kami suruh bagi makan ke apa..."

"Itulah tidur lagi." Bidas mama.

"Mama tak cakap pun TV berapa... mama hanya cakap ada temu bual dengan orang TV, Kamil nak tengok. Kenapa tak bagi tahu hari ini keluar." Kamil mula tak puas hati. rupa-rupanya dia sangat kepingin nak melihat kakak, mama dan papanya di TV.

"Tak apalah, mama minta salinan dalam cd nanti," pujuk mamanya.

"Kamil tak nak tengok salinan, Kamil nak tengok kat TV," ujar Kamil mula memberontak. Terkumat-kamit mulutnya meluahkan rasa tidak puas hati sambil mula mengalir air mata.

"Tak apa, ada siaran ulangan hari Jumaat pagi," pujuk mamanya lagi.

"Mana boleh tengok, masa tu Kamil sekolah," dia terus `meracau' sehingga ke petang.

Mama diam, terkilan. Dah tak boleh buat apa-apa. Membiarkan saja Kamil melepaskan kemarahannya.


Gambar bawah. Petugas Apa Kata Wanita teruja berjumpa dengan pelakon tersohor Rosyam Noor lalu mengambil kesempatan bergambar. Dari kiri Penerbit Nik Ramzi, Penolong Penerbit bertudung merah jambu dan biru serta Zamzarina.