Friday, March 3, 2017

AGRA FORT



                                                     Di hadapan Istana Jahangir
                                                
Taj Mahal yang ingin penulis terokai, namun Agra Fort pula jadi pengganti, gara-gara masalah kabus tebal, penerbangan kami seramai 20 orang dari Kashmir ke New Delhi pada Disember lalu dibatalkan. Kerugian sehari menyebabkan jadual lari. Percutian tujuh hari kami di India bermula di Kashmir.
Sampai di Agra hari Jumaat, diberitahu pemandu pelancong yang menunggu kami sejak semalam bahawa Taj Mahal ditutup hari itu. Kesemua 20 peserta kecewa namun siapakah yang dapat melawan ketentuan-Nya?
Tidak jauh dari Taj Mahal, terdapat sebuah kompleks dikenali Agra Fort atau Kubu Merah Agra iaitu monumen Mughal atau Mogul abad ke-16 yang juga tersohor dan menjadi tumpuan pelancong dari serata dunia. Dulunya, ia sebuah kubu paling penting di India.


                                         Bangunan utama dalam kawasan Agra Fort

Mula dibina oleh Maharaj Mogul, Akbar the Great atau Akbar yang Hebat, di dalam Kubu Agra terdapat sejumlah bangunan termasuk istana dan landskap taman bernilai sejarah. Padanya tersimpan harta kekayaan negara, antaranya perbendaharaan dan kilang syiling terbesar.
Terletak di kanan tebing sungai Jamuna ke arah Timur bandar Agra, kompleks  kubu dan bangunan terbina oleh dinding kukuh dan tebal daripada pasir merah. Difahamkan Akbar membinanya menggantikan Kubu Badalgarh daripada batu lama yang kukuh, diasaskan  Raja Rajput dengan tembok kepungan 2.5-km 

Tunggukan cerita lanjut dalam Harian Metro.

Di hadapan gerbang laluan masuk utama ke ruang dalaman Agra Fort.



2 comments: