Saturday, March 6, 2010

Festival Kraf 2010

1. Produk Batik

Hari Kraf Kebangsaan 2010
Gambar oleh RASHIDAH IBRAHIM

Jumaat (semalam), KUALA LUMPUR: Bertujuan mencari ilham untuk menulis, saya pun pergilah meninjau-ninjau ke Kompleks Kraf Kuala Lumpur, di Jalan Conlay. Kebetulan berlangsung Festival Kraf sempena Hari Kraf Kebangsaan 2010. Tak mahu ketinggalan melihat produk-produk kraf tempatan yang dipamerkan.

2. Produk Kayu ukir - Suka sangat dengan gerbang berukir ini. Membayangkan ia dipasangkan di anjung atau di depan pintu rumah sendiri, mesti gah ya...


Hari Kraf Kebangsaan (HKK) diadakan bertujuan memberi pengiktirafan terhadap pembabitan dan sumbangan usahawan serta penggiat kraf dalam membangunkan industri kraf negara. Program berlangsung dari 24 Februari hingga 8 Mac ini.
3. Produk kayu ukir

Tahun ini, HKK bertemakan Kraf Kreatif dan Inovatif, selaras saranan PM yang menjadikan tahun 2010 sebagai tahun kreatif dan inovasi. Dengan harapan penghasilan kraf yang kreatif dan inovatif akan membawa produk kraftangan Malaysia ke tahap lebih gemilang dan cemerlang.
4. Demonstrasi anyaman - asyiknya mereka ni menganyam, sambil buat `ketupat' ke?

Program sambutan kali ini berkonsep himpunan kraf Malaysia daripada pelbagai kaum dan budaya dari seluruh Malaysia. Selaras gagasan 1Malaysia, produk kraf rekaan terbaru dipamer dan dijual kepada umum. Aktiviti jualan dan pameran barangan kraf, bengkel rekaan, peragaan fesyen, demonstrasi serta interaktif serta pertunjukan fesyen dipersembahkan sebagai promosi untuk memperkenalkan produk kraf malaysia kepada semua golongan masyarakat.

5. Demonstrasi membuat kuih karas. Mak cik ni pula sedang tekun menggoyangkan acuan kuih karas yang diperbuat daripada tempurung. Untuk mengelakkan tangan lenguh, digantungnya acuan itu... jadi tak lenguh tanganya memegang.


Poyolah pula saya menulis dalam paragraf permulaan, dah ala-ala tulis berita... maklumlah terbawa-bawa dengan kerjaya sebagai orang surat khabar dan majalah... sebenarnya saje saya tulis lengkap begitu, sebab nanti senanglah nak copy paste kat rencana nanti...

Berbalik fasal Festival, kraf tu... memanglah meriah. Banyak sungguh kerajaan mengeluarkan belanja untuk membantu pengusaha-pengusaha dari seluruh negara mempromosi produk kraf masing-masing. Sepanjang festival itu, harga barangan tentulah murah dariapada biasa sebab mereka menjual pada harga kilang.

8. Kuih Karas

Tiga produk kraf iaitu batik, ukiran kayu dan anyaman dipamerkan di khemah berasingan. Siap berhawa dingin lagi, maka taklah panas dan pengunjung pun selesa untuk membeli belah dan meninjau barangan. Budak sekolah, institut pengajian tinggi dan kumpulan persatuan datang berduyun-duyun dengan bas, dari jauh dah dekat... paling laris ialah kuih tradisional .. baulu dan bingka, sehingga tak menang tangan tukang membuatnya... ada yang menempah banyak dan ada yang membeli sedikit... saya leka mengambil gambar gelagat mereka..

7. Produk Batik.

Hari Kraf Kebangsaan 2010 dilancarkan isteri Perdana Menteri, Datin Paduka Seri Rosmah Mansor. Berikut ucapan beliau sewaktu majlis pelancaran itu




By
:
Datin Paduka Seri Rosmah Mansor




Date
:
25 Feb 2010




Venue
:
KOMPLEKS KRAF KUALA LUMPUR




Title
:
MAJLIS PERASMIAN HARI KRAF KEBANGSAAN 2010





Bismillahirahmanirrahim

Yang Berusaha Saudara Pengerusi Majlis,YB Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim & Isteri YBhg. Datin Seri Masnah Rais, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan dan YB Senator Dato' Sri Shahrizat Abdul Jalil Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, H.E Dr. Sharifa Bint Khalfan Al Yahyaeiyah Minister of Social Development The Sultanate of Oman, YBhg. Datuk Wira Kamaruddin Siaraf Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan YBhg. Datuk Zakiah Ahmad Pengerusi Kraftangan Malaysia, Yang Berusaha Encik Mohd Kamil bin Mohd Ali Ketua Pengarah Kraftangan Malaysia.

Tan Sri - Tan Sri, Puan Sri - Puan Sri, Dato' - Dato', Datin- Datin, Tuan-tuan dan Puan-puan yang dihormati sekalian.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, salam sejahtera dan salam 1 Malaysia.

Ada akar hidupan berumpun
Guna serai seikat pintalnya
Apa khabar tuan dan puan
Harap sihat sejahtera hendaknya

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan syukur kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia dan izin Nya kita dapat bersama-sama hadir pada pagi ini bagi menjayakan Majlis Perasmian Hari Kraf Kebangsaan 2010.

2. Saya ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada Yang Berhormat Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan kerana sudi mengundang saya untuk menyempurnakan majlis pada hari ini dan seterusnya menyampaikan pengiktirafan kepada usahawan kraf serta penghargaan kepada pihak hotel dan pusat beli-belah yang telah menyokong usaha Kerajaan untuk memajukan industri kraf negara.

3. Di kesempatan ini juga, saya ingin merakamkan ucapan tahniah kepada Kementerian dan khasnya Kraftangan Malaysia kerana berjaya menganjurkan Sambutan Hari Kraf Kebangsaan buat kali yang kelapan semenjak tahun 2003. Saya amat gembira menyaksikan ratusan usahawan kraf berkumpul untuk sama-sama menjayakan satu-satunya program kraf yang dilaksanakan secara besar-besaran setiap tahun. Saya difahamkan pada kali ini Kraftangan Malaysia akan menyambut Hari Kraf Kebangsaan secara serentak di Kompleks Kraf dan juga di lokasi-lokasi lain iaitu di hotel-hotel dan pusat beli-belah.

Para hadirin yang dihormati sekalian,

4. Alhamdulillah, dari setahun ke setahun penganjuran Hari Kraf Kebangsaan ini telah menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan dari segi jumlah jualan iaitu bermula dari RM 300,000 pada tahun 2003 kepada RM11.7 juta pada tahun lalu. Saya ucapkan tahniah dan syabas di atas pencapaian ini yang mana telah membuktikan bahawa produk kraf tempatan mempunyai pasaran dan potensi yang baik untuk dimajukan.

5. Industri kraf merupakan salah satu komponen industri kreatif yang mana juga sebagai penyumbang kepada pembangunan ekonomi negara. Saya dimaklumkan bahawa berdasarkan kajian oleh Kraftangan Malaysia, saiz pasaran domestik industri kraf juga telah meningkat daripada RM200.9 juta pada tahun 2004 kepada RM243.7 juta pada tahun 2007 iaitu peningkatan sebanyak 21.3%. Ini menunjukkan industri kraf walaupun masih merupakan industri cottage namun mampu menyumbang kepada ekonomi negara jika terus diusahakan dengan gigih. Keadaan ini serupa dengan industri kraf di negara lain seperti India, Thailand, Indonesia, Bangladesh di mana industri kraf juga merupakan industri cottage yang menyumbang kepada pendapatan negara.

Para hadirin yang di hormati sekalian,

6. Kraf tangan adalah begitu sinonim dengan wanita, sama ada di Malaysia mahupun di negara-negara lain. Mengikut perangkaan sebahagian besar usahawan kraf di Malaysia adalah terdiri daripada golongan wanita. Daripada seramai 6,167 orang jumlah usahawan kraf secara keseluruhannya,seramai 4,117 orang atau 67% adalah wanita. Majoriti daripada usahawan kraf wanita bergiat aktif dalam bidang tekstil dan anyaman. Bidang-bidang ini mendapat sambutan kerana ia tidak melibatkan kerja-kerja berat dan ia boleh di buat di rumah.

7. Dari segi jumlah jualan produk kraf yang di hasilkan oleh golongan wanita, ia juga telah mencatatkan peningkatan iaitu daripada RM 124.2 juta pada tahun 2004 kepada RM 162.7 juta pada tahun 2007, iaitu peningkatan sebanyak 31%. Jika dilihat secara keseluruhannya dari segi jumlah penglibatan golongan wanita dan jualan kraf ia bermakna secara purata pendapatan setiap pengusaha kraf wanita adalah dalam lingkungan RM 40,000 setahun. Dari itu, jelaslah bahawa sektor kraf mampu menjana pendapatan tambahan kepada seisi keluarga di samping mempertingkatkan taraf hidup keluarga berkenaan.

8. Ekoran dari perkembangan ini, saya berharap agar Kraftangan Malaysia dapat membantu golongan wanita secara menyeluruh dari aspek pengeluaran dan pemasaran supaya perusahaan mereka dapat berkembang dengan lebih pesat lagi. Kraftangan Malaysia juga perlu membimbing mereka yang berkemahiran ini supaya menjadi usahawan dan mampu menjana pendapatan sendiri. Justeru, saya menyeru kepada semua wanita agar sentiasa peka terhadap setiap perubahan, sentiasa memanfaatkan peluang yang disediakan dan turut serta dalam apa jua program yang dilaksanakan oleh Kerajaan.

Hadirin Sekalian,

9. Sebagai rakyat Malaysia kita seharusnya berbangga dengan keupayaan usahawan kraf kita yang mampu menghasilkan pelbagai produk yang estetik, berkualiti, praktikal serta mempunyai keunikannya tersendiri. Sekiranya kita lihat negara-negara seperti India, Thailand, Indonesia, rakyatnya sangat megah dan bangga menggunakan produk kraf keluaran negara mereka sendiri. Dari itu, kita seharusnya mencontohi mereka dengan menggunakan produk kraf tempatan sama ada sebagai pakaian harian, hiasan dalaman, landskap dan lain-lain.

10. Di sini saya ingin menyeru kepada semua pembesar negara, ahli-ahli korporat serta rakyat amnya supaya mengutamakan pemakaian baju batik, tenun dan songket tempatan semasa menghadiri majlis-majlis utama. Sebenarnya tekstil kraf tempatan mempunyai keunikan tersendiri seperti batik eksklusif yang dikeluarkan hanya sehelai sahaja. Untuk makluman, saya dan YAB Perdana Menteri adalah pencinta tekstil batik. Kami memakainya di majlis-majlis rasmi, baik di dalam mahu pun di luar negara. Kami bangga memakai tekstil batik, hasil titik peluh usahawan tempatan.

11. Tanggungjawab untuk mempromosikan produk kraf tempatan harus di galas bersama oleh pelbagai pihak baik kerajaan mahupun sektor swasta. Saya yakin sekiranya ini dapat di usahakan ia akan mengakibatkan satu lonjakan terhadap permintaan kraf tempatan. Justeru, saya menyeru supaya Kraftangan Malaysia bersedia dengan perancangan yang rapi bagi pengeluaran tekstil kraf dibuat mengikut segmen pasaran atau permintaan. Sebagai contoh, pasaran untuk kanak-kanak juga terbuka luas. Usahawan dan pereka fesyen boleh berganding bahu untuk menghasilkan produk kraf untuk kanak-kanak seperti pakaian, mainan dan sebagainya. Saya percaya dengan peluang ini, saiz pasaran industri kraf akan dapat dipertingkatkan lagi.

12. Bagi memastikan kecintaan kepada seni kraf, aktiviti pendidikan seni kraf hendaklah disebar luas dan dimulakan dari peringkat awal lagi. Bak kata pepatah "Jikalau nak melentur buluh biarlah dari rebungnya. Tak kenal maka tak cinta". Pendedahan awal kepada aktiviti pembuatan kraf tempatan adalah penting kerana ia dapat membina kecintaan terhadap kraf dan membentuk karakter kanak-kanak. Mereka ini juga perlu digalakkan supaya menjadikan kraf sebagai hobi dan kerjaya seni kraf sebagai kerjaya pilihan apabila dewasa.

Hadirin yang dihormati sekalian,

13. Sebagaimana kita sedia maklum, kreativiti dan inovasi mempunyai kaitan yang rapat dengan industri kraf. Justeru bagi memastikan pembekalan produk kraf yang memenuhi permintaan pasaran secara berterusan, Kraftangan Malaysia perlu sentiasa menitikberatkan kreativiti dan inovasi serta pembaharuan dalam proses pengeluaran. Teknologi baru perlu diterokai dan diadaptasikan dalam penghasilan produk kraf agar dapat menjimatkan masa, kos, kuantiti yang banyak serta kualiti yang konsisten. Ini selari dengan pemikiran Kerajaan untuk mewujudkan masyarakat yang berinovatif dan kreatif.

14. Usahawan kraf perlu mempunyai minda yang terbuka untuk menerokai pasaran di dalam dan luar negara. Dalam perkara ini saya percaya produk yang sesuai untuk sesuatu pasaran perlu dihasilkan supaya produk kraf Malaysia dapat bersaing dengan produk-produk hasilan luar negara. Fokus perlu diberi pada aspek rekaan kerana ia merupakan salah satu kriteria yang mendorong seseorang membeli produk tersebut. Oleh itu, saya menyeru usahawan untuk berusaha lebih gigih menghasilkan rekaan-rekaan yang baru dan inovatif supaya dapat bersaing dalam pasaran domestik dan global. Di samping bekerja keras, para usahawan juga perlu terus menghasilkan produk yang kompetitif dan mampu berdaya saing.

15. Seperti mana yang kita sedia maklum industri kraf tempatan dihimpit persaingan sengit daripada negara pengeluar kraf seperti India, Pakistan, Thailand, China, Indonesia. Dalam keadaan ini usahawan tidak boleh berpeluk tubuh dan membiarkan peluang berlalu begitu sahaja. Kita harus menandingi mereka dengan menghasilkan produk yang kreatif dan inovatif serta menawarkan harga yang kompetitif. Industri kraf perlu mempersiapkan dan melengkapkan diri dengan keupayaan dan kapasiti untuk menghadapi cabaran persekitaran arus perniagaan yang semakin terbuka. Inovasi dan pemerolehan teknologi baru, serta keinginan untuk meneroka pasaran baru selain daripada pasaran tempatan merupakan faktor integral dalam membangunkan daya saing dan mempertingkatkan produktiviti industri kraf.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

16. Saya sedia maklum bahawa Kraftangan Malaysia sering mengadakan peragaan fesyen menggunakan tekstil kraf seperti batik, tenun dan songket. Sebagai penaung kepada Festival Busana Muslim atau Islamic Fashion Festival, saya ingin melihat Kraftangan Malaysia memainkan peranan yang lebih aktif dalam menonjolkan penggunaan kraf tekstil dalam Busana Muslim di peringkat antarabangsa. Saya difahamkan Kraftangan Malaysia akan mengadakan Promosi Busana Muslim pada tahun ini. Dengan itu, saya ingin menyeru supaya ia di gabungkan dengan Islamic Fashion Festival (IFF). Ini bertujuan supaya kraf tekstil dapat dipertontonkan dan dihebahkan dengan lebih meluas lagi.

17. Selain dari itu, saya juga ingin mencadangkan supaya Kraftangan Malaysia menerajui usaha untuk menganjurkan satu Eksposisi Kraf Tekstil Sedunia di mana negara-negara pengeluar kraf tekstil dapat menyertainya. Eksposisi ini boleh dijadikan landasan bagi usahawan kraf dan pereka fesyen untuk menampilkan produk-produk hasilan mereka.

18. Sebelum mengakhiri ucapan saya ingin merakamkan ucapan syabas dan tahniah kepada usahawan kraf yang akan menerima pengiktirafan serta pihak hotel dan pusat beli-belah yang mendapat penghargaan. Saya berharap kejayaan ini akan menyuntik semangat untuk terus menyumbang ke arah membangunkan industri kraf negara. Semoga ini juga menjadi pendorong kepada para usahawan kraf dan pihak-pihak lain untuk turut menggembleng tenaga bagi mempertahankan dan memantapkan industri warisan bangsa.

19. Akhir kata, saya sekali lagi mengucapkan ribuan terima kasih kepada Yang Berhormat Datuk Seri Dr Rais Yatim di atas jemputan untuk merasmikan Hari Kraf Kebangsaan 2010. Semoga dengan aktiviti serupa ini dianjurkan setiap tahun dapat menyemarakkan lagi industri kraf tempatan.

20. Izinkan saya mengakhiri ucapan ini dengan serangkap pantun.

Lebat daun si bunga tanjung
Berbau harum bunga cempaka
Kraf kita harus disanjung
Menjadi wadah penyatuan bangsa

Dengan lafaz Bismillahirahmanirrahim saya dengan ini merasmikan Hari Kraf Kebangsaan 2010.

Sekian, Wabillahi Taufik Walhidayah, Wassalam Mualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Terima kasih.

l

Thursday, March 4, 2010

Beli Kek Hari Jadi sendiri.

Inilah keknya.... coklat cheese

Dok pikir-pikir entri apa nak masukkan kali ini, tiba teringat `majlis` hari jadi Januari lalu. Ada orang beria-ia nak buat makan-makan dan sambut hari jadi setiap kali meeting bulanan mulai 2010, maka berlangsunglah majlis itu yang bermula dengan hari jadi saya sendiri.

Ala kadar je...

Lucunya, dengan bajet ciput yang dikumpul daripada staff dua tiga kerat, dapatlah dibeli makanan tetapi tak cukuplah nak beli kek besar. Ternampaklah kek kenit yang rasanya tak cukup dimakan oleh semua, jadi saya pun belilah satu lagi kek. Pergilah ke Secret Recipe, malangnya restoran tu belum buka lagi, maka saya dan seorang kawan rapat tu pergilah mencari di kedai kek biasa. Limau Sunkist

Dalam terkocoh-kocoh nak hadiri meeting pada pagi itu, memilih kek pun secara tergesa-gesa. Apa yang ada dan nampak menarik, beli sajalah. Tapi terleka jugalah memilih, sehingga ada orang menunggu di tempat letak kereta kerana kereta kami sudah block kereta dia. Termarah-marahlah tuan kereta yang kena block tu. Maaflah, bukannya lama sangat tak sampai 10 minit pun kami masuk kedai kek tu.


Apam Pink

Kami pun bergegas naik kereta, kawan di sebelah sudah hilang mood sebab ditegur oleh pemandu yang keretanya terhadang tadi. Saya pun memujuk... `ah buat tak tahu ajelah..' kawan saya pun menjawab, `tulah akak... lama sangat, saya tak suka tau kena marah macam ni..'
Dapat hadiah juga... terima kasihlah!

Masuk balik ke bilik meeting, berlangsunglah acara kecil-kecilan dimulai makan-makan... dapatlah hadiah buah tangan daripada kekawan. Terima kasihlah semua.. Ini sajalah hidangan kami pada hari itu... namanya majlis ringkas... Tak boleh nak beria-ria. Sebabnya selepas makan acara meeting pula bermula. Seperti biasa kalau ada kekurangan dan tidak puas hati, silap-silap ada yang kena leter atau kena marah... jadi memang tak berbaloilah nak bersuka ria sangat.


Tuesday, March 2, 2010

Menyucikan Hati


Petikan daripada blog Raden Galoh

Renung sejenak untuk peringatan diri sendiri.



Thursday, February 25, 2010

Cleansing The Heart


All aspects in life starts with what we have in our heart or in simpler word; our intention. Our heart has voices: the good and the bad ones. As a human being, it is part of our temptations and tribulations that we sometimes have so many dirty things brought up by the heart to the mind and finally controlling our actions.

The bad disease for the heart is when we have so much of anger controlling our lives, so much jealousy, bad perceptions, hatred and judgements of the people around us, and the inability to offer forgiveness to the fellow mankind for the mistakes done. Today, let’s indulge in a little pondering about our heart.
1. Perform the prayers and do not forget to submit a supplication after each prayer. Take a moment to always supplicate as Allah considers those who perform the solats without offering supplication to Him as the ungrateful servants and arrogant. So don’t forget to ask from Him and to cleanse your heart, include this simple prayers as your supplication: “O Allah, please clean my heart and guard myself from anything that may blacken my heart”.

2. Forward a ‘Selawat’ to the prophet Muhammad (peace be upon him) at least 100 times before we sleep. Apart from it’s a good soul cleansing mechanism, it is also an easy investment for us as every ‘selawat’ we forward to the prophet Muhammad (peace be upon him), we will get the chances for his syafaat in the Hereafter. Besides our sins will be forgiven, we will have a clear mind and a peaceful heart, a tendency for people to love us and it ignites a lot of good things in our lives.

3. Perform a special prayer – Solat Taubat (To Repent) and/or Tahajjud (Midnight prayer)– Besides asking for forgiveness, this prayer cleanses the heart and offers us a peaceful mind. It is still not easy for me to get up especially when both my mind and body are tired.

4. Reading Al-Qur’an- the more we read the Qur’an, the more we will feel the benefits of it. Reading Al-Qur’an can cleanse our heart & soul; give remedy, offer serenity and acts as a form of therapy. At least read/recite "Qulhu-Allah" 3 times. Make sure the mahraj (pronunciation and enunciation) and the tajwid are correct. If you can read it with tarannum, you have added gift there, but if you don’t as long as the mahraj of the words and the tajwid are correctly uttered we are safe. Try to comprehend the meaning of the verses as we get more solace if we understand what we are reading. I found reading the Holy Qur’an helps to tone my stone-like heart. I learn to bend my ego when I began understanding the meaning of one surah to another. I relate each meaning with the tribulations and tests of my life and I submit myself with conviction that helps from Allah are abundant when I am in difficulties as long as I continue asking him via solats and extracting the supplications from the verses in the al-Qur’an. I find reading the Qur'an to be the strengthening and calming factors for my mind and heart. When the soul is fed, the mind is at peace.

5. Learn to seek forgiveness and always forgive someone everyday. This is the most difficult thing to do and I am still learning to tell my heart to ‘mengalah’ (let go) and thus forgive someone. The consoling of my own self is more difficlut to do and normally after tears are shed in my solats, and thinking that my life is really short and I need not carry the grudge like anger and frustration, as they are forms of taxic in the body and food for the cancer, I must learn to let go peacefully. This is really difficult, really, really hard. I learn burying the hatchet when I was 37 (that’s pretty late, ain’t it? But I take it as it is never too late to change a bad habit). Alhamdulillah, it helps soothing my mind as the heart becomes calmer than before. Now, at times I still have that difficulty doing but I keep on telling myself, my clock is ticking louder and my days are boldly numbered so I better learn to forgive and not bring the heart that is blackened by all symptoms of "Penyakit Hati" (Diseased/Illed Heart) when I leave the earth. Enough that I have Liver that is sick, I must not make my heart to be sick too.

6. Always say to yourself something positive. Always have a positive talk to yourself as it is very good. What we say and wish is a du’a/ supplication for us. Thus always say good things to ourselves. Do not criticize yourself even if a mistake is done as the mistake is to be learnt. Do not downgrade yourself or ridicule your talents. I learn to accept the adversity of my test by talking positively to myself everyday. By talking positively, comes the redha (full acceptance of the test)is seeping into the heart and it strengthens my heart to brace the valley moments of my life with solid patience.

7. Mind Cleansing Program: The best to be done is at night right before one goes to sleep. How do we do it? It is simple, start with: smile, close your eyes and say in your heart “ O Allah, please cleanse my way of thinking/mind and my heart. Tomorrow I want to be a better person, istiqomah in good deeds, successful, happy, full of enthusiasm, active and have a positive mindset.”


There are other aspects like fasting, remembering death, stay in your ablution, do charity and treat someone some lunch or dinner, guard and protect your food intake – making sure no subhah /was-was food are consumed, befriending those knowledgeable in religion and those who are poor, and always offer advice to others to do good things and right things and lastly to guard our 5 senses not to dwell into some wrong things especially the mouth and the ears – telling and listening to gossips may blacken the heart.

I am only writing to remind myself to continue correcting my life and re-align it. So many dreams, wishes and hopes are still far-fetched and so many things still face up and down patterns especially my Imaan. The inner grip still requires telling and shouting.
May God continue to guide me and show me a ray of light to the right path. Ameen.
Astaghfirullaahal 'azeeem. Forgive me Dear Lord!
12 comments

Saturday, February 20, 2010

Kisah anak-anak maklong

Yue dan bondanya (maklong)


Semalam melayani dua anak saudara, Yue dan Biah datang nak memilih baju kahwin. Yue si adik, dengarnya dah lama sangat berkawan dengan pak we dia (sepupunya juga). Selesai pengajian master dalam bidang enggineering, terus saja nak kahwin. Ikut saya, biarlah dia kerja dulu tetapi dah dia nampak confident dengan masa depannya, tak apalah. Daripada ke hulu ke hilir, baiklah kawin cepat-cepat. Kakaknya Biyah atau di kalangan kawan-kawan dikenali Saba, relaks saja lagi. Berpakwe diam-diam. Adik mereka, Nor pun dengarnya dah ada calon. Amboi kalau dah kahwin semua nanti, tambah berkembanglah keluarga akak@maklong.

Bercakap fasal maklong, nasib dia baik sungguh. Dalam kepayahan membesarkan anak-anaknya yang seramai enam orang seorang diri (suaminya dah lama meninggal), berjaya juga mereka akhirnya. Boleh dikatakan semua`menjadi' . Sabariah (Biah) lulusan kejuruteraan, dah pun bekerja dengan Lembaga Lebuh Raya. Yue akan menamatkan pengajian master, bidang kejuruteraan juga. Salutelah dengan mereka sebab saya tak suka matematik dan sains. Nor yang ketiga dah tamat diploma pendidikan awal kanak-kanak - dah pun bekerja dengan Kemas. Hanya adik lelaki mereka Sedi (Rusydi) yang nakal sikit tu saja yang suspensnya, kerana kemalangan motor hari itu, pengajiannya tertangguh. Dulu pernah tanya Sedi, besar nak jadi apa, dia jawab nak jadi engineer juga. Macam mana nak lepas, malas belajar tak bersungguh2.
Nani adik mereka, ada tanda-tanda akan berjaya, nampaknya rajin belajar tanpa di suruh. Dan adik yang paling bungsu Sedan (Rasydan), bersekolah Tahfiz. Melihatkan perangai abangnya tulah yang menyebabkan maklong nak masukkan Sedan ke sekolah Tahfiz. Nampaknya, jaga anak lelaki ni susah sikit.... suka main-main dan tak serius belajar.


Kiri sekali Nor, disebelahnya Nani. Duduk ialah Yue dan yang tunduk berbaju oren, Biyah (empat daripada enam anak maklong). Yang kecil sekali, adik Lin dan yang berbaju ungu, Dayah - anak adik saya yang lain. Bukan kereta ini yang mak dia dapat daripada Zhulian tu...

Kalau anak-anak maklong semua berjaya, sebagai mak sedara, sayat turut bangga. Yang si emaknya, dah lewat usia masih giat lagi nak berniaga MLM Zhulian. Sejak dapat ganjaran kereta, bertambah-tambah gigih berniaga sampai jarang lekat di rumah. Dapat melancong keluar negara percuma, entah berapa kali dah. Ke New Zealand, ke China, Ke Bali dan entah ke mana lagi, rata dah pergi. Kerana tak ada suami, Biah yang sulunglah yang beruntung dapat turut serta.

Kerana terlalu sibuknya maklong, kejap dia berpindah duduk dengan emak dan ayah, sekejap berpindah duduk bersama adik-adik. Yalah kalau dia outstation, siapa lagi yang akan tengok-tengokkan anak-anak dia tu, tentulah mak-mak sedara dan ma serta ayah. Rumah banglo mereka di kampung ditinggalkan. Suatu ketika Sedi punya hal, membuat ma pening kepala. Selalu ma bersolat hajat untuk Sedi. Suatu hari ma sanggup suruh saya balik, semata-mata mahu kami bersama-sama bersolat hajat di masjid Bandar Jengka kerana Sedi. Bila Sedi jatuh motor dan terlantar sakit, ma dapat stroke. Tidak tahulah sama ada ada kaitan dengan Sedi atau tidak. Ma cepat susah hati kalau apa-apa berlaku kepada anak dan cucu-cucunya. Syukurlah sekarang, ma sudah pulih.

Anak2 maklong, Nor kiri sekali, yu nombor tiga dari kiri, diikuti Biah dan Nani. Kedua dari kiri ialah Dayah anak makngah.

Fasal Sedan adik bungsu mereka pula.... sekarang, kecoh pula kakak-kakaknya mahu keluarkan dia dari sekolah Tahfiz di Kuantan kerana tempat tu tak ada pengajian akademik. Saya sempat melayari internet dan terbaca mengenai sebuah sekolah Tahfiz Akademik untuk anak yatim dan untuk budak-budak biasa, lalu terus cadang agar Sedan ditukarkan ke situ. Biah dan Yue pun bersetuju. Tambah lagi Sekolah Tahfiz Fuqaha, di Sungai Merab tu dekat pula dengan tempat duduk Yue di Bangi. Semoga Sedan dapat masuk ke sekolah itu. Kalau dapat program untuk anak yatim lagi bagus, dapatlah dia belajar secara percuma sehingga ke peringkat diploma.

Friday, February 19, 2010

Lagi Kisah Kamil, Sedan dan Deha...

Kamil (baju ungu), Sedan (baju peach), Deha (baju kuning -- tinggi)



Macam tak ada kisah menarik nak dicerita. Balik-balik fasal Kamil. Pulang dari asrama minggu lepas, sempena cuti Tahun Baru Cina, dapatlah kami pulang ke Bandar Jengka semalaman. Kamil tak sabar nak jumpa dua sepupunya yang masuk sekolah Tahfiz di Kuantan. Sebelum balik Kamil bertanya , "Macam mana dengan Sedan dan Deha (Rasydan dan Adha)...?"

"Macam mana apa?" Tanya saya.

"Perangai dialah..?"

Dalam kepala Kamil kalau masuk sekolah Tahfiz, tentulah perangai Sedan dan Deha sudah bertukar menjadi orang alim. Pulang hari Sabtu lalu, dapatlah Kamil bertemu sendiri dengan dua sepupunya itu. Saya pun teruja nak jumpa dan menemubual Sedan dan Deha. Sampai di rumah, yang kelihatan berbeza hanyalah kepala mereka yang hampir tidak berambut. Setiap dua minggu sekali rambut mereka dicukur, katanya untuk `meringankan' kepala dan supaya mudah menghafal.

Sebelum itu, Kamil asyik menyebut mahu pergi bersekolah Arab atau Tahfiz. Dia terkilan tidak dapat masuk sekolah seperti itu.

Sewaktu berbual-berbual sambil makan tengah hari, Biah kakak Sedan mengejipkan mata... sambil berbisik memberitahu mahu membawa Sedan keluar dari sekolah itu. Pengajian Tahfiz tanpa pelajaran akademik, membuatkan mereka tidak yakin dengan masa depan Sedan.

"Cadang nak bawa dia keluar dari sekolah Tahfiz tu," kata Biah.
"Dia nak ke?" Soal saya.
"Sedan kata, kalau tukar ke sekolah lain dia tak nak, tetapi kalau tukar ke sekolah Kamil, dia nak. Kamil belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Pusu, Gombak yang ada kelas program rancangan khas Bahasa Arab.

"Sedan kata, kalau tukar dia nak masuk sekolah Kamil," kata kakaknya lagi.

Saya tersenyum. Kenapa? Sebabnya, saya terkilan Kamil tak masuk sekolah Tahfiz macam Sedan, tetapi Sedan pula nak masuk sekolah Kamil.

Perbualan saya dengan Biah terdengar pula oleh emak Deha, lalu dia bertanya... "Biah kata, dia nak keluarkan Sedan? Inilah abah Deha marah betul, Saya dah bagi tahu jangan keluarkan... kata nakkan didikan agama, supaya dia jadi anak soleh. Kalau keluar nanti, jadilah macam abang dia tak lekat di rumah," rungut emak Deha.

Saya tahu, paling emak Deha bimbang ialah takut Deha juga mahu ikut keluar. Kisahnya, sebulan pertama Deha di sekolah Tahfiz, dia asyik merengek mahu pulang. Deha tidak pernah berenggang dengan ibunya, itulah... home sick setiap malam teresak-esak nangis tapi Sedan biasa saja. Tengah seronok berbual-bual, bila teringat rumah - muka Deha berubah, tiba-tiba panjat katil dan menangis lagi teresak-esak. Sedanlah yang memujuk Deha supaya jangan sedih. Sedan adalah anak yatim, bapanya meninggal sejak dia masih kecil tetapi berhati tabah kerana selalu juga ditinggalkan ibunya yang kerap bekerja outstation.

Sedang memikir untuk syorkan Sedan masuk sekolah anak yatimTahfiz yang ada pengajian akademik, supaya Sedan dapat belajar Tahfiz dan akademik serentak. Kamil pula, nampaknya sudah seronok duduk di sekolahnya... mungkin sudah dapat ramai kawan baru, tidak lagi teringat-ingat sangat untuk ke sekolah agama di Sabak Bernam. Ramai kawan-kawannya masuk sekolah di situ.
Muka boring Kamil sewaktu mendaftar di sekolahnya. Dia merungut kerana tak ada seorang pun kawannya masuk ke sekolah itu. "Sebab Kamil seorang saja yang terpilih masuk ke sekolah ini, " saya memberi alasan untuk memujuknya.

Leka melayari blog orang

Hmmm dalam tak ada semangat nak update blog, tiba-tiba semangat berkobar-kobar nak kembali bercerita. Ini gara-gara selepas banyak membaca blog orang lain yang tidak dikenali. Sejak diperkenalkan oleh kawan baik, Zurin mengenai blog Salam Dua Benua Blog milik rakyat Malaysia yang tinggal di Perth Australia, saya kini sudah pandai berlayar jauh ke seberang laut. Zurin juga memperkenalkan saya kepada blog `patinpasta' milik anak pahang yang kini berada di Spain.

Ralit membuang masa membaca kisah hidup mereka, dalam hati berkata-kata mereka ini banyak sungguh masa untuk mengupdate blog. Lemongrass pemilik blog Salam Dua Benua yang berasal dari Ijok, adalah antara yang aktif, setiap hari melaporkan kisah santai dalam keluarganya di Perth. Paling saya suka tengok gambar makanan Barat yang disediakan untuk keluarganya setiap hari. Nampak macam susah untuk disediakan tetapi mungkin senang sangat bagi dia yang sudah biasa dengan masakan Barat.

Kalau kawan-kawan buka blog Salam 2 Benua berderet senarai nama blog kawan-kawannya di seluruh dunia. Agak saya, mereka ini mungkin tidak bekerja makanya boleh mengupdate blog setiap hari. Gaya penceritaan dalam bahasa Inggeris bercampur b Melayu dengan ejaan sesuka hati, membuat kita berasa santai dan tidak jemu membacanya.

Okeylah, sekarang saya nak update kisah saya pula.... nak cerita apa ya? Tengoklah enteri di atas...

Friday, February 12, 2010

Puding yang menyelerakan!

Sejak akhir-akhir ini saya kerap melayari blog mereka yang gemar memasak. Gambar yang cantik dan persembahan menarik membuatkan kita kecur liur. Jealous betul tengok kepandaian mereka memasak... ada di antara mereka adalah rakyat Malaysia yang tinggal di luar negara seperti di Australia, Jepun dan sebagainya.

Makanan mereka pula nampaknya pelik-pelik dan sangat menarik. Bagi saya yang tak ada masa nak memasak ini, sangat kagum dengan kerajinan mereka. Tiba-tiba saya teringin nak masukkan gambar makanan dalam entri blog saya pula. Tapi, maaflah tidak ada resepi... Berikut adalah himpunan gambar pencuci mulut yang sempat saya rakamkan.

Gambar di atas, puding marble kut. Biar saya teka bahannya mungkin daripada tepung jagung campur koko atau milo.


Puding berbatik merah, kuning dan hijau dan putih, nampak sungguh enak kan? Yang ini mungkin susu campur petak jeli warna-warni. Saja tak nak beritahu di mana saya dapat puding ni. Sebenarnya bukan ambil gambar ini saja-saja, adalah kegunaannya tu. Masih tinggal rancangan. Nak bagi tahu, takut rancangan tinggal rancangan. Angan-angan tinggal angan. Maklumlah orang kuat berangan-angan!

Yang ini pula puding bercampur buah kut, tidak tahulah apa lagi bahannya. Bahagian bawah warna lut cahaya di atas legap. Yang pasti saya sangat tertarik dengan warnanya yang berbatik tu... nak kena cari resepi puding-puding di atas untuk dicuba.... Kalau sesiapa ada resepinya boleh lagi bagi tahu....